سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از جمله این کلاهبرداریها میتوان به پیامهای جعلی با عنوان برنده شدن و مشمول جایزه، بن تخفیف برای خرید، فروش برنامههای ورزشی و غذایی و در مجموع خریدهای اینترنتی اشاره کرد.
وی اظهار داشت: همچنین در شبکههای اجتماعی شاهد روشهای جدیدی از کلاهبرداری هستیم که با شگرد مهندسی اجتماعی کاربران را به درگاههای جعلی بانکی هدایت میکنند و اقدام به برداشت از حساب آنها می کنند.
وی بیتوجهی به هشدارهای امنیتی ارائه شده، مراجعه به سایتهای غیرمجاز از طریق لینک های ناشناس و ثبت اطلاعات بانکی در این لینکها، پرداخت بیعانه قبل از مشاهده و دریافت کالا و ثبت اطلاعات شخصی و خصوصی در سایتهای ناشناس را از دلایل به دام افتادن شهروندان در دام کلاهبرداران فضای مجازی عنوان کرد.
وی یادآور شد: کلاهبرداران با فریب کاربران به بهانههای واهی بعد از دریافت وجه دیگر پاسخگوی فرد نیستند و حتی ممکن است کاربران را به درگاههای جعلی بانکی هدایت کرده و با سرقت اطلاعات بانکی آنها، اقدام به کلاهبرداری گسترده کنند.
سرهنگ مرتضوی تصریح کرد: بنهای تخفیفی که از فروشگاههای غیرمعتبر ارسال می شود فاقد ارزش ریالی است و حتی در صورت خرید کالا و دریافت بن تخفیف کالا ممکن است کالای خریداری شده ارسال نشود و یا در صورت ارسال، اجناس بدون کیفیت و با ارزش ریالی بسیار پایینتر از مبلغ دریافتی به مشتری تحویل داده می شود.
رئیس پلیس فتا استان اصفهان با کاربران هشدار داد که به هیچ وجه به پیامکهایی که منبع و مبنای آن مشخص نیست اعتماد نکنند و قبل از واریز هرگونه وجه، ضمن رویت کالا از صحت و سقم آن اطمینان حاصل کنند.
وی همچنین به شهروندان توصیه کرد که در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی در میان بگذارند.
نظر شما