۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۸:۲۳
کد خبرنگار: 5307
کد خبر: 85296507
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«بازگشت» تجربه‌ای متفاوت در نمایش میدانی است
بخشی از نمایش میدانی «بازگشت» به کارگردانی حسن بزرا، آبان ۱۴۰۲، بوستان ولایت، تهران

تهران- ایرنا- نمایش میدانی «بازگشت» به کارگردانی و نویسندگی حسن بزرا تلاش کرده است تا با نگاهی متفاوت به موضوع امید و ناامیدی بپردازد، اتفاقی که نتیجه‌اش باعث به ثمر نشستن نمایشی متفاوت نسبت به نمایش‌های میدانی دیگر شده که تاکنون تماشاگران در بوستان ولایت آن را تجربه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بخشی از روایت «بازگشت» در عصر معاصر می‌گذرد و نیز شخصیت‌محور است و همین کار را برای عوامل پشت صحنه چالشی‌تر و دشوارتر کرده. عباس رحمانی‌پور، طراح نور نمایش میدانی «بازگشت» که تا کنون طراح نور اکثر نمایش‌های میدانی بوده با تاکید بر این موضوع معتقد است وجود قصه‌ای متفاوت موجب شده تا دست اندرکاران پشت صحنه تلاش خود را کنند تا بتوانند آنچه قرار است قصه روایت کند به بهترین شکل ممکن خود پیش برود.

رحمانی‌پور با اشاره به نیاز اتفاقات تازه در بخش‌های نور، صدا، دکور، موسیقی، جلوه‌های ویژه میدانی و… در نمایش میدانی «بازگشت» به خبرنگار ایرنا گفت: قصه‌هایی که در نمایش‌های میدانی اجرا می شوند همه جدید هستند و هیچ قصه و روایت تکراری در هر نمایش وجود ندارد. قصه «بازگشت» نیز از جمله قصه‌های تازه‌ایست که نیاز به دکور، نور، موسیقی، صداگذاری و… جدید داشت. همین موضوع سختی‌هایی به همراه دارد که کمبود زمان بر میزان وحجم این مشکلات دامن می‌زند. با این حال تلاش‌ تمام عوامل بر آن است تا در کم‌ترین زمان ممکن، بهترین نتیجه ارائه داده شود.

قصه «بازگشت» نیز از جمله قصه‌های تازه‌ایست که نیاز به دکور، نور، موسیقی، صداگذاری و… جدید داشتوی با بیان آنکه دکور نمایش میدانی «بازگشت» در مقایسه با سایر نمایش‌های میدانی قبلی بسیار بیشتر بوده افزود: قصه و روایت نمایش میدانی «بازگشت» به دلیل آنکه مربوط به زمان معاصر می‌شود و شخصیت‌محور است؛ لذا نیاز بود تا در بخش نور و طراحی نورپردازی نیز تفاوت‌هایی را قائل شویم.

رحمانی پور ادامه داد: کمبود زمان و رساندن کار به اجرا باعث شد تا روزهای اول نتوانیم کارها را آنطور که خواسته شده بود به اجرا درآوریم با این حال به مرور زمان این اتفاق رخ داد و سعی شد نوع نورپردازی متفاوت‌تر باشد. امیدوارم این تفاوت‌ها از دید تماشاگر نیز دور نمانده و احساس شود.

این طراح و نورپرداز نمایش‌های میدانی با تاکید بر به کار بردن درست نور در صحنه‌هایی که در آن امید و ناامیدی ‌مورد توجه است گفت: نورپردازی در این نمایش میدانی به گونه‌ای است که وقتی قرار است در جایی امید و در جای دیگر ناامیدی منتقل شود این اتفاق از طریق نور نیز القا شود و به تماشاگر منتقل شود. برای همین سعی شده تا نور بتواند به روند قصه و انتقال محتوای آن به مخاطب نیز کمک کند.

«بازگشت» تجربه‌ای متفاوت در نمایش میدانی است

این قصه در مقایسه با قصه‌های دیگر نمایش میدانی چون متفاوت‌تر بود حساسیت‌های خاصی نیز داشت و تمام عوامل را با چالش‌هایی تازه‌ای مواجه کرده بود تا بتوانند با دقت بیشتری روی آن کار کنندبه گفته رحمانی‌پور تغییرات اساسی که در صحنه های پلکانی یک، دو و سه نمایش میدانی در این نمایش به وجود آمده کار را برای بخش نورپردازی دشوارتر کرده است. او در این باره بیان کرد: به دلیل تغییرات جدید با صحنه جدیدی نیز مواجه هستیم که برای نورپرداز کار را سخت‌تر و دشوارتر کرده است. بنابراین در بخش استفاده از نور و رنگ در نمایش میدانی «بازگشت» متفاوت‌تر کار پیش رفته و از رنگ نیز به عنوان مثال برای برخی فضاهای خاص مانند قسمت‌هایی که شیطان و بارگاه شیطان قرار دارد و در قسمت اول نمایش که فرشته‌ها وارد صحنه می‌شوند استفاده شده است. با این وجود در بیشتر موارد از طریق کنتراست نور، طراحی‌ها انجام شده است و با روشنایی و تاریکی؛ امید و ناامیدی به نمایش در آمده و با امکانات نورپردازی، فضاسازی و ارائه مفهوم به بیننده صورت می‌گیرد.

نورپرداز نمایش میدانی «بازگشت» با اشاره به این که قصه‌های متفاوت، عوامل پشت صحنه را با چالش‌های متفاوتی مواجه می‌کند تا با دقت و ظرافت بیشتری کار را پیش ببرند، گفت: وقتی عوامل با قصه جدید مواجه هستند همگی با آن درگیر می‌شوند که چگونه و با چه روش‌هایی می‌توانند قصه را به بهترین شکل ممکن به نمایش درآورند. این قصه در مقایسه با قصه‌های دیگر نمایش میدانی چون متفاوت‌تر بود حساسیت‌های خاصی نیز داشت و تمام عوامل را با چالش‌هایی تازه‌ای مواجه کرده بود تا بتوانند با دقت بیشتری روی آن کار کنند. هرچند فکر می‌کنم هنوز نواقصی وجود دارد که می‌تواند به مرور زمان کامل‌تر و اصلاح شود.

وی در پاسخ به این که مردم چه واکنشی نسبت به «بازگشت» دارند هم بیان کرد: پس از پایان نمایش عکس‌العمل‌های مخاطب‌ها را که می‌بینیم برخی تماشاگران، نمایش‌های میدانی را دنبال می‌کنند و با قصه‌های نمایش میدانی آشنایی دارند و مخاطب‌های همیشگی ما هستند و برخی مخاطب‌های جدید هستند و برای نخستین بار صحنه‌های نمایش به این سبک و سیاق را می‌بینند؛ هر دو گروه برای‌شان نمایش میدانی «بازگشت» و نحوه پرداختن به امید و ناامیدی بسیار جالب است. اکثر تماشاچی‌ها با دقت نمایش را رصد می‌کنند و در زمان پایان اجرا واکنش‌های مثبت و خوبی دارند.

«بازگشت» روایتی از سرانجام راه و انتخابی اشتباه، از آغاز تا پایان راه است. روایت آن لحظات از زندگی که ممکن است هر کدام از ما در آن مورد آزمایش روزگار قرار گیریم‌. این داستان روایت صبر و امید و توکل در برابر یاس و نا امیدی است.

نمایش میدانی «بازگشت» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس هر شب ساعت ۱۸:۰۰ در بوستان ولایت تهران اجرا می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha