۱ آذر ۱۴۰۲، ۸:۴۹
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85298287
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گشایش درهای اقتصاد لرستان به فرصت های صادراتی عراق

خرم آباد - ایرنا - افزایش روابط تجاری میان ۲ کشور ایران و عراق در دولت سیزدهم و ظرفیت های مناسب لرستان، فرصت کم نظیری برای صادرات محصولات این استان به کشور عراق فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جنگ هشت ساله حاکم بر ۲ کشور ایران و عراق نتوانست منجر به جدایی این ۲ کشور همسایه و مسلمان شود و مدتی پس از سقوط صدام مجددا روابط تجاری و اقتصادی بین آنها از سر گرفته شد اما از آنجا که اقتصاد عراق از دیرباز وابسته به نفت بوده و جنگ های پیاپی باعث نابودی بسیاری از صنایع و زیرساخت های این کشور شده بود همین امر باعث شد تا در بسیاری از نیازهای خود به واردکننده تبدیل شود و تجار ایران بتوانند با بهره گیری از فرصت پیش آمده بسیاری از محصولات تولیدی کشور را به این سرزمین صادر نمایند.

صادرات به عراق با وجود سایه سنگین تحریم های بانکی و مشکلات پیش روی تجار در نقل و انتقالات ارزی طی سال های اخیر و بخصوص در دولت سیزدهم روند رو به رشدی گرفته و صادرات به عراق به دلیل افزایش تقاضاهای مصرفی این کشور همچنان رو به افزایش است و این فرصت می تواند درهای جدیدی از صادرات را به روی تجار ایرانی بگشاید.

امروزه حوزه های همکاری ۲ کشور بخصوص در زمینه تجارت غیرنفتی افزایش یافته است و مسیر ترانزیتی کوتاه و البته امن و پایداری که بین ایران و عراق وجود دارد می تواند زمینه های همکاری بیشتری را فراهم آورد.

لرستان به دلیل هم مرز بودن با استان های کرمانشاه و ایلام و فاصله زمانی کوتاه ترانزیتی که با عراق دارد در سال های اخیر بیشترین سهم صادراتش را به این کشور دوست و همسایه داشته است.

سهم مناسب و حدود سه میلیون تنی لرستان از تولیدات بخش کشاورزی و ظرفیت های کم نظیر معدنی آن باعث شده تا مراودات بین تجار عراق با تجار لرستانی رو به افزایش نهد به گونه ای که در سال گذشته نمایشگاه توانمندی های صادراتی لرستان با حضور ۳۷ نفر از تجار اربیل، سلیمانیه، حلبچه و نجف کشور عراق برگزار شد و حدود ۱۰۸ واحد اقتصادی و تولیدی فعال در زمینه‌های صنعتی، دارویی، گردشگری، تولیدات زراعی، باغی و دامی در این نمایشگاه جهت معرفی محصولات خود حضور یافتند.

فرهاد زیویار استاندار لرستان در آیین افتتاح این نمایشگاه با اشاره به اینکه ۳۰ درصد صادرات استان به کشور عراق انجام می گیرد و دولت سیزدهم بر گسترش مناسبات اقتصادی با همسایگان و سایر کشورهای منطقه تاکید دارد وجود ظرفیت های بالفعل و بالقوه هر ۲ کشور را زمینه مناسبی برای افزایش همکاری ها و توسعه صادرات در زمینه های پتروشیمی، کشاورزی، صنایع غذایی، صنعت ساختمان، تولیدات دارویی انسانی و دامی و سایر محصولات عنوان و ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه به انعقاد قراردادها و تفاهم نامه‌هایی منجر شود که فرصتی فراهم آورد تا تجار عراقی با تولیدات، ظرفیت ها و توانمندی های استان آشنا شده و گام های موثری در راستای توسعه، تداوم و افزایش فرصت های صادراتی و مراوداتی بین تجار عراق با تجار لرستانی برداشته شود.

و حالا در تازه ترین خبرها مسوولان استان از برگزاری نمایشگاه توانمندی های لرستان در کشور عراق با حضور تجار لرستانی خبر داده اند که این فرصت پیش آمده می تواند درهای اقتصاد استان را به روی فصل جدیدی از تجارت و صادرات بگشاید که بهره گیری مناسب از این فرصت با سودآوری و ارزآوری بسیار مناسبی برای استان به همراه باشد.

ظرفیت صادرات بالایی در تجارت با عراق داریم

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان با بیان اینکه استان با مزیت های نسبی فراوان ظرفیت بالایی در تجارت با همسایه های غربی بویژه کشور عراق دارد اظهار کرد: البته برخی مشکلات تجار ایرانی هزینه تبادل و معاملات آنها را بالا برده که نیازمند توجه مقامات است.

محمد خاکی با اشاره به اعزام یک هیات تجاری از استان لرستان به اقلیم کردستان و جنوب عراق در روزهای آتی اضافه کرد:‌ زمینه های همکاری زیادی با کشورهای همسایه در صنایع و دانش های مختلف و صدور خدمات فنی داریم.

وی گفت: بخشنامه های مخل صادرات و خلق الساعه باعث شده نتوانیم قرارداد بلندمدت با کشورهای هدف برقرار کنیم، همچنین هزینه های بالای ثبت و اطلاع رسانی ضعیف از نحوه برگزاری مناقصات در کشور عراق از دیگر مشکلات تجار است.

خاکی اضافه کرد: درخواست تجار لرستان ایجاد دفاتر تجاری و بسترهای لازم حقوقی و مالی برای حضور پیمانکاران استان در مناقصات عراق، تدوین سیاست های مالی و تشویقی، ارایه خدمات مشاوره و بازاریابی و تحقیقات در این کشور همسایه است.

اربیل عراق ۵۰ درصد صادرات جمهوری اسلامی را پذیرا است

سرکنسولگری ایران در اربیل عراق نیز با اشاره به اینکه اربیل عراق ۵۰ درصد صادرات جمهوری اسلامی را پذیرا بوده و در اغلب زمینه‌ها وارد کننده است اظهار کرد: امسال نمایشگاه بین المللی ایران در اقلیم کردستان برگزار می شود و همچنین در سال آینده نیز نمایشگاه‌های متعددی در اقلیم کردستان و استان‌های همجوار همچون نینوا و کرکوک برگزار خواهد شد.

نصرالله رشنودی با تاکید بر اینکه لازم است فعالان اقتصادی در این نماشگاه‌ها حضور پیدا کنند افزود: استان لرستان ظرفیت‌های بالایی جهت صادرات محصولات مختلف به خارج از کشور در حوزه های گردشگری، کشاورزی و معدن دارد.

وی با بیان اینکه لرستان مرز خارجی ندارد، عنوان کرد: این امر از موانع مهم صادرات برای فعالان اقتصادی لرستان محسوب می‌شود که تلاش ویژه‌ای برای معرفی محصولات به خارج از کشور را می‌طلبد همچنین فعالان اقتصادی باید بر اساس نیازهای منطقه اقدام به صادرات محصول نمایند که برای تحقق این مهم باید از بازار مقصد شناخت کافی وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: از ایجاد فعالیت مشترک در اقلیم کردستان می‌توان به منافع خوبی دست یافت که معافیت‌های گمرکی و دسترسی به کشورهای اتحادیه عرب از جمله این منافع است.

رشنودی با اشاره به توانمندی های لرستان در صادرات مصالح ساختمانی افزود: باید ارتباط تنگاتنگی با تجار عراقی برقرار کرد تا نمایندگی انحصاری ایجاد و ضمن قطع واسطه‌گری‌ها، از تولیدات استان نیز دفاع شود.

وی با بیان اینکه گردشگری سلامت از دیگر ظرفیت های لرستان است، بیان کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان را باید به عراقی‌ها معرفی کرد همچنین لرستان در زمینه فعالیت های دارویی و کارخانجات داروسازی می تواند حرف های خوبی برای تعامل با عراق داشته باشد.

اقلیم کردستان عراق ظرفیت مناسبی برای ارایه ظرفیت های فعالان اقتصادی لرستان است

استاندار لرستان نیز اظهار کرد: مشکلات و موانع همیشه بر سر راه فعالان بخش خصوصی در داخل کشور هست اما باید تلاش شود که با ارتباطات گسترده، این موانع و مشکلات را برطرف کرد کهچنانچه تولیدکنتدگان و تجار از چند و چون بازارهای هدف خود آگاه باشند بهتر می توانند موانع و مشکلات موجود را برطرف کنند.

فرهاد زیویار با بیان اینکه تجار باید از بازارهای هدف خود مطلع باشند افزود: یکی از ظرفیت های خوبی که در زمینه تجارت لرستان ایجاد شد، ظرفیت کارگو یا حمل و نقل هوایی است که باید تولیدکنندگان کمک کنند این ظرفیت مغفول واقع نشود و مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: اقلیم کردستان می تواند یکی از اهداف تجاری خوب برای ارایه ظرفیت های فعالان اقتصادی لرستان با همه شرط و شروط ها باشد.

استاندار لرستان با اشاره به لزوم حفظ کیفیت کالاهای صادراتی و جلوگیری از افت آنها تصریح کرد: در سال های قبل این مشکل برای صادرات و تجارت ملی ما ضررهایی ایجاد کرد که باید از آنها جلوگیری کرد.

زیویار بیان کرد:‌ برنامه های دولت اکنون بر روی زنجیره های ارزش متمرکز است و در این راستا ظرفیت های حوزه آبزیان، گیاهان دارویی، کشاورزی و سایر بخش ها باید در سفر به عراق مطرح شوند تا از این سفر به خوبی بهره گیری شود.

با توجه به ظرفیت حمل و نقل هوایی(کارگو) که در استان ایجاد شده و ترانزیت کالا میان ۲ کشور را تسهیل نموده است باید مسوولان استان تمهیداتی بیندیشند که از فرصت پیش آمده برای صادرات محصولات و گشایش اقتصادی استان بیشترین بهره را ببرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha