افزایش بنیادگرایی در آمریکا همزمان با داغ شدن کارزارهای انتخاباتی

تهران- ایرنا- شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز با جمع‌بندی نظرات تحلیلگران و پیشینه تاریخی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، تاکید کرد که همزمان با افزایش فعالیت کارزارهای انتخاباتی در آمریکا، کارشناسان نسبت به افزایش خشونت و بنیادگرایی با انگیزه‌های سیاسی هشدار می‌دهند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این شبکه خبری با یادآوری حمله مردی با چکش به پل پلوسی همسر نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، نسبت به شکل گیری و گسترش تئوری های توطئه هشدار دادند.

کارشناسان بر این باورند که باتوجه به حضور دوباره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، تئوری هایی همچون «پیتزا گیت»، «کیوانان» و «استاپ دِ ستیل» (اتهامات مطرح شده در خصوص تقلب در انتخابات آمریکا) که دشمنان ترامپ را شیطانی جلوه می‌دهند، در حال شکل‌گیری و گسترش هستند.

جیکوب ور پژوهشگر اندیشکده شورای روابط خارجی در این خصوص گفت: «تئوری‌های توطئه و ایدئولوژی‌های بسیار تفرقه‌انگیز و شرور دیگر از هم جدا نیستند و اکنون به طرز گسترده ای در حال نفوذ در جامعه آمریکا هستند».

گفته می شود همزمان ترامپ در حال افزایش حضورش در پلتفرم هایی است که کیوانان را تبلیغ می کنند. براساس اطلاعات موجود، بسیاری از آشوبگران حاضر در شورش ۶ ژانویه که به ساختمان کنگره آمریکا هجوم بردند، پیش از سفر به واشنگتن برای شرکت در راهپیمایی اعلام شده از سوی ترامپ، همان روز به پیروان نظریه کیوانان پیوسته بودند.

اما کیوانان تنها نظریه مورد قبول حامیان ترامپ نیست و پیش از آن نظریه دیگری با عنوان پیتزاگیت هم مطرح شده بود؛ تئوری که براساس آن برخی چهره های برجسته حزب دموکرات را به اداره یک شبکه قاچاق جنسی کودکان متهم می کند. حامیان نظریه پیتزاگیت معتقد هستند دموکرات ها این شبکه را در زیرزمین یک پیتزافروشی در واشنگتن اداره می‌کنند.

این شبکه خبری آمریکایی در بخش دیگری از این مطلب آورده است: ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود برای سال ۲۰۲۴، لفاظی‌هایش را با محور انتقام علیه دشمنانش افزایش داده است. وی حتی به تازگی در مورد حمله یکی از طرفداران تئوری کیوانان با چکش به پل پلوسی شوخی کرد و در جمع طرفدارانش خواستار اعدام مارک میلی رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش آمریکا شد.

براساس گزارش پلیس فدرال، تهدیدها علیه قانونگذاران و مقام‌های انتخاباتی هم بیداد می کند؛ موضوعی که به عقیده تحلیلگران سبب شکاف سیاسی در کشور شده است.

به گفته کارشناسان حوزه بنیادگرایی، جریان اصلی ایده‌های نادرست، متعصبانه و مضر در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی در دسترس تر شده است.

جیکوب ور در بخش دیگری از سخنان خود در همین مورد تاکید کرد: مشخصه بارز سال هایی که قرار است در آمریکا انتخابات برگزار شود، خشونت است؛ خواه این خشونت ناشی از نفرت در واکنش به یکی از نامزدها باشد و یا در نتیجه شمارش آرا و پیروزی نامزد نامطلوب.

این پژوهشگر اندیشکده شورای روابط خارجی ایالات متحده اظهار داشت: در هر صورت ما باید به شکل کامل منتظر چنین حوادثی در سال ۲۰۲۴ باشیم.

به گفته کارشناسان، بازگشت ترامپ به انتخابات سال آینده و همچنین کشمکش های حقوقی وی در دادگاه، لفاظی های سیاسی او را بیشتر کرده و می تواند به افزایش خشونت افراطی‌ها دامن بزند.

برایان هیوز عضو موسسه مرکز تحقیقات قطبی سازی و بنیادگرایی نیز در این ارتباط گفت: «دونالد ترامپ در تایید ضمنی خشونت، بدون بر زبان آوردن آن به صورت آشکارا، مهارت دارد».

به همین دلیل کارشناسان تاکید می کنند که برای مبارزه با خشونت احتمالی، مقام‌های آمریکایی باید سعی کنند تا جای ممکن لفاظی های سیاسی را کاهش دهند و مراقب کسانی باشند که قابلیت پیوستن به گروه های بنیادگرا را دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha