رسانه هندی: یک ایالت پاکستان اخراج افغان‌های بدون مدرک را آغاز کرد

تهران- ایرنا- رسانه‌های هندی از آغاز عملیات اخراج افغانستانی‌هایی که بدون مدارک شناسایی در پاکستان زندگی می‌کردند، توسط پلیس ایالت خیبرپختونخوا خبر دادند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری پرس تراست هند، یک مقام ارشد هندی روز شنبه گفت: دولت خیبر پختونخوا پاکستان تصمیم گرفته است تا عملیات بزرگی را برای بیرون راندن هزاران افغان غیرقانونی از مرکز استان پیشاور آغاز کند.

عملیات خروج افغان ها از پاکستان، تاکنون حدود ۳۴۰ هزار افغان را پس از سال ها زندگی در این کشور مجبور به ترک پاکستان کرده است.

این مقام گفت: حکومت استانی خیبرپختونخوا، تصمیم گرفته است تا عملیات بزرگی را برای بیرون راندن افغان های غیرقانونی از این شهر شمال غربی پیشاور راه اندازی کند.

دولت موقت پاکستان پیشتر گفته بود نگرانی های امنیتی پشت فرمان اخراج افغانستانی های ساکن این کشور بوده است. اسلام آباد مدعی شده است که ۱۴ مورد از ۲۴ حمله تروریستی بزرگی که در سال جاری میلادی در این کشور رخ داده را اتباع افغانستان انجام داده اند اما طالبان، این ادعای پاکستان را رد کرده است.

روز جمعه، نشست مشترک معاون کمیساریای پیشاور و سرپرست ارشد اداره عملیات پلیس در پیشاور، جلسه ویژه ای را برای بحث در مورد این موضوع برگزار کرد و اداره ولسوالی پیشاور و پلیس، تیم های ویژه ای را تحت نظارت نیروهای امنیتی بخش برای بیرون راندن افغان های غیرقانونی از مرکز استان پیشاور تشکیل دادند.

به تیم های ویژه لیست و داده های کامل در مورد افغان های غیرقانونی مقیم پیشاور ارائه شده است.

این تیم ها اتباع افغان که مدارک شناسایی ندارند را دستگیر و به کمپ منتقل می کردند و از آنجا از طریق مرز تورخم به کشورشان بازگردانده می شدند.

به گفته مقامات پاکستان، افغان هایی که دارای مدرک ثبت نام و کارت شهروندی افغانستان هستند از خروج از پاکستان معاف شده اند و تیم های ویژه برای بررسی مدارک آنها تشکیل شده است.

بسیاری از افغان هایی که ده ها سال در پاکستان بوده اند، می گویند که باید به آنها زمان بیشتری داده شود، زیرا آنها خانه ای در افغانستان ندارند. افغان ها می گویند که نمی دانند چگونه یک زندگی جدید را از صفر آغاز خواهند کرد.

تخمین زده می شود که حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار افغان به طور غیرقانونی در پاکستان زندگی می کردند که روند اخراج ها توسط دولت در ماه گذشته آغاز شد.

افغانستان کمیسیونی را در کابل برای رسیدگی به بازگشت از پاکستان ایجاد کرده است. بلال کریمی، سخنگوی کمیسیون پناهندگان طالبان گفت: تا کنون ۳۴ هزار و ۶۰۸ افغان به کشورشان بازگشته اند.

در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی تسهیلات بهداشتی را برای افغان‌هایی که به کشورشان بازمی گردند فراهم کرده است و در بیانیه‌ای روز پنج‌شنبه اعلام کرد: این بازگشت ناگهانی و فزاینده، همراه با سایر عوامل مرتبط، نگرانی‌های قابل توجهی برای سلامت عمومی ایجاد می‌کند.

این سازمان همچنین در مورد خطر شیوع بیماری و انتقال ویروس فلج اطفال در نقاطی که افغان ها وارد کشور می شوند، هشدار داد.

سازمان جهانی بهداشت دریافت ۱۰ میلیون دلار برای ارائه خدمات بهداشتی به ۷۰۰ هزار بازگشته افغانستانی را خواستار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha