راه‌اندازی بخش جراحی قلب اطفال در شاهرود به آموزش ویژه پرستاران نیاز دارد

شاهرود - ایرنا - فوق تخصص بیهوشی و جراحی قلب اطفال گفت: آموزش ویژه پرستاران بخش جراحی قلب اطفال به دلیل حساسیت بالا نیاز اساسی راه‌اندازی این بخش در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.

پروفسور محمدحسین نجم‌آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شاهرود به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی بخش جراحی قلب اطفال بیمارستان امام حسین‌(ع) در این شهر در اوایل آذرماه اشاره کرد و افزود: این بیمارستان دارای امکانات و تجهیزات به‌روز جراحی قلب است، اما بخش اطفال نیازمند پرستاران کارآزموده ویژه می‌باشد.

وی با بیان اینکه بیهوشی و عمل جراحی قلب اطفال نسبت به بزرگسالان پیچیده‌تر است، ابراز کرد: به طور میانگین از هر یکهزار کودکی که به دنیا می‌آید، چهار تا پنج نفر به جراحی قلب نیاز دارند.

تاثیر نارسایی قلبی در رشد کودکان

پروفسور نجم‌آبادی اظهار کرد: طی هشت سال گذشته در بیمارستان سرخه حصار تهران بیش از چهار هزار کودک تحت عمل جراحی قلب قرار گرفتند.

راه‌اندازی بخش جراحی قلب اطفال در شاهرود به آموزش ویژه پرستاران نیاز دارد

فوق تخصص بیهوشی و جراحی قلب اطفال تصریح کرد: نوزادانی که بیماری قلبی دارند به دلیل کافی نبودن گردش خون نسبت به همسالان خود، از رشد جسمی مناسبی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر یک متخصص اطفال در اتاق زایمان حضور دارد، افزود: متخصصان اطفال پس از تولد نوزاد، با انجام کاردیولوژی از سالم بودن قلب کودک اطمینان حاصل می‌کنند.

پروفسور نجم‌آبادی ادامه داد: در ایران کودکان تا سن پنج سالگی توسط متخصصان قلب با دارو درمان را ادامه می‌دهند و در نهایت، تحت عمل جراحی عروق قرار می‌گیرند.

پروفسور نجم آبادی دارای فوق تخصص ژنتیک مولکولی و پزشکی از آمریکا است و مدتی استادیار یکی از دانشگاه های آمریکا بود، در سال ۱۳۷۵ به ایران بازگشت و از بدو تأسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با راه اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک آن دانشگاه، پژوهش های خود را ادامه داد.

این دانشمند در سال ۱۳۹۱ در حوزه علوم پایه پزشکی ایران پژوهشگر برتر شد، و در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی وبگاه مرجع و معتبر علمی جهان web of Knowledge به عنوان دانشمند برتر جهان معرفی شد.

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال ۱۳۵۰ با عنوان آموزشگاه بهیاری زیر نظر جمعیت هلال احمر فعالیت خود را آغاز کرد و سال ۱۳۵۲ زیر نظر وزارت بهداری آن زمان به مدرسه عالی مامایی تغییر نام یافت. سال ۱۳۶۱ با نام دانشکده پرستاری و مامایی شهید باهنر و از سال ۱۳۷۱ با عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود با هفت معاونت، ۲ شبکه بهداشت، ۲۰ پایگاه امداد جاده‌ای، یک پایگاه امدادهوایی، ۶۴ خانه بهداشت و ۱۶۰ عضو هیات علمی، زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دانشکده‌های پزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بهداشت با بیش از ۲ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود فعال است.

شهرستان‌های شاهرود و میامی با ۵۴ هزار کیلومتر مربع مساحت، گستره زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha