دبیرکل سازمان ملل: ۹ کشور در یک دهه اخیر درگیری یا خشونت را تجربه کرده اند

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: ۹ کشور از ۱۰ کشوری که کمترین شاخص توسعه انسانی را دارند، در ۱۰ سال گذشته درگیری یا خشونت را تجربه کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در سخنانی در شورای امنیت با موضوع حفظ صلح و امنیت بین الملل از طریق توسعه مشترک گفت: توسعه به خودی خود برای تامین صلح کافی نیست. اما توسعه ضروری است. هیچ صلحی بدون توسعه فراگیر و پایدار که شامل همه می شود، تضمین شده نیست.

وی با بیان اینکه هر چه کشوری به درگیری نزدیکتر باشد، از توسعه پایدار و فراگیر دورتر می شود، بدون نام بردن اسامی کشورها گفت: ۹ کشور از ۱۰ کشوری که کمترین شاخص توسعه انسانی را دارند، در ۱۰ سال گذشته درگیری یا خشونت را تجربه کرده اند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: نابرابری ها و کمبود فرصت ها، نبود مشاغل مناسب و آزادی می تواند ناامیدی ایجاد کند و خشونت و بی ثباتی را افزایش دهد. نهادهای ضعیف و فساد، خطر درگیری را افزایش می دهد.

وی گفت: بحران اقلیمی و تخریب محیط زیست از عوامل افزایش دهنده بحران هستند. با بدتر شدن شرایط اضطراری آب و هوایی، گرمای بی سابقه و رقابت فزاینده بر سر منابع رو به کاهش، مردم مجبور به مهاجرت می شوند و آسیب پذیری ها و ناامنی ها سر به فلک می کشد.

گوترش اضافه کرد: جنایات سازمان‌یافته، گروه‌های افراطی خشونت‌آمیز و تروریستی در چنین محیط‌هایی زمینه مناسبی پیدا می‌کنند . آنها بافت اجتماعی را از بین می‌برند و ناامنی‌ها را تشدید می‌کنند و حکمرانی مؤثر را تخریب می‌کنند.

وی ادامه داد: ایجاد صلح به معنای تضمین امنیت غذایی، دسترسی به آموزش و توسعه مهارت، مراقبت های بهداشتی، حفاظت اجتماعی و کرامت برای همه است.

دبیرکل سازمان ملل گفت: کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته، در معرض طوفان کامل بحران هستند. آنها با بدهی فزاینده، کمبود منابع مالی، افزایش قیمت ها، تشدید فاجعه آب و هوایی، افزایش نابرابری ها، و تشدید بیکاری و فقر مواجه هستند

گوترش از همه کشورهای عضو شورای امنیت خواست که با همین روحیه همبستگی و آینده نگری در این نشست حضور یابند و تاکید کرد: برای تضمین صلح و پیشبرد توسعه، ما باید منطق رقابت را کنار بگذاریم، دوباره به همکاری متعهد شویم و شجاعت سازش را در خود پرورش دهیم. شورای امنیت باید یک بازیگر محوری در این تلاش حیاتی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha