جولان حیوانات وحشی در کوچه پس کوچه‌های مازندران +فیلم

ساری- ایرنا- رهاسازی جانوران غیربومی خانگی در زیستگاه های حیات وحش و کوچه پس کوچه های مازندران بنا به گفته مسوولان حفاظت از محیط زیست، چالش جدی استان به شمار می رود که باید تدبیر ویژه‌ای برای رفع این معضل اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌هیچگاه خاطره هیجان انگیز و البته ترسناک پرسه پلنگ در یکی از خیابان های شلوغ و پررفت و آمد شهر قائمشهر در اردیبهشت ۱۴۰۱ از اذهان مردم مازندران پاک نمی شود. صبحی که مردم خیابان کارگر این شهر در مسیر رفتن به سر کار و یا بردن فرزندانشان به مدرسه بودند که صحنه ای خارج از حالت معمول را مشاهده کردند.

پلنگ وارد محیط زندگی آنها شده بود و خودش را به در و دیوار می‌زد تا از میان انسان‌هایی که او را احاطه کرده بودند، فرار کند. از سوی دیگر هم آدم‌های گوشی به دستی که سعی می‌کردند فیلم خوبی از این پلنگ به یادگار بگیرند، حضور داشتند و این پلنگ نگون بخت که در میان ازدحام جمعیت گیر کرده بود و از در و دیوار بالا می‌رفت تا راهی برای فرارش پیدا کند، از ترس قالب تهی کرده بود.

خیلی زود فیلم‌های پلنگ فراری که از دیوار بانک هم حتی بالا می‌رفت و روی اسپلیت بانک جا خوش کرده بود، در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. پلنگ که گیر افتاد ابتدا خبر زنده‌گیری او منتشر شد. اما یک ساعت بعد خبرها تیتر دیگری را به نمایش گذاشتند، پلنگ مازندران تلف شد. خبر برای آنها که با محیط‌زیست و حیات‌وحش آشنایی بیشتری دارند، دردناک‌تر شد.

ماجرای دیگر از این دست اتفاقات مربوط به سرگردانی چند هفته ای یک میمون نر آن هم حیوان غیر بومی ایران در باغات روستاهای هریکنده بابل، قراخیل و حاجی کلا منطقه جاده نظامی قائمشهر این سوال در اذهان خطور می کند چطور هراز گاهی این حیوانات سر از خیابان و باغ های استان در می‌آورده‌اند؟

در جدیدترین مورد از مشاهده گونه های غیربومی حیوانات در محدوده محیط زندگی مازندرانی ها روز گذشته مار پیتون سر از سطل زباله در یکی از نقاط شهری آمل سردرآورد. این نوع مار نیز از گونه های غیربومی کشور به شمار می رود و موارد معدودی از این گونه های موجود در باغ وحش نگهداری می شوند.

مشاهده از این دست حیوانات غیربومی مختص حیات وحش در محل زندگی انسان ترس و دلهره را در شهروندان مازنی ایجاد کرده است که شاید سرو کله این حیوانات در منزل و محل زندگی آنها نیز پیدا شود.

همچنین رویت این تعداد حیوان غیربومی وحشی آنهم طی مدت ۲ سال اخیر عادی به نظر نمی رسد یعنی اینطور نیست که این حیوانات خودخواسته و با پایِ خود به جامعه انسانی آمده باشند و ردپای عوامل انسانی در این موضوع پررنگ و جدی است؛ مساله ای که رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران نیز بر آن صحه گذاشته است.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مشاهده چنین حیواناتی در نقاط مختلف نشان می دهد این حیوانات خانگی هستند که بعد از مدتی از سوی صاحبانشان رها می شوند.

کوروس ربیعی با اشاره به سابقه رویت پلنگ، میمون و مار در مازندران توضیح داد : با این تفاسیر تصور ما این است افرادی گونه های جانوری خاصی را در محیط خانه خود نگهداری می کنند که این موضوع خارج ضوابط قانونی و چارچوب زیست محیطی است.

وی خطاب به افرادی که انواع جانور را در محیط خانه خود نگهداری می کنند، ‌گفت :‌ هر فردی مجاز به نگهداری حیوان در منزل نیست و می بایست چارچوب ها و ضوابط لازم در این خصوص رعایت شود.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران ضمن دعوت از افراد دارای چنین حیوانات در منزل که قادر به ادامه نگهداری موجودات خود نیستند از آنها خواست این حیوانات را به ادارات محیط زیست تحویل دهند تا به مراکز مجاز نگهداری همچون باغ وحش و باغ پرندگان تحویل دهند.

وی ادامه داد:‌ خوداظهاری افراد در خصوص حیوانات مورد نگهداری باعث می شود تا هیچ تخلفی برای آنها ثبت نشود و از رهاسازی این حیوانات در محیط زندگی و حیات وحش استان جلوگیری شود.

به گفته ربیعی، رهاسازی گونه های جانوری غیر بومی در زیستگاه های محیط زیست استان آسیب زا برای حیات وحش و محیط زیست مازندران است.

وی توضیح داد:‌ حضور این گونه های غیربومی جانوران باعث بروز و شیوع بیماری های جدید در میان حیات وحش مازندران می شود.

ربیعی از اختلالات ژنتیکی حیات وحش مازندران به عنوان دیگر اثرات و تبعات رهاسازی گونه های غیربومی در این استان نام برد.

وی خاطرنشان کرد:‌همچنین در رقابت غذایی میان حیوانات بومی مازندران و حیوانات غیربومی رهاشده در زیستگاه های حیات وحش امکان تلف شدن گونه های جانوری بومی نیز وجوددارد.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران اظهارداشت: همچنین رقابت حیوانات برای تعیین قلمرو در حیات وحش موجب درگیری میان حیوانات می شود و از بین رفتن برخی گونه های جانوری استان وجوددارد.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، بیش از ۳۵۵ گونه پرنده، ۱۷ گونه خزنده، ۹ گونه دوزیست، ‌ ۲۷ گونه مار، سه گونه لاک پشت، ‌۶۳ گونه پستاندار و ۷۰ گونه ابزیان آبهای داخلی تنوع جانوری این استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha