۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85296136
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی: مردم به دلیل آلودگی هوا از منزل خارج نشوند

بجنورد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به شهروندان توصیه کرد که با توجه به آلودگی هوا در صورت امکان از منزل خارج نشوند و در موارد ضروری برای حضور در فضای باز توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر محمدرضا اکبری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: براساس اعلام محیط زیست خراسان شمالی برای سومین روز متوالی شاخص کیفی هوای استان ۱۵۴ و در وضعیت ناسالم قرار گرفته است به گونه ای که همه شهروندان باید برای حفظ سلامتی خود توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: گروه های حساس تا حد امکان باید در منزل بمانند و از تردد بی‌ مورد در معابر شهری خودداری کنند.

اکبری ادامه داد: افرادی که به دلایل شغلی بیشتر در معرض گرد و غبار قرار هستند باید از وسایل حفاظت فردی به ویژه ماسک استاندارد استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با تاکید بر استفاده از مایعات در روزهای آلودگی هوا، گفت: مصرف سیگار و قلیان در روزهای آلودگی هوا ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی را دوچندان می‌کند.

اکبری با بیان اینکه مراقبت از کودکان، مادران باردار و سالمندان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد : شهروندان در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی عروقی به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند.

اکنون شاخص کیفی هوا در بجنورد ۱۵۴ و در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه های سنی قرار دارد.

براساس این گزارش، منشا آلودگی هوا از ۲۶ آبان ماه سالجاری و افزایش ریزگردها در آسمان استان، صحرای قره قوم در کشور ترکمنستان اعلام شد و کاسه‌ای بودن شهر بجنورد و وارونگی هوا سدی در برابر رفع آلودگی هوا است از این رو باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه باشد.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

به گزارش ایرنا، براساس این گزارش در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha