هواشناسی اردبیل هشدار سطح نارنجی صادر کرد

۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۳۶
کد خبر: 85295850
هواشناسی اردبیل هشدار سطح نارنجی صادر کرد

اردبیل - ایرنا - اداره کل هواشناسی استان اردبیل نسبت به فعالیت و تشدید سامانه بارشی و سرد در بیشتر مناطق این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، از عصر دوشنبه ۲۹ آبان تا شب سه‌شنبه ۳۰ آبان وزش باد تند تا شدید ، بارش متناوب باران گاهی رگبار و رعد و برق به‌ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی استان اردبیل پیش بینی شده است.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اردبیل ، بارش برف در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه در ارتفاعات استان انتظار می‌رود و در روز سه‌شنبه نیز در برخی مناطق شهری جنوب استان و شهرستان‌های نواحی کوه سبلان دمای هوا به‌طور محسوس کاهش خواهد یافت.

مخاطرات جوی این سامانه بارشی و سرد در شهرستان‌های خلخال، کوثر، سرعین و نیر محسوس‌تر خواهد بود.

سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی بر اثر بارش رگباری ، افزایش حجم رواناب و آبگرفتگی برخی معابر عمومی ، لغزندگی بر اثر بارش برف در جاده‌های کوهستانی و برف گیر و اصابت صاعقه به‌ویژه در ارتفاعات استان از آثار این سامانه جوی است.

احتیاط در تردد در جاده‌های کوهستانی استان به‌ویژه در گردنه الماس و صائین ، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی ، بازدید ضدیخ رادیاتور وسایط نقلیه و ماشین‌آلات کشاورزی جهت جلوگیری از خسارت یخبندان ، توقف عملیات عمرانی و ساختمانی در فضای باز و اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و صعود به ارتفاعات از توصیه‌های هواشناسی در مدت فعالیت این سامانه جوی است.

بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد از قبل ظهر چهارشنبه هفته جاری از میزان ابرناکی کاسته شده و جوی پایدار تا پایان هفته در استان اردبیل حاکم خواهد شد.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. بارش برف و استقرار هوای سرد از اوایل آبان ماه در منطقه معمول است ولی در بعضی سال‌ها نفوذ توده هوای سرد عرض‌های شمالی سبب سرمایش زودهنگام و حاکمیت سرما ، برف و کولاک در منطقه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha