رشد ۲۵۰ درصدی اعضای فعال کتابخانه های کشور در دولت سیزدهم

قم- ایرنا- مدیرکل امور استان های نهادکتابخانه های کشور گفت: تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی کشور در ۲ سال گذشته از رشد ۲۵۰ درصدی برخوردار بوده که این امر نشان دهنده جایگاه و اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی در دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ محمدعلی میرزایی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان قم در سالن غدیر کتابخانه آیت الله خامنه ای این استان طی سخنانی بیان کرد: در حال حاضر هفت هزار و ۵۰۰ نفر در سراسر کشور در زمینه کتاب و کتابخوانی خدمت می کنند.

وی با اشاره به حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور در آئین گرامیداشت کتاب و کتابخوانی در سال گذشته، ادامه داد: حضور وی در این آیین نشان از اهمیت جایگاه کتاب در دولت سیزدهم دارد.

وی افزود: کتابخانه های فعال سراسر کشور در زمان حاضر سه هزار و ۷۰۰ باب است که این کتابخانه ها به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین بسترها در زمینه گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه محسوب می شوند.

سرپرست دفتر حراست نهادکتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به عدالت فرهنگی توجه ویژه ای دارد، بیان کرد: مجموعه اقدامات دولت در ۲ سال گذشته اثبات کننده این است که عدالت فرهنگی در تمامی زمینه ها و تصمیمات لحاظ شده و در تمام اقدامات این امر نمایان است.

رشد ۲۵۰ درصدی اعضای فعال کتابخانه های کشور در دولت سیزدهم


رشد ۵۰ درصدی کتابخانه های سیار در دولت سیزدهم

وی بیان کرد: اقدامات نهادها و دستگاه های مربوطه در امر کتاب و کتابخوانی در ۲ سال گذشته در زمینه گسترش کتابخانه ها و در نهایت گسترش فرهنگ کتابخوانی، رشد ۵۰ درصدی کتابخانه های سیار را در سراسر کشور به همراه داشته است.

میرزایی اضافه کرد: فعالان عرصه فرهنگی دولت در تلاش هستند که این آمار را تا پایان سال به ۲ برابر افزایش برسانند.

وی به سخنان رئیس جمهور مبنی بر دسترسی آسان به کتاب و کتابخانه ها اشاره و بیان کرد: آیت الله رئیسی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان خود به صورت مکرر بر امر دسترسی آسان شهروندان به کتاب و کتابخانه ها اشاره می کنند و همه افرادی که در این زمینه دارای مسوولیت هستند باید در زمینه تحقق خواسته های آنان تلاش مضاعف داشته باشند.

۱۲ میلیون نفر عضو کتابخانه های عمومی کشور هستند

وی به رشد ۲۵۰ برابری اعضای فعال کتابخانه های عمومی در سراسر کشور اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ۱۲ میلیون نفرعضو کتابخانه های عمومی کشور هستند که از این تعداد بیش از ۲ میلیون نفر به عنوان عضو فعال هستند.

مدیر کل امور استان های نهادکتابخانه های عمومی کشور گفت: در ۲ سال گذشته چهار میلیون ۶۰۰ نسخه به منابع موجود کتابخانه های عمومی کشور افزوده شده است.

تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی کشور به گفته میرزایی ۵۰ میلیون نسخه کتاب است.

وی به اهمیت و جایگاه فعالیت های فرهنگی در کتابخانه های عمومی کشور اشاره و بیان کرد: کتابخانه های عمومی کشور به مانند گذشته تنها در زمینه کتابخوانی و امانت کتاب فعالیت ندارند و پرداختن به فعالیت های مختلف فرهنگی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

میرزایی گفت: اکنون بیش از ۶۰ خدمت فرهنگی به مراجعه کنندگان و اعضای کتابخانه های عمومی کشور ارائه می شود.

اهمیت کتابخانه ویژه کودک و نوجوان

وی به جایگاه و اهمیت کودک و نوجوان در زمینه گسترش فرهنگی کتابخوانی و بیان کرد: در راستای تشویق و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان، کتابخانه عمومی «هدهد سفید»، به‌عنوان نخستین کتابخانه ویژه کودکان راه اندازی شده است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ایجاد بستر مطالعاتی مناسب در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در کودکان از جمله اهداف راه اندازی این کتابخانه است که میرزایی به آن اشاره کرد.

اجرای طرح کتابت قرآن توسط کودکان

مدیر کل امور استان های نهاد کتابخانه های کشور در ادامه به طرح سراسری کتابت قرآن کریم توسط کودکان و نوجوان عضو کتابخانه های عمومی اشاره کرد و گفت: با هدف تجلی و پیوند برنامه‌های موضوعی قرآن و عترت در کتابخانه‌های عمومی با برنامه‌های ترویج کتابخوانی این طرح اجرایی شد.

وی ادامه داد: کتابت این کتاب مقدس به همت محافل قرآنی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌منظور انس بیشتر اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی با قرآن انجام می‌شود.

میرزایی بیان کرد: این طرح که در ایام هفته کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه در ۳۱ استان کشور با اختصاص سهیه کتابت به هر استان و به تبع هر شهرستان اجرا می‌شود، شامل کتابت ۶۰۴ صفحه از قرآن کریم در ۱۵ سطر است که بنا بر تعداد کتابخانه‌های عمومی هر استان و علاقه‌مندان محافل قرآن و عترت در استان‌ها تقسیم شده است.

وی شعار سی‌ویکمین هفته کتاب و کتابخوانی را «آینده خواندنی است» عنوان و اظهار کرد: همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی زنگ هفته کتاب در مدارس سراسر کشور به صدا در آمد و برنامه های مختلفی در این هفته برگزار شد.

در ادامه این آئین از کتاب «آقا مهدی» نوشته مهدی قزلی رونمایی شد ،این کتاب روایتی از زندگی شهید زین الدین است.

شهید مهدی زین‌الدین یکی از فرماندهان و نامداران دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به شمار می‌رود که با برخورداری از بینش عمیق سیاسی در خنثی کردن حرکت‌های انحرافی و ضدانقلابی گروهک‌های تروریستی نقش به سزایی داشت و در دوران دفاع مقدس با فرماندهی لشکر ۱۷ علی بن‌ابی طالب رشادت‌های بسیاری از خود نشان داد.

این سردار سرافراز اسلام در ۲۷ آبان ۱۳۶۳ به همراه برادرش مجید زین الدین در مأموریتی که از کرمانشاه به طرف سردشت آذربایجان غربی درحرکت بود در منطقه تپه ساروین با گروهک های ضد انقلاب درگیر شد و به فیض شهادت نائل آمد.

رشد ۲۵۰ درصدی اعضای فعال کتابخانه های کشور در دولت سیزدهم

در آئین مذکور از کتابداران و کتابخانه ها برتر، برگزیدگان مسابقه کتابخوانی «آرمان عزیز» و دستگاه ها، نهادها و خبرنگاران فعال در عرصه کتاب و کتابخوانی تجلیل به عمل آمد.

رشد ۲۵۰ درصدی اعضای فعال کتابخانه های کشور در دولت سیزدهم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha