صلح و ثبات خواسته مشترک هند و استرالیا برای اقیانوس هند و آرام

تهران- ایرنا- وزرای دفاع و امور خارجه هند و استرالیا در نشست دو جانبه موسوم به (۲+۲)، بر لزوم حفظ صلح، ثبات، رفاه و احترام به قانون در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام تاکید کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از ای ان آی،گفت‌وگوهای دفاعی و وزیران خارجه هند و استرالیا ۲+۲ با حضور راجنات سینگ وزیر دفاع، سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند، ریچارد مارلز معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع و پنی وانگ وزیر امور خارجه استرالیا برگزار شد.

جایشنکار در سخنان افتتاحیه خود در گفتگوی دفاعی و وزیران خارجه هند و استرالیا ۲+۲ در دهلی نو گفت: روابط دوجانبه دو کشور قطعاً به سرعت رشد کرده است، اما دستاوردهای بزرگتری هم برای منطقه دارد، بسیاری از کشورها به هند و استرالیا و روابط ما از بسیاری جهات به عنوان عامل ثبات و امنیت نگاه می کنند.

وی افزود: این گسترش روابط زمانی اتفاق افتاده است که بی ثباتی در جهان رو به افزایش است. ما امروز شاهد تشدید قطبی شدن جهان و تنش های عمیق تر هستیم، در حالی که مهم است اطمینان حاصل شود که روال عادی منطقه در جریان است تا احساس امنیت وجود داشته باشد، ما باید برای ایجاد ثبات، اقدامات روزانه داشته باشیم.

جایشنکار اظهار داشت: هند و استرالیا با چالش های استثنایی در جهان و منطقه روبه‌رو هستند و بسیاری از این موارد چالش هایی برای حاکمیت قانون ایجاد می کنند. به عنوان شرکای جامع راهبردی مهم است که برای آن استثنائات نیز برنامه‌ریزی کنیم و مهم است که فرهنگ همکاری داشته باشیم تا به جهان و به یکدیگر پاسخ دهیم.

وی مشارکت هند و استرالیا را در قالب چهارگانه (کواد) برای روابط دوجانبه و منطقه هند و اقیانوس آرام بسیار مفید خواند.

جایشنکار در اظهارات خود در گفتگوی وزیران دفاع و امور خارجه هند و استرالیا ۲+۲، یادآور شد: نارندرا مودی نخست وزیر هند و آنتونی آلبانیز همتای استرالیایی وی پنج بار در سال ۲۰۲۳ با یکدیگر دیدار کردند.

وزیر امور خارجه هند با اشاره به توافقنامه همکاری اقتصادی و تجاری (ECTA) که در دسامبر گذشته (مهر ۱۴۰۱) اجرایی شد، گفت: ما شاهد تاثیرات اقتصادی آن در سال جاری از نظر افزایش تجارت هستیم. مقدمات مشارکت مهاجرت و جا به جایی نیروی کار میان دو کشور امضا شد و ما به شناخت متقابل مدارک دست یافتیم. هر دو گام‌های بسیار مهمی برای توسعه بیشتر روابط ما هستند، امروز می‌توانیم ببینیم که یک جامعه چند میلیونی هندی و بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی هندی یک پل زنده بین دو کشور را تشکیل می‌دهند.

در این نشست پنی وانگ گفت: روابط دوجانبه، روابط اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری دو طرفه، و ارتباطات مردمی با هند، دستاورد مهمی برای استرالیا است.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور کارهای زیادی را با هم به صورت دوجانبه انجام داده اند و امیدوارند کارهای بیشتری انجام دهند.

وانگ گفت: باید تأکید کنم ما برای روابط دوجانبه، روابط اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری دو سویه، پیوندهای مردم به مردم و به‌ویژه ابتکارات آب و هوایی که با هم روی آنها کار می‌کنیم، ارزش زیادی قائل هستیم. این مشارکتی است که برای منطقه ما حیاتی است و ما هند را یک نقطه ثقل اساسی برای منطقه می بینیم و همچنان برای منطقه ای در صلح، باثبات، مرفه و جایی که به حاکمیت احترام گذاشته می‌شود، تلاش می کنیم.

آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه هند پیش از این گفته بود که قرار است وزرای هند و استرالیا در جریان گفت وگوی وزیران ۲+۲ در مورد موضوعات مختلف از جمله در زمینه های دفاعی و امنیتی، تجارت و سرمایه گذاری، مواد معدنی حیاتی، انرژی، تغییرات آب و هوایی، علم و فناوری، فضا، آموزش، و ارتباط مردم با مردم، گفتگو کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha