۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۰۱
کد خبرنگار: 992
کد خبر: 85296845
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بال‌های شکسته فرشتگان سپیدجامه همچنان در انتظار ترمیم مسوولان

بوشهر- ایرنا- نامشان پرستار است و رسالت شان مراقبت، مواظبت، یاری دهنده و نگهداری از بیماران که این مهم را با چاشنی عشق، مهر، عطوفت و تعقل در آرامش کامل برای ادامه حیات انسانی ارزانی افراد نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی می‌کنند اما این فرشتگان سپید جامعه بدلیل مشکلات فراروی خود بال هایشان شکسته است و نیازمند حمایت مسوولان برای ادامه کار هستند.

به گزارش ایرنا، خجسته زاد روز بزرگ پرستار عالم، بانوی کربلا و اسوه صبر، استقامت و پاکی‌ها به نام روز پرستار نامگذاری شده است، به یقین نامگذاری چنین روزی بیانگر جایگاه رفیع این حرفه مقدس است آنان که با تاسی از حضرت زینب کبری (س) با صبوری، سعه صدر و با الگو گرفتن از سیره آن حضرت به بیماران خدمات ارائه می‌دهند.

پرستاران در اوج سختی‌ها و بحران‌ها، با باور قلبی و با تاسی از حضرت زینب (س) با ایثار، فداکاری، بیمارداری را عاشقانه و از ژرفای وجود انجام می‌دهند.

رشادت‌ها و از خود گذشتگی پرستاران در دوران سخت کرونا همواره در اذهان بیماران و مردم باقی خواهد ماند اما برای ایجاد انگیزه و نقش آفرینی بیشتر این قشر در ارتقای سطح سلامت جامعه خود نیز نیازمند حمایت و عزم جدی مسوولان هستند تا بدون دغدغه فکری و آلام روحی و جسمی مراقبت از بیماران را بعنوان حقوق انسانی ارائه دهند.

شماری از پرستاران بوشهری معتقدند: این قشر یکی از ارکان اصلی نظام سلامت هستند که با رویکرد جامع مراقبت تاثیر قابل توجهی بر اثربخشی سیستم نظام سلامت و نقش مهمی در ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها، درمان و مراقبت دارند اما خود با چالش هایی از جمله رفع کمبود پرستار، پرداخت اضافه کار، حق مسکن و مطالبات دست و پنجه نرم می کنند و اقداماتی که تاکنون انجام شده کافی نبوده و نیازمند گام های بیشتر مسوولان است.

یکی از پرستاران بوشهری در گفت‌وگو با ایرنا می‌گوید، پرستاران یکی از بزرگترین ارکان نظام سلامت هستند که از اهمیت بالایی در سرمایه گذاری های حوزه نظام سلامت و بهبود رشد اقتصادی جوامع ایفا می کنند.

"رضا محمدی" افزود: پرستاران بعنوان مراقبان بهداشتی اولیه سبب ایجاد مراقبت موثر و نتایج مثبت سلامت نظیر کاهش هزینه ها و میزان بستری در بیمارستان هستند.

وی با اشاره به اینکه پرستاری یکی از سخت‌ترین و زیان آورترین مشاغل است یادآور شد: مشکلاتی مانند نوبت کاری، حقوق و مزایای کم بسته به حجم کاری بالا، بیمار و استرس روحی، آسیب های جسمی ناشی از کار در بیمارستان، استرس ناشی از اهمیت تمرکز در کار و ندیدن زحمات این کار جزو سختی‌های این مشاغل است.

محمدی ادامه داد: پرستاران دارای طیف وسیعی از مسئولیت ها از جمله نقش مراقبتی، حمایتی، درمان، هماهنگی، مشاوره، مدیریت و پژوهش هستند و بدلیل این جایگاه باید به فراخور، حمایت های لازم از آنها انجام شود.

وی گفت: ویژگی پرستار بدلیل ارتباط مستقیم با بیمار، پزشک و مراقب بیمار، صبوری ، همدلی ، همدردی ،خونسردی ، آرامش و خوش اخلاقی است اما این افراد خود نیز انسان هستند و در زندگی حق و حقوقی دارند که اگر جامع ، کامل و به موقع انجام نشود پرستار به هر میزان نیز که علاقه مند به اشتغال در این شغل باشد در دراز مدت کارامدی و اثرگذاریش در خدمت دهی به نظام سلامت کمرنگ می شود.

"افسانه زارع "دیگر پرستار شاغل در یکی از مراکز درمانی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا معتقد است: دوران کرونا امتحان عملی پرستاران برای ظهور و بروز علاقه مندی و مسوولیت پذیری آنان در کمک به بیمارانی بود که حتی خانواده هایشان نیز بدلیل ملاحظات بهداشتی از نگهداری و خدمت دهی به آنان در منزل دریغ می کردند.

وی بر این باور است: حقوق و مزایای کم نسبت به حجم کار، شیفتی بودن کار، مراقبت از بیمار و استرس روانی، آسیب های جسمی ناشی از کار در بیمارستان، استرس ناشی از مراقبت بیمار بد حال، قرار گرفتن در معرض ابتلا به بیماری‌های مسری و افسردگی و دیگر مشکلات روحی بخشی از سختی کار یک پرستار است.

زارع با اشاره به اینکه صرف نظر از وضعیت و شرایط پرستاران، باید به مسائل مربوط به حرفه آنها توجه شود گفت: به دلیل این چالش ها و فشار کاری، بسیاری از پرستاران در انجام مسوولیت های مادری و همسری خود پس از پایان شیفت کاری بدلیل خستگی و فشار ناشی از محیط کار با مشکل روبرو هستند.

وی افزود: در شرایط کنونی به دلیل کمبود پرستار بیشتر آنان مجبور به گرفتن اضافه کار اجباری و شیفت‌های سنگین هستند این در حالی است که مدت هشت ماه است اضافه کار آنان پرداخت نشده است.

این کارشناس پرستاری یادآور شد: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از جمله قوانین حمایتی برای برخی مشاغل از جمله پرستاری است اما تنها پرستاران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این مزایا برخوردار می‌شوند و پرستاران شاغل در بخش خصوصی شامل بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، تامین اجتماعی، بیمارستان‌های نیروهای مسلح یا پرسنل فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ مشمول این قانون نمی‌شوند.

عضو هیات مدیره نظام پرستاری استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا گفت: برای خدمت دهی مناسب به بیماران و کاهش مشکلات کمبود نیرو، این استان به ۴۰۰ پرستار جدید نیاز دارد.

"عبدالرسول عباسی " اظهار کرد: کمبود نیروی پرستار در مراکز درمانی استان بوشهر به گونه‌ای است که هم اینک به ازای هر تخت بیمارستانی ۱.۲ پرستار وجود دارد این درحالی است که براساس استاندارد حداقل باید ۱.۸ نیرو وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: هرچند مشکلات معیشتی و اضافه کار از دغدغه های جامعه پرستاری است اما کمبود نیرو سختی کار این قشر را مضاعف کرده است.

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: مجوز جذب پرستار نباید محدود به شاغلان این بخش باشد که منجر به تبدیل وضعیت پرستاران شود بلکه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پرشکی و سایر دستگاههای مرتبط مجوز استخدام نیروی جدید برای رفع کمبود نیازمندی های این بخش را صادر کنند.

عباسی تصریح کرد: "پرستار پیگیر" یکی از طرح های موفق وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است که با اجرای آن مبلغ هنگفتی به اقتصاد سلامت و کاهش هزینه های بیماران کمک می کند.

وی ادامه داد: هم اینک طرح پیگیر پرستار در همه ۱۰ بیمارستان دانشگاهی استان بوشهر در حال اجرا است .

عضو هیات مدیره نظام پرستاری استان بوشهر گفت: براساس این طرح پس از ترخیص بیمار به مدت یکماه پرستار نحوه مصرف دارو، زمان مراجعه به پزشک، تعویض پانسمان و کشیدن بقیه را از طریق تماس تلفنی به خانواده وی یادآوری می کند که این امر افزون بر رضایت مندی بیماران باعث کاهش مراجعه های غیر ضرور به مراکز درمانی نیز می شود.

وی افزود: این طرح در مرحله نخست برای بیماران قطع عضو، سکته‌های قلبی و مغزی و دیابت اجرا شده و در آینده شمار بیشتری از بیماری ها را شامل خواهد شد.

عباسی ارتقای سطح سواد سلامت مردم را ضروری دانست و اضافه کرد: آخرین ویرایش دستورالعمل تعرفه پرستاری در شهریورماه ابلاغ‌ شده و هماهنگی‌های لازم با مدیران پرستاری بیمارستان‌ها مسئولین سیستم اطلاعات بیمارستان( HIS ) و فن آوری اطلاعات( IT ) بیمارستان‌ها و دانشگاه جهت اجرای هرچه بهتر کارانه تعرفه پرستاری انجام‌ شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه قانون تعرفه پرستاری نوپاست و نیاز به بازخوردهای محیطی و نظر کارشناسان مربوطه در حوزه اقتصاد سلامت جهت اصلاحات مورد نیاز دارد، ایرادات دستورالعمل مربوطه به‌ مرور زمان مرتفع و باعث ایجاد رضایت‌مندی در پرداخت‌های پرسنلی می‌شود.

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به برگزاری انتخابات نظام پرستاری و انجام انتخابات هیات مدیره ها، روسای هیات مدیره‌ها تعامل و ارتباط مستمر و بیشتر با مدیران پرستاری در راستای حل مشکلات این قشر زحمتکش داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باتوجه به نقش چشمگیر زنان در پست‌های شغلی رسمی مانند پرستاری و مسئولیت‌های حیاتی آنان در ساختار خانواده ایرانی، بازنگری در قوانین حمایتی از فعالان این حرفه ضروری است.

" اکرم فرهادی " در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در یکی از پژوهش‌ها، وضعیت سلامت روان و آشفتگی اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستاهای منتخب بوشهر و شیراز در زمان بروز پاندمی کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به بررسی وضعیت کیفیت زندگی پرستاران در این پژوهش، عنوان کرد: ۲۶۳ پرستار در سه بیمارستان در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند که مشخص شد دو سوم آنها کیفیت زندگی ضعیفی دارند.

فرهادی با اشاره به وضعیت نامناسب تعادل بین کار و خانه در زندگی پرستاران بیان کرد: این پژوهش نشان داد که بین پریشانی اخلاقی و سلامت روان پرستاران ارتباط معناداری وجود دارد که جنسیت مونث بیشترین تاثیر را بر ارتباط بین پریشانی اخلاقی و سلامت روان پرستاران داشته است.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا گفت: ضمن احترام به جایگاه دیگر مشاغل اما بدلیل اینکه پرستار ارتباط مستقیم با بیمار دارد و هر روز شاهد مرگ و میر هست از نظر عاطفی ، روحی و روانی و جسمی آلام زیادی بر افراد شاغل در این حرفه وارد می شود.

"شهلا جهانگیری "با ۲۲ سال سابقه خدمت در لباس پرستاری افزود: پرستاران شرایط سختی در دوران اپیدمی کرونا پست سر گذاشتند و بجاست که مسوولان برای پاسخ گویی به مطالبات این قشر بیشتر تلاش کنند.

وی یادآور شد: پرستاران توقعی از مسوولان ندارند فقط حقشان را مطالبه می کنند و اما بدیهی ترین آنها که اضافه کاری است از ابتدای امسال تاکنون پرداخت نشده است.

جهانگیری اضافه کرد: کمبود پرستار به گونه ای است که برخی از بخش ها که از نظر استاندارد حداقل باید چند پرستار حضور داشته باشد به ناچار با یک پرستار نگهداری می شود.

وی گفت: انتظار به روز رسانی رفع مشکلات را در کوتاه مدت نداریم اما انتظار است با اطلاع رسانی فاصله مشکلات با رفع آنها کم تا انگیزه خدمت رسانی پرستاران افزون شود.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان بوشهر ادامه داد: با وجود سختی و زیان آور بودن شغل پرستاری اما هیچگونه خدمات رفاهی مرسوم برای کارکنان سایر دستگاههای اجرایی به این قشر ارائه نمی شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا گفت: کادر پرستاری این بیمارستان از جمله اقشار زحمت‌کشی هستند که در کنار پزشکان دلسوز به شکل شبانه روزی وظیفه درمان و مراقبت های ویژه از بیماران را بر عهده دارند.

"مهدی مهر انگیز" افزود: هر چند دولت مردمی سیزدهم گام های خوبی برای رفع مشکلات پرستاران در بخش افزایش حقوق و مزایا، کارانه، بهره وری و استخدام نیروهای جدید برداشته اما با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار با این قشر، نیاز است که سطح دستمزدها ارتقا یابد.

استاندار بوشهر نیز با اشاره به نقش مهم پرستاران در سلامت بیماران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: پرستاران با الگو بردای از حضرت زینب (س) با دلسوزی و فداکاری در راستای تامین سلامت بیماران نقشی غیرقابل انکاردارند که تجلیل و حمایت از این قشر ضروری است.

" احمد محمدی زاده " افزود: حمایت از پرستاران و بهبود وضعیت معیشتی این قشر باید مورد توجه مسوولان و متولیان امور قرار گیرد و در این مسیر از هیچ تلاش فروگذار نمی کنیم.

وی ادامه داد: پرستاران نقش فعالی در ارتقا سطح سلامت جامعه دارند که پس از طی دوره های تحصیلی دانشگاهی و با کسب تجارب بالینی زندگی خود را وقف بیماران می کنند.     

  نویسنده گزارش : اکبر اقبال مجرد  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha