کارخانه کمپوست مرکز خراسان‌شمالی در خان جانمایی + فیلم

۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۰
کد خبر: 85298540
نسترن علی آبادی
کارخانه کمپوست مرکز خراسان‌شمالی در خان جانمایی + فیلم

بجنورد-ایرنا- راه اندازی کارخانه کمپوست بجنورد در حالی مورد تاکید مسوولان خراسان شمالی است که تحقق آن در خان جانمایی مناسب و حل مشکلات اجتماعی مانده و این طرح ۱۰ ساله همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش ایرنا، ۱۰ سال پیش کارخانه کمپوست بجنورد به عنوان بزرگترین کارخانه کمپوست شمال شرق کشور در ۱۵ کیلومتری شمال مرکز استان کلنگ خورد و این واحد تولیدی تنها پس از چندماه فعالیت به علت مشکلات اجتماعی و اعتراض مردم از بوی تعفن ناشی از فعالیت آن به تعطیلی کشیده شد.

پس از تعطیلی کارخانه کمپوست، زمینی در حوالی روستای نجف آباد برای ایجاد کارخانه جدید، جانمایی شد اما ساخت و راه اندازی این واحد تولیدی در مکان جدید هم با مشکل اجتماعی روبه رو است و تاکنون به نتیجه نرسیده است، اکنون ایجاد دفنگاه زباله و راه اندازی کارخانه کمپوست معطل چاره ای است که راه تکرار بر توقف فعالیت بسته شود.

دفنگاه زباله های بجنورد در محل کوه باباموسی قرار دارد و این کوه از سه دهه پیش محل دفن زباله ها است، البته این مکان در برهه ای کوتاه از زمان و با فعالیت کارخانه کمپوست از زباله ها خالی شد اما پس از تعطیلی کارخانه کمپوست بجنورد بار دیگر باباموسی عرصه تجمع زباله ها شد.

اگرچه تصمیم گیری های زیادی بری اجرای این طرح مسکوت مانده انجام شده ولی هیچوقت به نتیجه رسید و اینک دفع اصولی پسماند یکی از درخواست های اصلی مردم بجنورد شده که تاکنون محقق نشده است.

ضرب الاجل راه‌اندازی کارخانه کمپوست

دفن غیراصولی و البته به اذعان برخی مسوولان دفن غیرمجاز طلای کثیف در کوه باباموسی همواره مورد گلایه و انتقاد مردم بوده است. در این باره دادگستری خراسان شمالی خواستار تعیین تکلیف کارخانه کمپوست شده و برای راه اندازی آن ضرب الاجل ۶ ماهه به شهرداری بجنورد داده است.

معاون قضایی و پیشگیری از جرم دادگستری کل خراسان شمالی در نشست با اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد، از ابلاغیه فرصت ۶ ماهه برای راه ‌اندازی کارخانه کمپوست به شهرداری بجنورد خبر داد و اعلام کرد که شهرداری مرکز استان مکلف است در این مدت نسبت به راه ‌اندازی این واحد تولیدی اقدام کند.

حجت الاسلام و المسلمین علی یوسفی اظهار کرد: منع قانونی برای راه اندازی کارخانه کمپوست وجود ندارد و براساس استعلامات گرفته شده از مراجع مرتبط این امر به لحاظ قانونی مانعی ندارد.

کارخانه کمپوست بجنورد به عنوان بزرگترین کارخانه کمپوست شمال شرق کشور بیش از یک دهه پیش در ۱۵ کیلومتری شمال بجنورد کلنگ خورد و این واحد تولیدی، در تیرماه سال ۹۱ به بهره برداری رسید.

ظرفیت این کارخانه ۲۵۰ تن اعلام شد و این واحد تولیدی قرار بود سالانه بیش از چهار هزار تن کود آلی تولید کند و با فعالیت آن، زباله شهرهای بجنورد، شیروان، آشخانه و اسفراین به این محل منتقل شود اما عمر فعالیت این کارخانه تنها چند ماه بود.

فعالیت این کارخانه که با انتشار بوی متعفن و نامناسب همراه بود، با اعتراض ساکنان روستاهای اطراف روبه رو شد و بروز مشکلات اجتماعی ناشی از این اعتراض ها سبب تعطیلی این کارخانه شد.

راه اندزای کارخانه کمپوست مرکز خراسان شمالی در خان جانمایی

تاکید استانداری بر تعیین تکلیف کارخانه کمپوست

استاندار خراسان شمالی هم پیش از این اعلام کرده بود که راه اندازی کارخانه کمپوست در مرکز استان یکی از نیازمندی‌ها و مطالبات مردم است که مدیران باید تلاش کنند تا اجرا و بهره‌برداری از آن سرعت گیرد.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: مدیریت زباله به عنوان طلای کثیف یکی از موارد مهم در مدیریت شهری محسوب می شود و ایجاد و راه اندازی کارخانه کمپوست راهکار آن است.

وی افزود: جداسازی زباله ها و تفکیک از مبدا باید میان شهروندان نهادینه شود، این امر از مطالبات وزیر کشور هم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هم با اشاره به اینکه ایجاد کارخانه کمپوست بجنورد تاکنون درگیر مسایل اجتماعی بوده و از سال های گذشته بلاتکلیف مانده است گفت: این مشکل باید با اقناع و مشارکت اهالی روستاهای اطراف برطرف شود.

مهدی رشیدی اظهار کرد: تاکنون مطالعات کتابخانه ای، اقلیمی، توپوگرافی و نمونه برداری هایی برای ایجاد ای واحد تولیدی انجام شده است اما یکی از مهمترین موضوعاتی که تاکنون رفع نشده، مسایل اجتماعی به ویژه عدم همراهی مردم در راه اندازی آن است.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود فرایند کمپوست با جدیدترین روش ها و مجهزترین دستگاه ها انجام شود تصریح کرد: بهره برداری از این واحد تولیدی با حل مشکل انباشت زباله در کوه باباموسی همراه خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی اجرای تفکیک زباله از مبدا را لازمه فعالیت کارخانه کمپوست اعلام کرد و گفت: در این باره باید فرهنگ سازی لازم انجام شود، شهرداری های استان هم باید تلاش کنند تا ضمانت اجرایی مناسبی برای تفکیک زباله از مبدا ارایه دهند.

راه اندزای کارخانه کمپوست مرکز خراسان شمالی در خان جانمایی

تعیین تکلیف کمپوست؛ اولویت مدیریت شهری

اکنون روزانه ۱۳۰ تن تا ۱۴۰ تن زباله تولیدی شهروندان به صورت غیراصولی در کوه باباموسی دفن می شود، مردم روستاهای اطراف کوه باباموسی همواره از بوی تعفن و دود ناشی از سوزاندن زباله ها در این مکان گلایه مند هستند.

شهردار بجنورد درباره مشکلات دفن زباله در کوه بابا موسی گفت: خاک کافی برای دفن زباله ها در کوه باباموسی وجود ندارد از این رو دفنگاه باید جابه جا شود البته معقتد هستیم که زون باباموسی که آلوده شده، جابه جایی این به مکان دیگر باید با برنامه ریزی مناسب تری باشد تا از آلودگی دیگر جلوگیری شود.

سیدمحمدعلی کشمیری درباره ایجاد دفنگاه جدید در مرکز استان اظهار کرد: ایجاد دفنگاه زباله در مرکز استان با اعتراض و مشکل اجتماعی رو به رو بوده و همچنان بلاتکلیف مانده است در این باره نیاز است تا مسوولان متولی و مدیران ارشد ورود داشته باشند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، وزارت کشور متولی تامین زمین برای اجرای دفن گاه زباله است اظهار کرد: با تعطیلی کارخانه کمپوست، زمین برای ایجاد دفنگاه زباله و اجرای کارخانه کمپوست در نزدیکی روستای نجف آباد جانمایی شد اما این جانمایی هم با انتقادات مردم همراه شد از این رو اجرای این پروژه را در بلاتکلیف گذاشته است.

شهردار بجنورد افزود: تعیین تکلیف کارخانه کمپوست یکی از اولویت‌ های مدیران شهری استان است، البته در این باره جابه جایی یک کارخانه بسیار هزینه بر است، یکی از رویکردهای مدیران شهری، فعالیت کارخانه فعلی است که از سال های قبل تعطیل است، در این سال ها شهرداری ها نسبت به نگهبانی و مراقبت های لازم برای جلوگیری از سرقت از این واحد تولیدی اقدام کرده است و آمادگی داریم تا بار دیگر فعالیت آن از سر گرفته شود.

وی درباره ایجاد ایستگاه میانی پسماند در مرکز استان گفت: محل کنونی ایستگاه میانی در شمال بجنورد و در مسیر گلستان ‌شهر واقع است، که سبب گلایه مردم این منطقه شده است، در این زمینه، زمینی با گستره ۱۶ هزار مترمربع، ایجاد ایستگاه میانی در دستور کار قرار گرفت.

کشمیری خاطرنشان کرد: ایستگاه میانی پسماند بجنورد در شرق بجنورد و در ۲ کیلومتری روستای ینگه قلعه به فاصله ۶۸۰ متر از کشتارگاه بجنورد در حال اجرا است و بیش از ۴۰ درصد پیشرفت دارد، البته ایستگاه میانی پسماند بدون اجرای کارخانه کمپوست و یا دفنگاه زباله بدون کاربرد خواهد بود.

وی افزود: اجرای دفن گاه زباله بر عهده وزارت کشور است البته وزارت کشور می تواند اعتبار مورد نیاز را در اختیار شهرداری و یا بخش خصوصی قرار دهد تا نسبت به اجرای آن اقدام شود.

راه اندزای کارخانه کمپوست مرکز خراسان شمالی در خان جانمایی

کمپوست، معطل حل مشکلات اجتماعی

به گزارش ایرنا، مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد از سال ۷۲ در زمین‌های باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن در دره‌های طبیعی موجود در منطقه، انجام می‌شود که البته در حال حاضر و با توجه به حجم پسماند تلنبار شده در سال‌های گذشته، این دره‌های طبیعی نیز اشباع و مسطح شده است.

کارشناسان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی می گویند که این محل در حریم شهر بجنورد ایجاد شده که در مغایرت با ضوابط قانونی استقرار واحدهای نظیر آن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ایجاد کارخانه کمپوست در شهرستان بجنورد همچنان درگیر مشکلات اجتماعی بوده و این امر از سال های گذشته بلاتکلیف مانده است.

رضا شکاریان اظهار کرد: ایجاد مرکز پردازش و کارخانه کمپوست بجنورد در حالی که تاییدیه محیط زیست دارد و دستگاه های اجرایی ایجاد سایت پسماند در این مکان را تایید کردند، همچنان درگیر مسائل اجتماعی حل نشده است.

وی افزود: بیش از ۱۰ سال است که کارخانه کمپوست به علت مشکلات اجتماعی و انتقادها از بوی تعفن ناشی از فعالیت این واحد تولیدی تعطیل است.

شکاریان ادامه داد: مطالعات لازم برای جانمایی ساخت کارخانه کمپوست انجام شده تا مشکلات پیشین در فعالیت این کارخانه تکرار نشود به گونه ای که در جانمایی مکان جدید، فاصله مناسب با مناطق مسکونی روستایی رعایت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه انباشت زباله ها در کوه باباموسی سبب گلایه اهالی روستاهای اطراف شده است، خاطرنشان کرد: با آغاز فعالیت این کارخانه، مشکل دپو و تجمع زباله در کوه باباموسی برطرف می شود.

وی درباه وضعیت دفن زباله در کوه باباموسی گفت: با تعطیلی کارخانه کمپوست، کوه باباموسی دوباره محل انباشت زباله ها شد، البته دفن این طلای کثیف در این محل غیراصولی است، زیرا شرایط فیزیکی و حجم خاک به گونه ای است که کفایت پوشاندن زباله ها را ندارد.

شکاریان تصریح کرد: زباله ها باید با خاک پوشانده شود اما در کوه باباموسی خاک به اندازه کافی وجود ندارد، بر این اساس دفن زباله در کوه باباموسی نامناسب و غیراصولی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تاکید کرد: دفن زباله در سایت باباموسی اصولی نیست، ورود انواع مواد آلاینده و شیرابه های تولیدی از پسماندها به خاک و تاثیر بر آب های زیرسطحی در طول سال ها، بهره برداری از این محل را به عاملی برای آلودگی آب و خاک منطقه تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا، کارخانه کمپوست بجنورد در سال ۹۱ با حضور وزیر کشور وقت به بهره برداری رسید اما پس از فعالیت ۶ ماهه به علت اعتراض و مخالفت اهالی روستاهای حاشیه تعطیل شد و اکنون زباله شهر بجنورد در حاشیه کوه باباموسی دفن می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha