معاون علمی رییس جمهوری: طب سنتی همچنان مظلوم و مهجور است

تهران - ایرنا - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری گفت: طب سنتی، باوجود تاکیدات حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنان مظلوم و مهجور است و نیاز به اهتمام جدی تری در این حوزه داریم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه در سومین جلسه شورای ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی که با حضور جمعی از اعضای این شورا در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، در خصوص ساماندهی عطاری‌ها اظهار داشت: ساماندهی عطاری دو بُعد دارد؛ نخست، ارائه مجوز که در معاونت علمی ریاست جمهوری نمی توانیم به این موضوع ورود کنیم و به وزارت بهداشت مرتبط است، اما بُعد دوم، اعطای برند حکمت بنیان در قالب شیوه های تشویقی به برخی عطاری ها است و طی آن، کسب این برند را مشروط به احصای استانداردهای خاص و البته اختیاری کنیم و همین شیوه را ترویج دهیم.

وی افزود: با اعطای برند «حکمت بنیان» در قالب شیوه های تشویقی به برخی عطاری ها و منوط کردن کسب این برند به کسب استانداردهای خاص و البته اختیاری می‌توانیم اقبال به گیاهان دارویی را جهت‌دهی کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری حضور همه اعضای شورای ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی به ویژه وزیران علوم، بهداشت، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و کار در جلسات این شورا را ضروری دانست و پیشنهاد کرد: جلسات آینده شورای ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی به شکلی ماموریت گرا مشخصا به بررسی ماموریت های یک وزارتخانه معطوف شود تا بتوان از حضور وزیران در جلسات بهره برد.

طب سنتی برآمده از فرهنگ و تمدن ایران است

محمدرضا شمس اردکانی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ریاست جمهوری هم در این جلسه گفت: بحث طب سنتی و گیاهان دارویی نخست از آن جهت که توحیدمحور و کل‌نگر است، دوم به سبب این که برآمده از فرهنگ و تمدن ایران است و سوم اینکه امروز هم در حوزه سلامت و سبک زندگی کاربرد دارد، به موضوعی خاص بدل شده‌ است.

وی ادامه داد: بازار پیش روی طب سنتی، بازاری پنج هزار میلیارد دلاری است و با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت قابل توجهی که در کشت و تولید گیاهان دارویی داریم، می توانیم سهم ۲۰ درصدی را در این بازار داشته باشیم که خود عدد قابل توجهی است. یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما در این حوزه، بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و استفاده از هوش مصنوعی است.

همچنین مهدی سیف سهندی دبیر پیشین ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد شورای ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی پرداخت و برنامه‌های کلان این شورا را در سه دسته «صنعت»، «کشاورزی» و «سلامت»( طب سنتی) تقسیم‌بندی کرد.

وی در ادامه اهداف برنامه عملیاتی توسعه زیست‌بوم نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی را در سه دسته تقسیم کرد؛ نخست، «توسعه آموزش، پژوهش، خدمات و تولید در طب سنتی»، دوم «تکمیل زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی و تولید محصولات فناورانه» و سوم «ترویج توسعه فرهنگی و روابط بین‌الملل».

دبیر پیشین ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، مرکز جامع طب سنتی، تولید دارو و فرآورده‌های گیاهی و طبیعی، تجهیزات پاراکلینیک طب‌سنتی، ساماندهی اسناد علمی و میراث مکتوب دانشمندان اسلامی، ایجاد زنجیره ارزش گیاهان دارویی، پالایشگاه گیاهان دارویی، بانک ملی اطلاعات گیاهان دارویی، توسعه روابط بین‌المللی و توسعه اکوسیستم نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری را از جمله اقداماتی عنوان کرد که این شورا عملیاتی کرده‌‍‌ است.

معاون علمی رییس جمهوری: طب سنتی همچنان مظلوم و مهجور است

شرایط لازم برای توسعه بازار صادراتی گیاهان دارویی با توجه به تنوع موجود فراهم است

پیمان صالحی دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی و معاون پژوهشی وزارت علوم هم در مورد ساماندهی طب سنتی و گیاهان دارویی با بیان اینکه نباید ظرفیت ماده ۱۳ در قانون مالیات ۱۴۰۲ را از دست بدهیم، گفت: شرکت‌ها معمولا از ورود و سرمایه گذاری در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی نگرانی دارند و با اعطای تارگت سه درصدی به آنها می توانیم انگیزه لازم را برای سرمایه‎گذاری در آنها ایجادکنیم.

وی همچنین به ظرفیت صادراتی گیاهان دارویی پرداخت و تاکید کرد: بستر لازم برای توسعه بازار صادراتی گیاهان دارویی با توجه به تنوعی که در این حوزه داریم، فراهم است و با ظرفیتی که ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی و مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی دارد، می توان این مهم ( صادرات گیاهان دارویی) را به شکل گسترده‌تری بسط داد.

لیلا مرادی که به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه حضور داشت هم درمورد عطاری‌ها اظهار داشت: در سامان‌دهی این بخش که بیشتر عطاری ها موضوع صنفی است به ورود و کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیاز جدی داریم.

به باور وی، از آنجا که معاونت علمی ریاست جمهوری از قدرت اجرایی لازم برخوردار است، می تواند زمینه را برای تحقق این هم افزایی و کار بین بخشی فراهم کند.

در توسعه بازار ضابطه‌مند و هدف‌مند گیاهان دارویی، وزارت بهداشت حرف اول را می‌زند

محمود خدادوست معاون منابع انسانی توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز اظهار داشت: با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است و اساسا ۱۶، ۱۷ سال است که به این حوزه توجه حاکمیتی شده‌ است اما متولی اصلی این حوزه وزارت بهداشت است و در توسعه بازار ضابطه‌مند و هدف‌مند گیاهان دارویی، وزارت بهداشت و مشخصا پزشکان حرف اول را می زنند؛ به تعبیری پزشک است که بازار را تعیین می‌کند و استفاده غیر علمی از گیاهان دارویی و عطاری‌های غیرمجاز به نظام سلامت آسیب می‌زند.

وی تصریح کرد: طب سنتی باید جزئی از نظام سلامت باشد و این استراتژی‌ است که در برخی کشورها همچون چین، کره جنوبی و هند در دستور کار است و ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی حکم نخ تسیبح را دارد و اگر ظرفیت سازی نکنیم همه تلاش ها بار نظام سلامت خواهد شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، پوشش بیمه ای خدمات حوزه طب سنتی، ادغام طب ایرانی در نظام سلامت و ضرورت تقویت کار بین بخشی از موضوعاتی بود که اعضای این شورا مطرح کردند

سومین جلسه شورای ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی، ۲۸ آبان ماه، به همت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور دهقانی فیروزآبادی و جمعی از اعضای این شورا در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha