۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۳۶
کد خبر: 85297395
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ازسرگیری مذاکرات سالانه ژاپن، کره جنوبی و چین بعد از ۴ سال

تهران- ایرنا - وزیر امورخارجه ژاپن برای از سرگیری مذاکرات سه‌جانبه سالانه با چین و کره جنوبی که از زمان شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ و تنش در روابط سئول و توگیو برگزار نشده بود به بوسان سفر خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از یونهاپ، مجلس عوام پارلمان ژاپن با سفر دو روزه یوکو کامیکاوا وزیر امورخارجه ژاپن از روز شنبه هفته آینده به شهر بوسان کره جنوبی موافقت کرد. بدین ترتیب وزیر امورخارجه ژاپن با همتایان کره جنوبی و چینی خود مذاکرات سه جانبه را که از زمان شیوع ویروس کرونا و همزمان با تیرگی روابط کره جنوبی و ژاپن بر سر مسئله غرامت قربانیان کره ای که در سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ تحت قوانین استعماری ژاپن در شبه جزیره کره بودند برگزار نشده بود از سرخواهد گرفت.

کره جنوبی هنوز به شکل رسمی بیانیه ای درباره نشست سه جانبه وزیران ژاپن، کره جنوبی و چین منتشر نکرده است اما به نظر می رسد چنین مذاکراتی در شهر بوسان اواخر ماه نوامبر برگزار شود.

مذاکرات میان پارک جین وزیر امورخارجه کره جنوبی، کامیکاوا وزیر امورخارجه ژاپن و وانگ یی وزیر امورخارجه چین با احتمال از سرگیری اجلاس سالانه سه جانبه که به مدت طولانی میان سران این سه کشور به حالت تعلیق درآمده است برگزار خواهد شد.

آخرین نشست سه جانبه این سه کشور در شهر چنگدو واقع در جنوب غربی چین در دسامبر (آذر/ دی) ۲۰۱۹ برگزار شد.

احیای این نشست پس از اینکه در ماه مارس (اسفند/ فروردین) کره جنوبی اعلام کرد غرامت قربانیان کره ای را که طی سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ تحت قوانین استعماری ژاپن در شبه جزیره کره کاراجباری می کردند را بدون درخواست مشارکت از سوی شرکت های ژاپنی خودش تقبل خواهد کرد از سرگرفته شد. این تصمیم منجر به گرم شدن روابط توکیو- سئول و از سرگیری دیدارهای سران این کشورها شد.

در نشست رسمی عالی چین، کره جنوبی و ژاپن که اواخر ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) برگزار شد سه کشور توافق کردند تا اجلاس سه جانبه را در زودترین زمان ممکن برگزار کنند. وزیر امورخارجه ژاپن و کره جنوبی نیز در حاشیه اجلای همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه هفته گذشته در سانفرانسیسکو این موضوع را بار دیگر تائید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha