افزایش تولید نفت در گچساران/بهره مندی مناطق پیرامونی از رفاه بیشتر

یاسوج - ایرنا - تولید نفت در حوزه زیر پوشش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در دولت سیزدهم ۱۲ برابر افزایش یافت . این موضوع علاوه بر کمک به صادرات نفت موجب بهره مندی مناطق پیرامونی از درآمدهای طلای سیاه در استان های کهگیلویه و بویراحمد، فارس،بوشهر و خوزستان شده است.

به گزارش ایرنا، صنعت نفت و گاز گچساران با حدود یک قرن فعالیت تولید نفت دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است . در حالی که تحریم های ظالمانه میزان تولید نفت در گستره فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران را در چند سال پیش به کمترین میزان یعنی ۵۰ هزار بشکه در روز رسانده بود دولت سیزدهم با تلاشی ستودنی ، تولید این محصول راهبردی را ۱۲ برابر نسبت به زمان اوج دوران تحریم ها افزایش داد که ساکنان مناطق پیرامونی از این رهگذر هم خدمات بیشتری دریافت می کنند.

امسال همه تعهدات تولید شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران محقق شده است . این امر نه تنها به تامین نفت و گاز مورد نیاز این حامل های انرژی در کشور منجر شده بلکه به افزایش آسایش و رفاه ساکنان مناطق پیرامونی در چهار استان کشور کمک شایانی کرده است.

افزایش زیرساخت های مورد نیاز زندگی ساکنان مناطق نفتخیز به ویژه ساکنان شهرستان گچساران که یکی از کانون های تولید نفت کشور است در قالب استفاده از امکانات شرکت بهره برداری نفت و گاز این منطقه و جذب اعتبارات وزارت نفت از ارمغان های رونق تولید نفت در دولت سیزدهم بوده است امری که باعث شده شهروندان نزدیک تاسیسات نفتی به این باور برسند که تنها سهم آنان از این ذخایر ارزشمند ،دود تاسیسات نفتی نیست.

از روزگار سخت تحریم تا رونق تولید

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران می گوید: میزان تولید روزانه نفت این شرکت در چند سال پیش به دنبال تحریم های ظالمانه به ۵۰ هزار بشکه در روز رسیده بود اما اکنون روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت در تاسیسات این شرکت تولید می شود.

غلامرضا کمالی با اشاره به اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دومین شرکت تولید کنند نفت در کشور است تاکید کرد که نیمه نخست امسال ۱۰۰ درصد از برنامه تولیدی این شرکت محقق شده است.

افزایش تولید نفت در گچساران/بهره مندی مناطق پیرامونی از رفاه بیشتر

کمالی با بیان اینکه این شرکت روزانه توان تولید بیش از ۶۵۰ هزار بشکه نفت را دارد ،گفت: طرح توسعه ۲۸ مخزن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اولویت‌بخشی دولت سیزدهم به طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید، به عنوان بزرگترین طرح توسعه ای بعد از انقلاب است.

خدمات انجام شده به ساکنان مناطق پیرامونی به روایت آمار

مدیر عامل شرکت بهره برداری بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: همزمان با دوران فعالیت دولت سیزدهم ، یکهزار و ۸۰۰ خدمت در مناطق پیرامونی تاسیسات نفتی این شهرستان انجام گرفته است.

کمالی با اشاره به اینکه تاسیسات نفت و گاز گچساران در گستره ای به مساحت ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر در استان های کهگیلویه و بویراحمد،فارس،خوزستان و بوشهر قرار دارد تاکید کرد که این خدمات در چهار استان مذکور انجام گرفته است.

وی بیان کرد: این تعداد خدمت با استفاده از تجهیزات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انجام شده و ارزش آنها یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بوده است.

کمالی تاکید کرد: اعزام ماشین آلات سبک و سنگین به مناطق روستایی و شهریبرای خدمت رسانی مورد نیاز و در اختیار عموم قرار دادن امکانات ورزشی بخشی از این خدمات بوده است.

اجرای ۱۲۱ طرح عمرانی

مدیر عامل شرکت بهره برداری بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: بیش از ۱۲۱ طرح عمرانی در قالب مسئولیت های اجتماعی نفت با اعتباری بیش از ۲ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.

کمالی افزود: ۳۳۶ طرح مسئولیت های اجتماعی نفت در قالب مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد با اعتباری بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در این استان آغاز شد که تاکنون ۱۲۱ طرح به بهره برداری رسیده است.

افزایش تولید نفت در گچساران/بهره مندی مناطق پیرامونی از رفاه بیشتر

وی بیان کرد: هم اکنون ۲۱۵ مورد از این طرح ها با اعتباری بیش از چهار هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اجراست.

کمالی ابراز کرد: این طرح ها شامل ۱۳۸ طرح عمران روستایی (طرح هادی)، ۷۸ طرح ورزشی، ۵۲ مورد آموزشی، ۲۵ طرح آبرسانی، ۱۵ طرح در حوزه راه، ۱۳ پروژه بهداشتی و ۱۵ پروژه در سایر بخش ها بوده است.

وی اظهار کرد: ۶۰ طرح عام المنفعه انجام شده توسط شرکت نفت در دور دوم سفر استانی هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید.

کمالی ادامه داد: این طرح ها با اعتباری بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال در قالب ۲۷ طرح هادی روستای، ۲۵ طرح نوسازی مدارس، چهار طرح ورزشی، سه طرح فرهنگی، یک پروژه بهداشتی بوده است.

وی ابراز کرد: بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های مسئولیت های اجتماعی نفت در این استان در سفر های استانی ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران

نخستین چاه نفتی گچساران سال ۱۳۰۴ حفاری شد و اولین کارخانه این شرکت در سال ۱۳۲۲ در منطقه گچساران یک راه اندازی شد و صنعت نفت این شهرستان نخستین محموله های نفتیی خود را سال ۱۳۴۶ از گوره به پایانه صادراتی خارک ارسال کرد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران اکنون ۵۹ تاسیسات نفت و گاز دارد که ۶ هزار و ۸۰۰ نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر در آن به فعالیت می پردازد.

این شرکت دارای بیش از ۸۵۷ حلقه چاه، هفت هزارو ۵۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت وگاز در اقطار چهار تا۵۲ اینچ و بیش از ۵۹ تاسیسات مهم صنعتی است.

این شرکت ۱۰ واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، ۲ کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، ۱۱ ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسان، حدود ۱۱۰ تفکیک گر سرچاهی و بوستری، ۳ ایستگاه برق فشار قوی و بیش از ۶۷۰۰ کیلومتر خطوط لوله از قطر ۴ تا ۵۲ اینچ را زیر پوشش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha