۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
کد خبر: 85297498
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روابط استرالیا و چین زیر سایه سانحه دریایی

۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
کد خبر: 85297498
روابط استرالیا و چین زیر سایه سانحه دریایی

تهران - ایرنا - نخست وزیر استرالیا با اشاره به آسیب رسیدن به روابط پکن و کانبرا مدعی شد که ناوجنگی چینی در تصادف با ناو استرالیایی رفتار غیرحرفه‌ای از خود نشان داده است اما چین این ادعا را تکذیب می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از چاینا مورنینگ پست، ریچارد مالز وزیر دفاع استرالیا روز شنبه مدعی شد در روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، یک ناو درحال عملیات غواصی در منطقه اختصاصی اقتصادی ژاپن در حال پاک سازی تورهای ماهیگیری از پروانه‌های خود بود که این سانحه رخ داد.

نخست وزیر استرالیا که پیش از این در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین دیدار کوتاهی داشت تحت فشار رسانه‌ها قرار گرفته که آیا این مسئله را با این مقام چینی درمیان گذاشته است یا خیر.

آنتونی آلبانیز در مصاحبه‌ای اعلام داشت: این سانحه که باعث مجروح شدن یک فرد شده است، از نیاز به «حفاظ‌های ارتباطی» میان ارتش‌های دو کشور حکایت دارد.

وی بیان کرد که این اتفاق در تمام کانال‌های معمول مطرح شده است اما بیان نکرد که این موضوع در دیدار وی با شی جینپینگ نیز مطرح شده است یا خیر.

آلبانیز با تاکید بر اینکه این اتفاقات به روابط دو کشور آسیب می‌زند، افزود: این اتفاق به طور قطع همینطور است و این موضوع رو برای چین شفاف سازی کرده ایم.

وزیر دفاع استرالیا پیش از این مدعی شده بود که باوجود اینکه ناو استرالیایی به کشتی جنگی چینی نسبت به عملیات غواصی اطلاع داده بود، یک ناوشکن نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق به ناو استرالیایی (HMAS Toowoomba) نزدیک شد. ردیاب صوتی روی بدنه ناو چینی به صورتی نصب شده بود که خطر امنیتی در پی داشت.

وزیر دفاع استرالیا اظهار کرده است: معاینات پزشکی نشان می‌ دهد جراحات جزئی غواصان ناشی از ردیاب صوتی ناوشکن بوده است.

چین روز دوشنبه به اتهامات کانبرا پاسخ داد و گفت ارتش این کشور همواره طبق قوانین بین المللی عمل کرده است.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه پکن گفت: ارتش چین از نظم سرسختانه‌ای برخوردار است و همواره عملیات‌های حرفه‌ای خود را طبق قوانین و رویه‌های بین المللی اجرا کرده است.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: امیدواریم که حزب‌های مربوطه دست از مشکل ایجاد کردن برای چین بردارند و با پکن همکاری کنند تا بتواند روابط خود با استرالیا را گسترش دهد و آن را تقویت کند.

چین و استرالیا پس از سال‌ها اختلاف در تلاش هستند تا روابط تجاری خود را به حالت اولیه خود برگردانند.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری استرالیا است اما در سال ۲۰۲۰ روابط میان دو کشور بر سر منشا ویروس کرونا تیره و تار شد. دولت محافظه کار استرالیا در آن زمان نیز موضع‌گیری نزدیک به آمریکا داشت و قراردادهای ۵G هوآوی را مسدود کرد و تحقیقات درباره منشا ویروس کرونا را که نخستین بار در چین مشاهده شده بود، خواستار شد.

باوجود این از ماه مه (اردیبهشت-خرداد) سال گذشته که آنتونی آلبانیز از حزب کارگر نخست وزیر استرالیا شده چین بسیاری از محدودیت‌های خود را لغو کرده است.

اوایل ماه جاری شی جینپینگ از آلبانیز در پکن اسقبال کرد و گفت چین و استرالیا هر دو در منطقه آسیا-اقیانوسیه قرار گرفته و از اعضای مهم گروه ۲۰ به شمار می‌ روند. این دو کشور هیچ کینه تاریخی یا اختلافات اساسی‌ای ندارند پس به طور قطع می‌ توانند شرکای اعتماد متقابل و دستاوردهای متقابل باشند.

آنتونی آلبانیز تبدیل به اولین نخست وزیر استرالیا شد که بعد از سال ۲۰۱۶ به چین سفر کرد؛ سفری که نه تنها بر همکاری‌های اقتصادی تاکید می‌کند بلکه تاییدی بر اصل چین واحد از سوی کانبرا است.

آخرین بار در سال ۲۰۱۶، مالکوم ترنبول بیست و نهمین نخست وزیر استرالیا در مجمع سران گروه ۲۰ در هانگژو با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین دیدار کرد.

در آن زمان به نظر می‌رسید که روابط استرالیا و چین در حال گسترش است اما در سال‌های بعد از آن، این روابط متشنج شدند.

این وضعیت در زمان جانشین ترنبول یعنی اسکات موریسون وخیم تر شد. او به عنوان بخش مهمی از برند سیاسی خود در مقابل چین ایستادگی می‌کرد تا از این موضوع به زیان آنتونی آلبانیز که در آن زمان رئیس حزب مخالف کارگر بود، استفاده کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha