۱ آذر ۱۴۰۲، ۹:۰۹
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85299226
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج هزار میلیارد ریال برای ارتقای تصفیه خانه فاضلاب سنندج هزینه شد

سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان گفت: تاکنون برای طرح ارتقای تصفیه خانه فاضلاب سنندج پنج هزار میلیارد ریال هزینه و فاز مایع آن در سفر رئیس جمهور افتتاح شد.

محمد فرهاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فاز مایع تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج شامل ارتقا کمی و کیفی این تصفیه خانه توسط شرکت آب و نیرو اجرا شده است.

وی با بیان اینکه فاز جامد این تصفیه خانه هم در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد، افزود: تصفیه‌ خانه فاضلاب شهر سنندج در ابتدا برای جمعیت ۴۶۵ هزار نفری این شهر و با ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان یادآور شد: در طرح ارتقا، این میزان به ۱۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به روش تصفیه لجن فعال A۲o برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری ارتقا یافته است.

فرهاد ادامه داد: طرح ارتقا تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج از سال ۱۳۹۶ شروع شد و هدف از اجرای آن افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه از ۱۲۰ هزار مترمکعب به ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز و بهبود کیفیت پساب خروجی و کاهش مقادیر فسفر، نیترات و آمونیاک در حد مجاز است.

وی تاکید کرد: با احداث سازه‌های آبگیر به طول بیش از ۸.۵ کیلومتر لوله گذاری، شیرابه محل دفن پسماند زباله از رودخانه قشلاق حذف و به تصفیه خانه هدایت شده است که با رقیق سازی و تغییر و ارتقا در فرآینده های تصفیه، شیرابه به راحتی تصفیه می شود.

جزئیات کار تصفیه خانه فاضلاب سنندج

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان درباره جزئیات کار تصفیه خانه فاضلاب سنندج گفت: فرآیند تصفیه خانه فاضلاب سنندج در بخش مایع سیستم لجن فعال و متعارف است که این روش فاضلاب پس از عبور واحدهای پیش رسوب گیری، آشغال گیری، دانه گیری و ایستگاه پمپاژ به منظور تامین هیدرولیکی مورد نیاز به ته نشینی اولیه انتقال می یابد.

فرهاد افزود: در این فرایند آلاینده های معلق و ته نشینی آن حذف می شوند سپس وارد واحد تانک های هوادهی یا واحد بیولوژیکی می شود.

وی اظهار کرد: پس از ورود به حوض های زلال ساز نهایی جامدات بیولوژیکی ته نشین شده و پساب حاصل به واحد uv جهت گندزدایی و از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا توسط اشعه ماوراء بنفش منتقل می شود.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان یادآورشد: در این مرحله بیش از ۹۰ درصد از آلاینده های آلی فاضلاب و ۱۰۰ درصد میکرو ارگانیسم های بیماریزا حذف می شود و پسابی منطبق بر استاندارد های محیط زیست به رودخانه قشلاق وارد می کند.

به گفته فرهاد جامدات بیولوژِیکی و آلی ته نشیین شده بخش مایع جهت تثبیت به بخش لجن منتقل می شود و در این بخش لجن با فرآیند هضم بی هوازی تثبیت می شود.

وی اظهار کرد: عملیات تجزیه مواد آلی در دایجستر و با حضور میکروارگانیسم های بی هوازی موجود در این واحد صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان در ادامه گفت: فرایند هضم لجن شامل یک مرحله هازم بی هوازی و سه فازی است که در این مرحله محصول نهایی این هازم که لجن هضم شده و بیوگاز متان است.

فرهاد افزود: لجن هضم شده به مرحله خشک شدن و آبگیری نهایی می رود و بیوگاز متان به مرحله ذخیره سازی و مصرف هدایت می شود.

وی ادامه داد: سپس تمام واحدهای بخش مایع و بخش لجن در ساختمان کنترل مرکزی با استفاده از سیستم پی ال سی کنترل می شود.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان ادامه داد: مرحله نهایی مرحله خروجی آب تصفیه شده و مرحله آبگیری لجن و خشک شدن لجن در هازم هاست.

فرهاد اضافه کرد: در مرحله ته نشینی ثانویه مواد آلی هضم شده و ماحصل پساب که لجن تمیز است به مخازن ذخیره لجن هدایت می شود.

وی افزود: مرحله نهایی مرحله uv است که در این مرحله پساب تصفیه شده خروجی پس از عبور از کانال های خروجی ته نشینی ثانویه بخش مایع سرانجام به بخش گندزدایی واحد uv می رسد.

فرهاد با اشاره به استحصال و شیرین سازی و مصرف گاز در فرآیند هضم بی هوازی لجن گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مخرب لایه ازن، رشد اقتصادی و تضمین منبع انرژی، استفاده بهینه از بایو گاز به عنوان یک منبع انرژِی محلی و تجدید شونده جهت تصفیه خانه، کاهش هزینه های مصرف انرژِی و افزایش بازخورد اقتصادی تصفیه خانه، بهبود وضعیت کیفیت هوا و کاهش بوهای نامطبوع خواهد بود.

شهر سنندج در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha