احتمال طرح موضوع واحد پولی در اجلاس آتی بریکس

۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۵۴
کد خبر: 85296360
احتمال طرح موضوع واحد پولی در اجلاس آتی بریکس

مسکو- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه بحث ایجاد واحد پولی گروه بریکس همچنان مطرح است، از احتمال طرح این موضوع در اجلاس آتی سران این گروه به میزبانی روسیه خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از ریانووستی، سرگئی ریابکوف در این باره گفت: واحد پولی بریکس، حامیانی دارد که تعداد زیادی از این کشورها به ارز واحد بریکس به عنوان یک واحد پولی به معنای کلمه اتفاق نظر دارند.
وی اظهار داشت: با این وجود، تحقق ارز واحد چیزی نیست که در آینده نزدیک قابل دستیابی باشد و کشورهای عضو گروه بریکس باید به تدریج در این مسیر حرکت کنند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد: برای تحقق این هدف، کشورهای عضو بریکس باید طرح‌هایی را توسعه دهند که امکان گذار به ابزارهای پرداخت معین را در چارچوب بریکس فراهم کند.
وی ادامه داد: هم اینک کشورهای عضو گروه بریکس به صورت گسترده و در برخی موارد تا ۸۰ درصد از گردش مالی در تجارت متقابل از ارزهای ملی استفاده می‌کنند و ما باید در مسیر ارز واحد، به شرایطی فراتر از سطح فعلی دست یابیم.
ریابکوف خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌های دارایی و بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس به نمایندگی از سران این گروه باید تا اجلاس بعدی کار تحلیلی لازم را انجام دهند، رویکردها را خلاصه کنند، توصیه‌ها، ملاحظات و پیشنهادهای خود را تهیه و به سران این گروه ارائه کنند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: این موضوع یکی از وظایف بزرگ و مهمی است که فدراسیون روسیه در سال آینده میلادی (۲۰۲۴) به آن اولویت خواهد داد.
به نوشته ریانووستی، ریابکوف این اظهارات را در سفر یک هفته اخیر خود به تهران در گفت و گو با این خبرگزاری روس مطرح کرد.

به گزارش ایرنا، پیش از این، معاون دومای دولتی روسیه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۲ در دیدار رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تبریک عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس، پیشنهاد داد که گروه‌های کارشناسی مجالس دو کشور درباره ارز مرجع بریکس شکل گیرد.
الکساندر باباکف در این دیدار که به میزبانی دومای دولتی روسیه برگزار شد، افزود: نیازی به انتشار این ارز مرجع وجود ندارد و تنها باید درباره محاسبه و تبادلات مالی کشورهای عضو بریکس با این ارز تدبیراندیشی کرد.
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از این پیشنهاد استقبال کرد.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ ادامه یافت.
در این نشست رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، با عضویت جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.
به نوشته منابع خبری روس، پیشنهاد ایجاد یک واحد پولی بریکس برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی به طور رسمی در باشگاه گفتگوی والدای اعلام شد.
در قالب این پیشنهاد،‌ فرض بر این بود که ارز ذخیره جدید شامل سبدی از ارزهای کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) باشد.
R۵ نام پیشنهادی برای واحد پولی بریکس است. روبل (روسیه)،‌ روپیه (هند)،‌ رنمینبی یوان (در زبان چینی به معنای پول رایج مردم)،‌ رئال (برزیل) و رند (آفریقای جنوبی)، واحد پول این پنج کشور است که همگی با حرف "R" آغاز می‌شوند.همچنین پیشنهاد شد که به احترام تعداد اعضای بلوک و اسامی ارزهای کشورهای شرکت کننده که هر کدام با حرف "R" شروع می شود، آن را R۵ نامگذاری کنند.
روبل (روسیه)،‌ روپیه (هند)،‌ رنمینبی یوان (در زبان چینی به معنای پول رایج مردم)،‌ رئال (برزیل) و رند (آفریقای جنوبی)، واحد پول این پنج کشور است که همگی با حرف "R" ( آر در زبان انگلیسی) آغاز می‌شوند.
در سال ۲۰۱۸، این پیشنهادها در سطحی فراتر از سخنرانی از تریبون‌ها نبود اما سال ۲۰۲۲ میلادی، روسیه که با تحریم‌های شدید غرب روبرو است، این ایده را به صورت رسمی دنبال کرد.
رئیس جمهوری روسیه در تابستان ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی) از ایجاد ارز مخصوص به گروه بریکس برای تجارت بین المللی سخن گفت که بتواند جایگزین دلار شود. وی در آن زمان گفت: این ارز، باید بر اساس سبدی از ارزهای کشورهای بریکس باشد.
اجلاس آتی سران گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ به میزبانی روسیه برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha