نزدیکی سئول و لندن؛ انگلیس در پی تقویت موضع در منطقه هند و اقیانوسیه

تهران– ایرنا– انگلیس امیدوار است از فرصت سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به لندن به‌,نوان فرصتی برای تقویت موضع خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه استفاده کند.

به گزارش سه شنبه ایرنا از آساهی شیمبون، یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه از طریق فرودگاه استانستد در نزدیکی لندن وارد انگلیس شد. لندن امیدوار است دیدار رسمی سه‌روزه وی به تقویت موضع این کشور اروپایی در منطقه «هند و اقیانوس آرام» درابعاد سیاست خارجی و تجاری آن کمک کند.

در طول این سفر، یون سوک یول در پارلمان سخنرانی و نیز در ضیافت دولتی که توسط چارلز سوم پادشاه انگلیس در کاخ باکینگهام برگزار می شود، شرکت خواهد کرد. وی همچنین قرار است با ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس، نشست هایی با محوریت تجارت، فناوری و نظامی برگزار کند.

به گزارش آساهی شیمبون، دو کشور رسماً مذاکراتی را در مورد یک توافقنامه تجارت آزاد جدید برای جایگزینی قرارداد فعلی خود آغاز خواهند کرد که تا حد زیادی مشابه ترتیباتی است که انگلیس قبل از خروج از اتحادیه اروپا داشت.

انگلیس از زمان خروج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰، مذاکرات تجاری با چندین کشور را آغاز کرده است؛ هرچند که تنها با استرالیا و نیوزلند قراردادهای خود را نهایی کرده است. لندن همچنین چندی پیش به ائتلاف موسوم به ترانس پاسیفیک (CPTPP)، یک بلوک تجاری آسیا-اقیانوسیه که شامل ژاپن و ۱۰ کشور دیگر می شود، پیوسته است.

انتظار می رود سوناک و یون توافق نامه ای را امضا کنند که در آن همکاری دفاع و فناوری از جمله در حوزه هوش مصنوعی را پوشش می دهد. انگلیس ماه جاری میزبان اولین اجلاس بین‌المللی ایمنی هوش مصنوعی بود و کره جنوبی نیز در نظر دارد سال آینده یک رویداد مشابه برگزار کند.

انگلیس همچنین قصد دارد به عنوان بخشی از تلاش های بین المللی اش برای تنوع بخشیدن به تامین قطعات کلیدی کامپیوتر در تولید نیمه‌هادی ها در کره جنوبی سرمایه گذاری کند. بسیاری از تراشه‌های پیشرفته در تایوان تولید می‌شوند و همه‌گیری ویروس کرونا و منازعات تجاری با چین به‌طور فزاینده‌ای نگرانی‌ها را در مورد عرضه این اقلام را در آینده تشدید کرده است.

بر پایه این گزارش، سران دو کشور همچنین در نظر دارند همکاری های دفاعی از جمله گشت های دریایی مشترک را برای اجرای تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی، تقویت کنند.

پیشتر دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، اعلام کرده بود که یون سوک یول به همراه همسرش اولین مهمانان رسمی این شاه پس از تاجگذاری وی در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) هستند. رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین گفت که این سفر نشان دهنده اهمیت کشورش برای انگلیس به عنوان «شریک راهبردی» خود در منطقه هند و اقیانوسیه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha