۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۸:۳۳
کد خبرنگار: 5300
کد خبر: 85294910
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیب نزولی سهمیه‌ المپیک/ اعزام به پاریس با کم‌تر از ۴۰ ورزشکار؟

تهران- ایرنا- به نظر می‌رسد روند سینوسی تعداد ورزشکاران کاروان ایران در ادوار مختلف المپیک، در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس شیب نزولی به خود بگیرد و شاهد اعزام کاروانی کوچک به این دوره از بازی‌ها باشیم. به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تعداد سهمیه‌های ایران در این دوره از بازی‌ها به کم‌تر از ۴۰ سهمیه برسد.

به گزارش ایرنا، کاروان ایران درحالی تاکنون ۱۷ دوره حضور در ادوار مختلف المپیک از ۱۹۴۸ لندن تا ۱+۲۰۲۰ توکیو را تجربه کرده که تعداد ورزشکاران اعزامی کشورمان به معتبرترین تورنمنت‌ ورزشی جهان همواره روند سینوسی داشته است.

ایران درحالی نخستین حضورش در المپیک را با ۳۸ ورزشکار در المپیک ۱۹۴۸ لندن استارت زد که عنوان بزرگ‌ترین کاروان ورزشی ایران، به کاروان اعزامی المپیک ۱۹۷۶ مونترال کانادا تعلق دارد که کمیته ملی المپیک، ۸۸ ورزشکار را به این رویداد اعزام کرد. در این رقابت ایران در رشته‌های فوتبال (۱۹ ورزشکار)، تیراندازی (۴ ورزشکار)، شمشیربازی (۱۳ ورزشکار)، مشت‌زنی (۶ ورزشکار)، دوچرخه‌سواری (۷ ورزشکار)، وزنه‌برداری (۷ ورزشکار)، واترپلو (۱۱ ورزشکار)، دوومیدانی (۴ ورزشکار)، کشتی آزاد (۱۰ ورزشکار) و کشتی فرنگی (۷ ورزشکار) موفق به کسب سهمیه شد.

لقب کوچک‌ترین کاروان ایران تا سال ۲۰۲۰ اما به المپیک ۱۹۶۸ مکزیکو اختصاص یافت؛ المپیکی که کشورمان تنها ۱۴ ورزشکار در سه رشته دوومیدانی (یک ورزشکار)، وزنه‌برداری (۴ ورزشکار) و کشتی (۹ ورزشکار شامل ۸ ورزشکار در کشتی آزاد و یک ورزشکار در کشتی فرنگی) داشت.

کاروان ایران در سی و دومین المپیک که با یک سال تاخیر به دلیل شیوع کرونا در سال ۲۰۲۱ به میزبانی توکیو برگزار شد، ۶۸ سهمیه کسب کرد ولی با کاروانی متشکل از ۶۵ ورزشکار در ۱۶ رشته ورزشی دوومیدانی، بسکتبال، تیراندازی، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، دوچرخه‌سواری، تیراندازی با کمان، تکواندو، والیبال، کاراته، شمشیربازی، تنیس روی میز، بوکس، قایقرانی، وزنه‌برداری، شنا و بدمینتون راهی مسابقات شد.

سی‌وسومین دوره المپیک درحالی کم‌تر از ۸ ماه دیگر به میزبانی پاریس برگزار خواهد شد که به نظر می‌رسد روند سینوسی تعداد ورزشکاران کاروان ایران در ادوار مختلف المپیک، در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس شیب نزولی به خود بگیرد و شاهد اعزام کاروانی کوچک به این دوره از بازی‌ها باشیم. چراکه تاکنون ورزش ایران تنها موفق به کسب ۱۰ سهمیه المپیک در سه رشته دوچرخه‌سواری (یک سهمیه)، تیراندازی (۲ سهمیه) و کشتی (۷ سهمیه شامل ۴ سهمیه در کشتی فرنگی و ۳ سهمیه در کشتی آزاد) شده است.

هرچند که هنوز ورزش ایران فرصت کسب سهمیه در رشته‌هایی چون شمشیربازی، تنیس روی میز، تکواندو، وزنه‌برداری، ژیمناستیک، بوکس، والیبال ساحلی، والیبال، دوومیدانی، شنا، بسکتبال سه نفره، بدمینتون، قایق‌رانی، تیراندازی با کمان، جودو، صخره‌نوری و نیز تکمیل سهمیه در رشته‌های کشتی و تیراندازی را دارد اما با این حساب پیش‌بینی می‌شود که کاروان ایران در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن زیر ۴۰ نفر باشد که این اتفاق دست کم در ۴ دوره اخیر بازی‌های المپیک بی‌سابقه بوده است.

بزرگ‌ترین کاروان‌های ایران در ادوار المپیک:

۱. المپیک ۱۹۷۶ مونترال کانادا: ۸۸ ورزشکار

۲. المپیک ۱+۲۰۲۰ توکیو: ۶۸ ورزشکار

۳. المپیک ۲۰۱۶ ریو: ۶۳ ورزشکار

کوچک‌ترین کاروان‌های ایران در ادوار المپیک:

۱. المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی: ۱۴ ورزشکار

۲. المپیک ۱۹۵۶ ملبورن: ۱۷ ورزشکار

۳. المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: ۱۹ ورزشکار

نگاهی به تعداد ورزشکاران ایران در ادوار مختلف المپیک:

۱۹۴۸ لندن (انگلیس): ۳۸ ورزشکار

۱۹۵۲ هلسینکی (فنلاند): ۲۲ ورزشکار

۱۹۵۶ ملبورن (استرالیا): ۱۷ ورزشکار

۱۹۶۰ رم (ایتالیا): ۲۵ ورزشکار

۱۹۶۴ توکیو (ژاپن): ۵۸ ورزشکار

۱۹۶۸ مکزیکوسیتی (مکزیک): ۱۴ ورزشکار

۱۹۷۲ مونیخ (آلمان غربی): ۵۱ ورزشکار

۱۹۷۶ مونترال (کانادا): ۸۸ ورزشکار

۱۹۸۸ سئول (کره‌جنوبی): ۲۷ ورزشکار

۱۹۹۲ بارسلونا (اسپانیا): ۴۰ ورزشکار

۱۹۹۶ آتلانتا (ایالات متحده): ۱۹ ورزشکار

۲۰۰۰ سیدنی (استرالیا): ۳۵ ورزشکار

۲۰۰۴ آتن (یونان): ۳۸ ورزشکار

۲۰۰۸ پکن (چین): ۵۴ ورزشکار

۲۰۱۲ لندن (انگلیس): ۵۴ ورزشکار

۲۰۱۶ ریو ( برزیل): ۶۳ ورزشکار

۲۰۲۰+۱ توکیو (ژاپن): ۶۸ ورزشکار

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha