مجوز هفت هزار و ۵۶۰ کسب‌وکار در خراسان شمالی صادر شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل امور اقتصادودارایی خراسان شمالی گفت: هفت هزار و ۵۶۰ مجوز کسب و کار از ابتدای امسال تاکنون در استان صادر شد که در این زمینه رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

محمد رحمانی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مجوزها عمدتا در بخش اصناف ( پروانه کسب و مشاغل خانگی و سایر حوزه ها ) صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی رتبه سوم استان های کشور در زمینه امنیت سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده و به طوری که بر اساس گزارش پایش امنیت سرمایه گذاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خراسان شمالی از استان های موفق در این باره است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی افزود: براساس آمارهای رسمی منتشر شده و نیز ارزیابی پنج هزار و ۶۲۲ فعال اقتصادی نمونه از میان فعالان اقتصادی همه استان های کشور، خراسان شمالی در مجموع امتیاز هفت نماگر رتبه سوم را در بین استان‌های کشور کسب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد با تثبیت برخی از متغیرها و مثبت تر ارزیابی شدن برخی از مؤلفه ها، روند نامناسب امنیت سرمایه گذاری در استان خراسان شمالی متوقف شده و در ۲ فصل اخیر به میزان قابل توجهی بهبود یافته است به طوری که شاخص امنیت سرمایه گذاری در بهترین وضعیت خود در سه سال گذشته گرفته است.

رحمانی در بخش دیگر سخنان خود درباره جذب سرمایه خارجی در استان گفت: امسال ۳۹۴ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در استان در حوزه صنایع معدنی جذب و ثبت شده است.

وی تصریح کرد: پروژه‌های تولید گاز سنتز صنعتی به ارزش ۲.۷ میلیون دلار، نیروگاه (CHP) مولد مقیاس کوچک به ظرفیت پنج مگاوات به ارزش ۴.۸ میلیون دلار، پروژه مجتمع گردشگری به ارزش ۵۰۰ هزار دلار، پروژه آلومینیوم فلوراید به ارزش ۲ میلیون دلار و پروژه تولید جعبه مقوایی از مقوای دوبلکس به ارزش ۵۰۰ هزار دلار با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی اجرایی شده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی افزود: این پروژه ها با مشارکت سرمایه گذاران از کشورهای امارات، آلمان، سویس و چین در حال اجرا و اتمام است.

خراسان شمالی با دارا بودن یک میلیون نفر جمعیت که ۴۴ درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند، دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است.

در نواحی و شهرک های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره برداری دارند که میزان اشتغالزایی آن ها ۴ هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه گذاری در این واحد ها نیز ۸هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.

استان خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

خراسان شمالی با ۲۶ کشور دنیا مراوده تجاری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha