موفقیت‌های پی‌درپی علمی در مراغه

مراغه- ایرنا- چندماه دیگر تا پایان سال «مهار تورم و رشد تولید» باقی است اما امسال را می‌توان از هم‌اکنون سال پیشرفت علمی مراغه عنوان کرد زیرا علاوه بر مراکز دانشگاهی، اساتید و اعضای هیئت علمی، دانشگاه‌های شهرستان هم موفقیت‌های کم‌نظیری به ارمغان آورده‌اند.‌

به گزارش ایرنا امسال دانشگاه دولتی، دانشکده علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان در برخی از موارد حتی رکودشکنی کرده و موفقیت‌های علمی شاخصی را رقم زده‌اند که برای همیشه در تاریخ این کهن‌شهر ماندگار خواهد بود.

برخی از این موفقیت‌ها از جمله قرار گرفتن اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در فهرست سرآمدان علمی و معرفی تعداد دیگری به عنوان پژوهشگر پراستناد ۲ درصد برتر جهان، طی سال‌های اخیر تکرار و تقویت شده اما بخش دیگری از آنها به مانند جهانی شدن یک فصلنامه تخصصی در گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی بی‌سابقه بوده است.

دانشگاه مراغه در فهرست سرآمدان علمی ۱۴۰۲ قرار گرفت

دانشگاه دولتی مراغه چندی پیش از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در فهرست سرآمدان علمی ۱۴۰۲ قرار گرفت و اعتبار علمی بی‌سابقه‌ای کسب کرد.

این دانشگاه در بین ۴۹ دانشگاه اعم از دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های علوم پزشکی، اعتبار علمی «۲۲۶۸» و رتبه یازدهم را به دست آورد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه مراغه، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ذیل نظر این معاونت تعداد ۱۱۰ نفر از محققان کشور را به عنوان سرآمد علمی جدید انتخاب، و بر اساس رتبه کسب شده آنان، دانشگاه‌ها را رده‌بندی کرد که از دانشگاه مراغه، دکتر «رضا اباذری»، عضو هیئت علمی گروه شیمی به کسب این افتخار نائل شد.

قرار گرفتن دانشگاه مراغه در رتبه بالاتر از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه اصفهان را می‌توان موفقیت بی نظیر علمی برای این شهرستان به شمار آورد.

۹ محقق دانشگاه مراغه در لیست پژوهشگران پراستناد ۲ درصد برتر جهان

رئیس دانشگاه مراغه بیان کرد: ۹ نفر از محققان این دانشگاه در جمع پژوهشگران پر استناد ۲ درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

موفقیت‌های پی‌درپی علمی در مراغه
دانشگاه مراغه در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دارد

به گفته «محمد زادشکویان» این داده‌ها به طور جداگانه برای تأثیر طولانی‌مدت شغلی و همچنین برای تأثیر سال ۲۰۲۳ محاسبه شد و تعداد پژوهشگران دانشگاه مراغه در هر دو فهرست طولانی مدت و یکساله، یک نفر افزایش یافت.

گفتنی است «مهدی اسرافیلی» از دانشکده علوم پایه، «محمدرضا اکبرپور» از دانشکده فنی و مهندسی و «کریم کاکایی» از دانشکده علوم پایه سه پژوهشگر ۲ درصد برتر طولانی‌مدت دانشگاه مراغه هستند.

پژوهشگران ۲ درصد برتر دانشگاه مراغه در سال ۲۰۲۳ میلادی را هم آقایان «مهدی اسرافیلی» از دانشکده علوم پایه، «هومان مرادپور» از مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه، «رضا اباذری» از دانشکده علوم پایه و «غلامرضا مهدوی‌نیا» از دانشکده علوم پایه شامل می‌شود.

همچنین «محمدرضا اکبرپور» از دانشکده فنی و مهندسی، «کریم کاکائی» از دانشکده علوم پایه، «محمد سبزی» از دانشکده فنی و مهندسی، «محمدرضا مرشدلو» از دانشکده کشاورزی و «مرتضی ایرانی‌فام» از دانشکده علوم پایه نیز از دیگر پژوهشگران ۲ درصد برتر دانشگاه مراغه در سال ۲۰۲۳ میلادی هستند.

بیست‌ودومین کنفرانس ملی هیدرولیک در دانشگاه مراغه برگزار شد

برگزاری بیست‌ودومین کنفرانس ملی هیدرولیک با محوریت ارایه راهکارهای اجرایی برای احیای دریاچه‌ها و اکوسیستم‌های آبی در دانشگاه مراغه نیز بار دیگر نام این شهرستان را در پهنه تولید علم کشور مطرح کرد.

در این کنفرانس ملی که با همکاری انجمن هیدرولیک ایران طی ۱۸ و ۱۹ آبان برگزار شد، جمعی از اعضای هیئت علمی، مدیران و پژوهشگران صنعت آب کشور در این رویداد علمی حضور یافتند؛ کنفرانسی که ۲۳۹ مقاله به دبیرخانه آن ارسال شده بود که در نهایت ۱۶۵ مقاله پذیرفته شد.

انتخاب پایان‌نامه برتر سال ۱۴۰۲ از دانشگاه مراغه

در مسابقه پایان‌نامه برتر سال ۱۴۰۲ انجمن هیدرولیک ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد سرکار خانم «پریسا عبادزاده» دانشجوی عمران- سازه‌های هیدرولیکی دانشگاه مراغه با عنوان «بررسی آزمایشگاهی و عددی تأثیر شکل‌های مختلف آستانه بر ضریب دبی و استهلاک انرژی پایین دست دریچه کشویی قائم» به عنوان پایان‌نامه برتر سال ۱۴۰۲ معرفی شد.

این دانشجوی رشته عمران- سازه‌های هیدرولیکی پایان‌نامه خود را با راهنمایی دکتر رسول دانشفراز و مشاوره دکتر رضا نوروزی به سرانجام رسانده است.

برگزاری کنفرانس ملی پدافند سایبری با پذیرش ۲۷۰ مقاله

چهارمین کنفرانس ملی پدافند سایبری با حضور سردار «غلامرضا جلالی»، رییس سازمان پدافند غیرعامل در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه نیز طی آبان ماه جاری برگزار، و از ۳۴۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه این کنفرانس، ۲۷۰ مورد پذیرش شد.

به گفته رییس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه، ۲۵.۱ درصد از مقالات ارسالی به دبیرخانه این کنفرانس ملی در زمینه حقوق بین‌الملل سایبری و ۲۳.۹ نیز در بخش حقوق کیفری سایبری بوده است.

موفقیت‌های پی‌درپی علمی در مراغه
چهارمین کنفرانس ملی پدافند سایبری - دنشگاه آزاد اسلامی مراغه

«بابک پورقهرمانی» افزود: ۱۳.۶ درصد از مقالات به حقوق فضای مجازی، ۹.۷ درصد به مقالات فنی مهندسی و ۲۷.۸ درصد به سایر موضوعات مرتبط اختصاص داشت.

وی به روند رو به رشد تعداد مقالات ارسالی به این کنفرانس از دور اول تا چهارم اشاره و بیان کرد: تاسیس و راه‌اندازی مجله علمی مطالعات حقوقی فضای مجازی طی سال ۱۴۰۱ از دستاوردهای این کنفرانس ملی است.

به گفته وی راه‌اندازی مرکز تحقیقات حقوق با هسته علمی پدافند سایبری و تدوین سرفصل رشته حقوق فناوری اطلاعات نیز از دیگر دستاوردهای برگزاری کنفرانس ملی پدافند سایبری در دانشگاه است.

«آنالیز سازه و زلزله» در ردیف مجلات دسترسی آزاد جهان قرار گرفت

فصلنامه علمی «آنالیز سازه و زلزله»ی گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی مراغه در پایگاه استنادی «DOAJ» نمایه شد و در فهرست مجلات دسترسی آزاد جهان قرار گرفت.

موفقیت‌های پی‌درپی علمی در مراغه
«آنالیز سازه و زلزله» در ردیف مجلات دسترسی آزاد جهان قرار گرفت

مدیرمسئول این فصلنامه به خبرنگار ایرنا بیان کرد: این فصلنامه طی پنج سال اخیر به لحاظ جایگاه علمی ارتقا یافته است و در ارزیابی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی هم رتبه «A+» را دارد.

«احمد ملکی» نمایه شدن فصلنامه سازه و زلزله در پایگاه استنادی «DOAJ» را برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری منطقه امتیاز قابل تاملی خواند و افزود: در صورتی که مقالات این دانشجویان در فصلنامه منتشر شود، بالاترین امتیاز به آنان اختصاص می‌یابد.

وی به افق توسعه این فصلنامه نیز اشاره و بیان کرد: نمایه شدن فصلنامه در پایگاه استنادی جهان اسلام و قرار گرفتن در زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از گام‌های دیگر توسعه در ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو است.

«ملکی» با تاکید بر اینکه این فصلنامه تاکنون به طور مرتب منتشر شده و وضعیت انتشار آن آبی است، افزود: هیئت تحریریه این فصلنامه از اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور از جمله دانشگاه‌های علم و صنعت، ارومیه، صنعتی شریف، سهند، محقق اردبیلی، خواجه‌نصیر و غیره تشکیل شده است و تعدادی از اعضای این هیئت هم از اساتید انگلستان و ترکیه هستند.

وی با بیان اینکه فصلنامه آنالیز سازه و زلزله از روش داوری همتا «peer review» بهره می‌گیرد، اظهار کرد: سبک داوری در فصلنامه، داوری «دو سو کور/ Double anonymous peer review» است و در این نوع داوری، نویسندگان و داوران گمنام هستند و یکدیگر را نمی‌شناسند.

مدیرمسئول فصلنامه سازه و زلزله به مراحل داوری هم اشاره و بیان کرد: این مراحل، ارسال مقاله از طریق سامانه، طرح مقاله در جلسه هیات تحریریه، ارسال برای سه داور، تصمیم‌گیری هیئت تحریریه با توجه به نظر داوران، ارسال به نویسنده برای انجام اصلاحات، داوری نهایی و چاپ در مجله را شامل می‌شود.

حضور ۲ استاد دانشکده علوم پزشکی در جمع پژوهشگران پراستناد ۲ درصد برتر جهان

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: ۲ عضو هیئت علمی این دانشکده شامل «جمال حلاج‌زاده» دانشیار بیوشیمی بالینی و «ناصر هاشمی» استادیار زیست فناوری پزشکی در جمع پژوهشگران پراستناد ۲ درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

موفقیت‌های پی‌درپی علمی در مراغه
حضور ۲ استاد دانشکده علوم پزشکی در جمع پژوهشگران پراستناد ۲ درصد برتر جهان

دکتر اللهوردی ارجمندی افزود: مقاله‌های «حلاج‌زاده» و «هاشمی» بر اساس ارزیابی‌های دانشگاه استنفورد و اطلاعات مندرج در «اسکوپوس» تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی پراستناد شناخته شد و این دو پژوهشگر در لیست سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا موفقیت‌های پی در پی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مراغه در سال جاری، استقرار فضای پژوهش و تلاش برای پیشرفت علمی در این مراکز دانشگاهی را به خوبی نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha