۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۴۳
کد خبرنگار: 1425
کد خبر: 85295601
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قاصدکی که تلاش می کند تا انگشتان یار مهربان را بیشتر ورق بزنند

ایلام - ایرنا - خودروی مزدا نوک مدادی رنگ که انتهایش اتاقکی کتابخانه مانند با صدها کتاب را یدک می کشد، خودرو آرزو و قاصدک مهربانی صدها کودک و نوجوان مناطق محروم و دور افتاده ایلام است که چشم به راهند تا به محل سکونتشان آمده و یار مهربان را به آنها اهدا کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خودرویی که به محض ورود به مناطق دور افتاده دور تا دور آنرا کودکان و نوجوانانی حلقه زده که یک روز در هفته منتظرند تا قاصدک مهربانی به روستایشان آمده و لحظاتی شاد را همراه با برنامه های فرهنگی برای آنها اجرا کند و عاشقانه های آنها با یار دانایی و مهربانی برایشان رقم بخورد.

کتابخانه سیار با عنوان "قاصدک مهربانی ایلام" طرح مشترک بین سپاه امیرالمؤمنین(ع) و اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام است که با هدف بهره مندی روستائیان و مردم مناطق دور افتاده از کتاب و ارایه خدمات کتابخانه ای، فروردین ماه سال جاری راه اندازی و فعالیتش را آغاز کرده است.

در این طرح هفت منطقه محروم و دور افتاده شهرستان ایلام شامل روستاهای "فاطمیه"، "هفت چشمه"، "بانقلان"، "چشمه کبود"، "پاکل گراب" و شهرک های"هجرت" و "شهید کشوری" از توابع شهرستان ایلام هدف این طرح قرار گرفته تا از خدمات این کتابخانه سیار عمومی برخودار شوند.

قاصدکی که تلاش می کند تا انگشتان یار مهربان را بیشتر ورق بزنند

پس از ایده راه اندازی کتابخانه سیار، سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام به یاری کتابخانه های عمومی آمد و با در اختیار گذاشتن یک خودرو و تجهیز آن شامل قفسه کتاب، منابع و تجهیزات الکترونیکی توسط نهاد کتابخانه های عمومی استان آماده سازی و فعالیت آن ۲۶ فروردین ماه در یک روز بهاری با حرکت و عزیمت به سمت مناطق دور افتاده روستایی آغاز شد.

"قاسم ساجدی" از شاعران و مترجمان ایلامی که اسفندماه سال گذشته نیز موفق به کسب جایزه بهترین ترانه نویس از جشنواره بین المللی موسیقی فجر شده، مسئول این کتابخانه است که علاوه بر کتابداری اقدام به برگزاری برنامه های فرهنگی دیگر نظیر مسابقه کتابخوانی، جمع خوانی کتاب، کاردستی، قصه گویی و سایر فعالیت های فرهنگی مرتبط با کتاب برای اعضا این کتابخانه می کند.

قاصدکی که تلاش می کند تا انگشتان یار مهربان را بیشتر ورق بزنند

به گفته وی، در راستای عدالت فرهنگی این کتابخانه سیار راه اندازی که با استقبال گسترده ای از سوی مردم این مناطق بویژه کودکان و نوجوانان مواجه شده است.

این فعال حوزه کتاب گفت: در این کتابخانه سیار هزار جلد کتاب وجود داشته که ۷۰ درصد محتوای آنها در حوزه کودک و نوجوان است.

وی، اعضا این کتابخانه را ۶۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: عمده این اعضا کودکان و نوجوانان بوده که در سال جاری تاکنون ۲هزار و ۲۰۰مرتبه کتاب را به امانت برده اند.

ساجدی بیان کرد: این کتابخانه سیار علاوه بر حضور بین مردم این مناطق، در مدارس و مساجد این محله ها نیز می رود و بخشی از این برنامه ها را در این اماکن اجرا می کند.

کتابخانه سیار "قاصدک مهربانی" به عنوان طرحی نو که مورد استقبال مردم هفت نقطه محروم ایلام قرار گرفته روز به روز استقبال از آن بیشتر و حالا دیگر مردم آنرا قاصدکی می دانند که در تلاش است تا آنها در دنیایی که بطور عمده فضای مجازی جای مطالعه و کتابخوانی را گرفته، بیشتر از گذشته انگشتانشان یار مهربان را ورق بزند.

قاصدکی که تلاش می کند تا انگشتان یار مهربان را بیشتر ورق بزنند

به گزارش ایرنا، کتابخانه‌های عمومی طبق تعریف سازمان‌های بین المللی و ادبیات علمی، با هدف دسترسی و استفاده عموم مردم از آن‌ها برای دسترسی به منابع مکتوب ساخته می‌شوند اما به دلیل عدم امکان ساخت کتابخانه در همه محل‌ها و مناطق به جای ساخت کتابخانه ثابت، در این‌گونه نقاط از کتابخانه‌های سیار استفاده می شود.

۲۴ آبان تا اول آذرماه به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

سی و یکمین دوره هفته کتابخوانی با عنوان "آینده خواندنی است" نامگذاری شده است.

در حال حاضر ۵۰ کتابخانه عمومی نهادی و ۶ کتابخانه مشارکتی با حدود ۳۵ هزار عضو زن و مرد در استان ایلام فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha