گره کور اشتغالزایی در لرستان و تلاش دولت برای التیام رنج بیکاری

خرم آباد - ایرنا - لرستان بر اساس گزارش مهرماه مرکز آمار ایران با ۱۱.۱ درصد، سومین استان بیکار در کشور است که البته سال هاست این رکورد را دارد و به دلایل متعدد همیشه در صدر بیکارترین مناطق کشور بوده است و حالا سنگینی این بار چند ۱۰ ساله را دولت سیزدهم به دوش می کشد.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش ۲۵ مهرماه مرکز آمار ایران در خصوص طرح آمارگیری نیروی کار، بیشترین آمار بیکاری طی تابستان سال ۱۴۰۲ در استان‌های سیستان با ۱۲.۵ هرمزگان با ۱۱.۵ درصد و لرستان با ۱۱.۱ گزارش شده است.

بررسی وضعیت نرخ بیکاری استان‌های کشور در پایان تابستان سال ۱۴۰۲ بیانگر این است که لرستان با ۱۱.۱ درصد بیکار سومین استان در بین استان‌های کشور و این نرخ در مدت مشابه سال قبل ۱۱.۷ درصد بود.

اما نکته قابل توجه اینکه در همین دوره نرخ مشارکت از ۴۱.۳ به ۳۹.۹ کاهش یافته است از همین رو کارشناسان اقتصادی اذعان دارند زمانی که کاهش بیکاری همزمان با کاهش نرخ مشارکت باشد، نمی‌توان گفت لزوما وضعیت اشتغال بهبود قابل توجهی یافته هرچند بررسی آمار نشان می دهد نرخ بیکاری لرستان از ۱۴ درصد در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اکنون بین ۱۱ تا ۱۲ متغیر است.

هرچند لرستان دهه ها رکورد دار نرخ بالای بیکاری در کشور بوده است اما آثار این شکاف اقتصادی طی سال های اخیر نمود بیشتری داشته و در دولت سیزدهم فشارها برای کاهش یکباره این شاخص در استان افزایش یافته است، دولت نیز اقدامات گسترده ای را در راستای افزایش اشتغال پایدار آغاز کرده یا به ثمر رسانده است اما انباشت این حجم از بیکاری که حاصل تداوم علل مختلف طی سال های متوالی است به سادگی قابل پاکسازی نیست و ظرفیت های متعدد این دیار همچنان در راستای توسعه اقتصادی به بهره برداری نرسیده است.

گره کور اشتغالزایی در لرستان و تلاش دولت برای التیام رنج بیکاری

لرستان و ظرفیت های بر زمین مانده

لرستان، استانی چهار فصل و دارای ظرفیت‌های بسیار متنوع کشاورزی، گردشگری، خدمات و معدن است که به واسطه قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور منطقه‌ای استراتژیک در حوزه خدمات حمل و نقل به شمار می‌رود.

نزدیکی به مرزهای غربی کشور، بهره مندی از خط آهن تهران - جنوب، فرودگاه ، حدود هشت هزار کیلومتر جاده که لرستان را در قلب ترددهای شمال به بندر امام خمینی (ره) در جنوب قرار داده و همجواری با استان های همدان، مرکزی، اصفهان، خوزستان ، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و ایلام بستر بسیار مناسبی برای رشد و توسعه در لرستان فراهم کرده است.

داشتن نیروی انسانی جوان و توانمند در کنار منابع آبی و زمین های حاصلخیز یکی دیگر از داشته های لرستان است که به گفته مسوولان، کشاورزی معیشتی و خرده مالکی و البته عدم استقبال نیروی جوان کار از کشاورزی سنتی، تاحدودی این ظرفیت ها را بدون استفاده کرده است.

در بخش معدن نیز لرستان از استان های برتر کشور است که علاوه بر ۵۸۸ میلیون تن برآورد ذخایر معدنی ، کیفیت سنگ های ساختمانی معادن آن زبانزد است اما به دلیل خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی و فرآوری، سهم بسیار کمی از ارزش این معادن در سفره لرستانی ها است.

لرستان دارای مواد معدنی مختلف و متنوعی است که از مجموع ۶۵ ماده معدنی کشور ۲۳ مورد در استان شناسایی شده و بیش از یک میلیون تن سنگ تزیینی سالانه از آن استخراج می شود که این میزان معادل هفت درصد استخراج کشور است.

رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی در استان های غیرساحلی، ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و رتبه های برتر تولید حبوبات، انجیر، انار و سیب و ضریب ۹۰ درصدی بهره مندی کامل روستاها از شبکه های ارتباطی، داشتن ۱۱ درصد رواناب های کشور و قرار گرفتن در رده سوم تا پنجم استان های پربارش از دیگر ظرفیت های توسعه ای لرستان به شمار می رود.

زیرساخت های اصلی اشتغال و توسعه از جمله راه دسترسی زمینی، ریلی و هوایی، آب، خاک حاصلخیز و منابع کشاورزی، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، ظرفیت های بالقوه معدن و امکانات ارتباطی و اینترنتی در لرستان به نسبت مهیا است اما این استان سال های متوالی در رتبه های نخست جدول بیکاری کشور قرار دارد اما با این همه رتبه و توانمندی، به نظر می رسد اشتغال استان به گره کوری تبدیل شده و پس از سال ها تلاش مسوولان هنوز آنچنان که باید از این فرصت ها استفاده نشده است.

گره کور اشتغالزایی در لرستان و تلاش دولت برای التیام رنج بیکاری

لرستان و مانعی به نام سد بلند بیکاری

لرستان از سال های گذشته تاکنون همواره جزو استان های با نرخ بالای بیکاری بوده و سهم تقریبا همیشگی بین سه استان اول بیکار کشور را داشته که دلایل مختلفی در این مساله از جمله کم توجهی برخی مسوولان و اجرای غلط اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوصی سازی بیشتر به چشم می آید.

علت دیگری که کارشناسان برای نرخ بالای بیکاری لرستان عنوان کرده اند، فرهنگ کاری است که به غلط رواج یافته و همچنان تبعات آن ادامه دارد، جوانان و تحصیلکرده هایی که منتظر استخدام اداری و فعالیت در سیستم دولتی بوده اند و با افزایش سن و کاهش فرصت های شغلی به بیکارانی تحصیلکرده تبدیل شده اند.

فراهم نکردن زیرساخت های اولیه اشتغال برای بخش خصوصی در سال های گذشته، به مانعی مهم برای تولید و فعالیت این بخش ایجاد شد همچنین سیاه نمایی برخی رسانه ها در دهه های قبل و به چالش کشیدن امنیت استان، سرمایه گذاران را برای حضور در این منطقه فراری دارد در حالیکه لرستان جزو استان های امن کشور محسوب می شود.

بخش اعظمی از اقتصاد لرستان (گفته می شود ۴۰ درصد) مربوط به کشاورزی است در حالیکه بیش از ۹۰ درصد کشاورزی استان معیشتی و سنتی بوده و هرچند هم درآمدزا باشد، اما به دلیل عدم ارزش افزوده، تاثیر چندانی در کلیت اقتصاد و اشتغال استان ندارد.

همچنین فضای طایفه ای و قومیتی لرستان در سالیان گذشته زمینه را برای انجام فعالیت های سفارشی و فامیلی فراهم کرده و تا حدودی اشتغالزایی را در استان تحت تاثیر خود قرار داده بود و بخشی از منابع بانکی را به حاشیه برد و موجب بروز انحرافاتی در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی شد و حتی استخدام های دولتی را نیز از ترکش خود بی نصیب نگذاشت و شایسته سالاری و توانمندی افراد در بدنه دستگاه های دولتی تا حدودی تاثیر قرار گرفت.

علاوه بر این عوامل بومی و منطقه ای، تحولات ناشی از زمان جنگ به دلیل نزدیکی لرستان به مرزهای غربی و استان خوزستان، تا سال ها بر این منطقه تاثیر گذاشت و در حالیکه لرستان دومین استان متاثر از جنگ هشت ساله معرفی شد اما در دهه های گذشته در عمل حرکت چندانی برای جبران عقب ماندگی های این منطقه به صورت متمرکز و مستمر انجام نشد.

اکنون لرستان به دلایل مختلف جزو استان های با نرخ بالای بیکاری محسوب می شود و هرچند آیت الله رییسی در سفر به این استان اذعان کرد رنج مردم لرستان، رنج او است و باید تلاش کرد تا از رنج بیکاری این استان کاسته شود اما بدون شک حجم مشکلات به قدری است که باید سال ها برای رفع آن تلاش کرد.

گره کور اشتغالزایی در لرستان و تلاش دولت برای التیام رنج بیکاری

"رنج"، تعبیر رییس جمهور از بیکاری در لرستان

با وجود اقدامات دولت ها از جمله تلاش مضاعف دولت سیزدهم برای رفع بحران بیکاری در لرستان پر ظرفیت اما محروم، ولی رنج مهم مردم و جوانان این دیار همچنان بیکاری و عدم درآمدزایی و یکی از دلایل اصلی این امر، تعطیلی و رکود واحدهای اقتصادی کوچک و بزرگ در استان است.

رنج بیکاری در لرستان آنچنان مردم را دل آزرده کرده که به دغدغه ای برای رییس جمهور تبدیل شده است تا جاییکه در سفر آذرماه ۱۴۰۰ به این استان نخستین کلام وی در بدو ورود، ضرورت کاهش رنج بیکاری جوانان و گفت: پسران و دختران تحصیل کرده بسیاری در استان داریم که از بیکاری رنج می برند.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز در خطبه های ۲۶ آبان ماه امسال با اشاره به برخی صنایع تکمیل شده استان که اشتغال و تولید ندارند و همچنین صنایعی که تکمیل نشده به حال خود رها شده اند، یادآور شد: در سفر شهریور سال ۱۴۰۰ رییس مجلس شورای اسلامی عنوان شد که ارزش صنایع راکد استان ۳۵۰ هزار میلیارد ریال است.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی با اشاره به اعتبارات دولتی که در سفر اول رییس جمهور به صورت نقدی به لرستان اختصاص یافت، اضافه کرد:‌ این رقم ۷۰ هزار میلیارد ریال بود ، ولی صنایع راکد استان هفت برابر اعتبار سفر رییس جمهور و ۲۰ برابر بودجه عمرانی یکسال استان است که اگر این صنایع تکمیل شوند ، هزاران نفر بیکار در استان به کار مشغول خواهند شد.

همین سخنان امام جمعه خرم آباد نشان می دهد آزرده خاطری امروز لرستان از بیکاری، نه تنها حاصل مدت زمان کوتاه، بلکه نتیجه دهه ها علل مختلف است و نشان می دهد این استان سال های متمادی در کش و قوس عوامل بازدارنده اشتغال بوده و هست.

با این وجود طی ۲ سال گذشته تلاش های بسیاری برای بهبود شاخص های اشتغال در لرستان صورت گرفته است و بنا بر اذعان مسوولان و بر اساس موارد ثبت شده در سامانه اشتغال موسوم به "رصد" تعهدات دولت در این خصوص صورت گرفته اما انباشت بیکاری از دهه های قبل، این اقدامات را تا حدودی غیرملموس کرده است.

کاهش حدود سه درصدی نرخ بیکاری لرستان

استاندار لرستان نیز در این خصوص به ایرنا می گوید: آمار و ارقام بیکاری در استان نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در روند بهبود قرار گرفته بطوریکه از ۱۴ درصد اکنون به ۱۱.۱ درصد کاهش یافته است.

فرهاد زیویار تصریح کرد: علاوه بر سرمایه گذاری، فعال کردن پروژه های راکد عمرانی نیز موجب اشتغالزایی می شود، در حالیکه بسیاری از مردم وقتی صحبت از اشتغال است، انتظار ایجاد کارخانه دارند، اما پروژه های پایدار عمرانی در بلند مدت باعث رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و تقویت زیرساخت اثرگذار می شود.

وی افزوده شدن ۲۰ هزار نفر به بیمه شده های تامین اجتماعی استان از سال گذشته تاکنون را از دلایل رشد اشتغال برشمرد و ادامه داد: طرح راه آهن لرستان هرچند عمرانی محسوب می شود، اما در حال حاضر ۶۰۰ نفر در این پروژه مشغول بکار هستند.

اشاره به افزایش بیمه شدگان تامین اجتماعی لرستان در حالیست که بنا بر اعلام تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان طی نیمه نخست امسال ۶۰۳ نفر بود که در مقایسه با یک هزار و ۸۵۰ نفر در مدت مشابه پارسال، به طور محسوسی کاهش یافته است.

ثبت بیش از ۴۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱

با روی کارآمدن دولت سیزدهم، تلاش ها برای جبران این عقب ماندگی ها مضاعف شد و اقدامات خوبی از جمله در راستای مصوبات سفر رییس جمهور به استان صورت گرفت، اما بی شک این حجم از بیکاری به وجود آمده طی سال ها با اقدامات یک و ۲ ساله برطرف نخواهد شد.

معاون مدیریت و توسعه منابع استانداری لرستان می گوید: سال گذشته تعهد اشتغال دستگاه های اجرایی استان در سامانه "رصد" ۳۹ هزار و ۱۴۵ نفر بوده است که ۴۰ هزار و ۳۲۷ فرصت شغلی ثبت شد و این امر بیانگر تحقق ۱۰۳ درصدی هدفگذاری اشتغال است.

علی جهانی گفت: تحقق تعهد دستگاه ها در سه شهر خرم آباد ، رومشکان و دورود بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد بود، اما مابقی شهرستان ها بیش از ۱۰۰ درصد برآورد شد به نحویکه تحقق تعهدات اشتغال ۱۴۰۱ در شهرهای بروجرد ، پلدختر، سلسله و ازنا به ترتیب ۱۰۶ ،۱۱۲ ،۱۲۴ و ۱۰۱ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: از نظر دستگاهی نیز بنیاد برکت با ۱۴۶ درصد، کمیته امداد ۱۳۴ و اتاق اصناف با ۸۶ درصد بیشترین اشتغالزایی را نسبت به تعهد ثبت شده داشته اند و کمترین میزان اشتغالزایی نیز به ترتیب با ۱۴ ، ۳۲ و ۳۸ درصد مربوط به ادارات کل منابع طبیعی تامین اجتماعی و ثبت احوال بود.

گره کور اشتغالزایی در لرستان و تلاش دولت برای التیام رنج بیکاری

به گفته جهانی پارسال از مجموع یک هزار و ۸۸ میلیارد ریال سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی استان ۹۲ بیش از ۹۲۰ میلیارد ریال پرداخت شده و مابقی در حال پرداخت است، همچنین سهمیه امسال نیز یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال می باشد.

تعهد ایجاد ۲۹ هزار شغل در سال ۱۴۰۲

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این خصوص گفت: سهمیه اشتغال استان در سال جاری ۲۹ هزار و ۵۴۴ نفر است که از ابتدای امسال تا نیمه نخست مهرماه، بنابر ثبت سامانه "رصد" ۱۱ هزار و ۳۲۱ شغل جدید در استان ایجاد شده است.

سیروس ابراهیمی با بیان اینکه اولویت و اصلی ترین شاخص کارکرد دولت در حوزه ایجاد اشتغال می باشد، افزود: امسال تاکنون منابع تبصره ای به ویژه تبصره ۱۸ به استان ابلاغ نشده و واحدهای اجرایی نتوانستند تسهیلات دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه های اجرایی در ثبت اشتغالزایی سامانه رصد تعلل داشتند، عنوان کرد: براساس استعدادهای استان سه زنجیره پرورش آبزیان، کشت گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی و پودر کربنات کلسیم تعریف شده است که توسعه زنجیرهای ارزش راهبردی از برنامه های وزارت کشور می باشد.

چرا بیکاری در لرستان انباشت شده است؟

یک دانش آموخته دکتری اقتصاد و مدرس دانشگاه می گوید: بیکاری مادر فقر و اصلی ترین پیش زمینه بزه های اجتماعی مانند اعتیاد، پول بری، طلاق، نزاع، پرخاشگری و کاهش نشاط اجتماعی است و فقر حاصل از بیکاری مانند ریزش بهمن عمل می کند که روز به روز به گستردگی و دامنه آثار مخرب آن افزوده می شود.

القای احساس ناامنی برای سرمایه گذاران

مصطفی شکری در خصوص دلایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ماندگاری نرخ بالای بیکاری در لرستان گفت: سرمایه کافی برای کارآفرینی و اشتغال در لرستان وجود ندارد و جذب سرمایه گذار هم به ندرت صورت می گیرد، چراکه جذابیت سرمایه گذاری در استان بالا نیست.

وی با بیان اینکه شاخص " احساس امنیت" در لرستان مطلوب نیست و همین امر یکی از دلایل عدم رغبت سرمایه گذاران برای ورود به لرستان محسوب می شود، افزود: لرستان جزو استان های امن کشور است اما در احساس این امنیت، شرایط مساعدی ندارد و این موضوع به سرمایه گذاران منتقل شده و یکی از عوامل این امر، به دلیل عملکرد غیرحرفه ای برخی رسانه های استان طی سال های متوالی است.

به گفته شکری احساس امنیت یک داده آماری نیست، بلکه یک بحث روانی و ساخته ذهنیت افراد است و برای بهبود این وضعیت باید جریان سازی رسانه ای در دستور کار قرار گیرد، همچنین برگزاری جشنواره ها و همایش های ملی و منطقه ای با دعوت میهمانان مختلف در دستور کار قرار گیرد، در حالیکه دهه گذشته همایش های بسیار محدودی در خصوص محورهای سرمایه گذاری لرستان برگزار شده است.

وی تاکید کرد: باید برای برند سازی سرمایه گذاری در لرستان ( ایجاد نام تجاری) اقدام جدی صورت گیرد و اولویت و جذابیت های استان برای ورود سرمایه گذاران در همایش های متعدد تکرار شود.

گره کور اشتغالزایی در لرستان و تلاش دولت برای التیام رنج بیکاری

سپرده بانک های خصوص، به نام لرستان به کام دیگران

این استاد دانشگاه همچنین یکی از دلایل انباشت بیکاری در استان را خروج سپرده های بانکی مردم از استان و سرمایه گذاری در سایر مناطق عنوان کرد و بیان داشت: این سپرده ها به جای اینکه صرف تولید و اشتغال در لرستان شود، در قالب بنگاه داری بانک ها از استان خارج و در مناطق دیگری هزینه می شود.

شکری می گوید: یکی از دلایل این امر، همان نبود جذابیت سودآوری و سرمایه گذاری در استان برای بانک های کشوری است، در حالیکه مسوولان استان می توانند آنها را با هماهنگی بانک مرکزی، نسبت به حفظ سپرده ها در استان ملزم نمایند.

نیروی کار غیرحرفه ای و سرمایه گذاری هایی به دور از ظرفیت استان

وی ادامه داد: نیروی کار در لرستان بسیار و ارزان است، اما حرفه ای نیست که این نقیصه تا حدودی در کنار نبود زیرساخت ها، ریسک کسب و کار و تولید را در استان افزایش می دهد.

وی گفت: از طرفی بسیاری از سرمایه گذاری هایی که تاکنون در لرستان صورت گرفته بر مبنای مزیت نسبی استان نبوده است که واحدهای نیمه کاره یا تعطیلی مانند یخچال سازی، لاستیک سازی و خودروسازی از جمله موارد عدم تطابق طرح ها با ظرفیت های استان به شمار می رود.

این دانش آموخته اقتصاد می گوید: لرستان متمرکزترین انارستان کشور را دارد که محصول آن بدون کوچکترین برندسازی و فرآوری جانبی به نام سایر استان ها صادر می شود، کشاورزی کم نظیر استان برندسازی نشده، کشت گلخانه ای آن توسعه نیافته و دامداری صنعتی احداث نشده است.

سهم نامشخص لرستان در کابینه و برنامه های توسعه کشور

شکری دلیل دیگر ماندگاری نرخ بالای بیکاری در لرستان را فقدان سهم مشخص و صریح استان در برنامه های توسعه ای کشور برشمرد و اظهار داشت: در برنامه ریزی ها ۲ محور عمودی (کشوری) و افقی (استان ها) لحاظ می شود که باید با هم تناسب داشته باشند.

وی افزود: ظرفیت های نسبی استان برای نمایندگان خانه ملت چندان آشکار نشده است و چنانچه اطلاع هم داشته باشند، به دلیل جذابیت آثار اقدامات کوتاه مدت برای مردم، ترجیح داده اند نسبت به پیگیری و تصویب طرح هایی اقدام نمایند که آثار آنها در کوتاه مدت بروز می یابد تا به نوعی شانس موفقیت خود را در دوره بعد انتخابات بیشتر کنند.

وی همچنین تصریح کرد: هرچند نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مبنای عدالت توسعه ای و ارتقای وضعیت مناطق محروم فعالیت می کند اما بدون شک داشتن سهم در مناصب رده بالای کشور و کابینه ها، در تخصیص اعتبارات و جلب توجه مدیران ملی به دلیل آشنایی بیشتر با استان و گرایش عاطفی بی تاثیر نیست.

بی برنامگی دراز مدت و چینش مدیران غیرتخصصی در حوزه اقتصاد

شکری گفت: بی برنامگی دراز مدت در حوزه های سرمایه گذاری لرستان مشهود است و با وجود تدوین سندهای متعدد اشتغال و آمایش سرزمین اما برنامه های اقتصادی با تغییر استانداران عوض می شود به همین دلیل اقتصاد استان سیر حرکت مشخصی و مدونی ندارد.

وی با اشاره به ضعف نبود کارشناسان خبره اقتصادی در بدنه اداری لرستان افزود: همچنین شلختگی در برنامه ریزی منجر به کلنگ زنی های بی حاصل و بعضا خوشایند سیاسیون و نمایندگان شده و مدیریت سنتی و محافظه کارانه مسوولان ارشد استان طی دهه های گذشته بارز بوده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تحرک اقتصادی نیازمند ریسک پذیری مدیران است، ادامه داد: مدیریت حوزه های اقتصادی در لرستان معمولا به افراد غیرمتخصص سپرده شده است و افرادی در مسندها قرار گرفته اند که اشراف کاملی بر قوانین، تبصره ها و راه های پیگیری جذب اعتبار نداشته اند.

گره کور اشتغالزایی در لرستان و تلاش دولت برای التیام رنج بیکاری

منافع قومی، عدم انعطاف پذیری مدیران میانی و بروکراسی فرسایشی اداری

شکری همچنین افزود: نگاه برخی مدیران میانی و کارشناسان در لرستان نسبت به مقوله سرمایه گذاری، فراقانونی و بدون انعطاف بوده که همین امر منجر به بروکراسی سخت و فرسایشی در ادارات شده است و سرمایه گذار را منصرف می کند.

وی ادامه داد: نمونه بارز این مساله، این است که اثرگذاری مصوبات ستاد تسهیل و رونق تولید به صورت شفاف و صریح اعلام نمی شود، چراکه اجرای مصوبه در مرحله مدیران و کارشناسان میانی متوقف شده است.

وی اظهار داشت: در حالیکه نگرش های سرمایه گذاری باید بر اساس اولویت و صلاح استان باشد، اما نگرش های طایفه ای نسبت به مزیت سرمایه گذاری ارجحیت داشته است از طرفی در موارد متعدد، پاسخگویی مدیران در ادوار مختلف، موجب عدم تامین سرمایه گذاران می شود.

دخالت های سفارشی و عدم مطالبه گری

این دانش آموخته دکتری اقتصاد، بالا بودن دخالت های فراقانونی و سفارشی را از دیگر دلایل عدم رشد شاخص های اشتغال در لرستان برشمرد و گفت: وظیفه اصلی نمایندگان نظارت است، اما به دلیل تنوع بافت قومی و سنتی استان و فشار طایفه ای حامیان، در حوزه اجرا و انتصابات نیز دخالت می کنند و یکی از اصلی ترین نتایج این امر، روی کار آمدن مدیران ضعیف و ناکارآمد است.

شکری همچنین اضافه کرد: عدم مطالبه گری مردم، نخبگان و نویسندگان در سال های گذشته و عدم نظارت شفاف خبرنگاران به تداوم انتصاب های به دور از شایسته سالاری دامن زده و نتیجه امروز آن افزایش نرخ بیکاری و کاهش رشد اقتصادی می باشد.

ضعف مهارت دانش آموختگان دانشگاهی

این کارشناس اقتصادی معتقد است ضعف مهارتی کارجویان یکی از مشکلات اصلی اشتغال در لرستان است به نحوی که حدود ۶۰ درصد متقاضیان ثبت نام شده در مراکز کاریابی استان هرچند دانش آموخته دانشگاهی، اما فاقد هرگونه مهارتی هستند.

شکری گفت: یکی از دلایل این امر، نبود ارتباط منطقی و هدفمند میان رشته های تحصیلی دانشگاه های استان به ظرفیت های موجود است، بنابراین زمانی که یک جوان با مدرک غیرمرتبط نسبت به ظرفیت های توسعه استان وارد بازار کار می شود نمی تواند تحصیلات خود را با حرفه و کارعملی موجود منطبق کند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد باید رشته های تخصصی تحصیلی در حوزه های کشاورزی، معادن، آب و خدمات را در دانشگاه های استان ارائه داد تا دانشجویان پس از اتمام تحصیل بتوانند در موقعیت های موجود استان مشغول بکار شوند.

گره کور اشتغالزایی در لرستان و تلاش دولت برای التیام رنج بیکاری

بیکاری از لرستان رفتنی است؟

شکری با تاکید بر اینکه اشتغال لرستان در گرو تغییر نگرش مسوولان ملی و قوانین متفاوت است، تصریح کرد: باید در دراز مدت یک برنامه ریزی کارشناسی تخصصی تدوین شود تا چنانچه مدیران ارشد تغییر کردند این برنامه ثابت بماند و ریل گذاری توسعه استان به روال خود صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه های توسعه ای نباید سلیقه ای باشد، یادآور شد: در کوتاه مدت نیز مسوولان اقتصادی و مدیران حوزه مالی باید تلاش کنند تا اجازه خروج سرمایه سپرده های بانکی از استان داده نشود و سرمایه گذاری در حوزه مزیت های نسبی در اولویت قرار گیرد.

به گفته وی تبلیغ توسط رسانه ها و مدیران از مهمترین معیارهای جذب سرمایه گذاری است که با جریان سازی، محقق می شود و یکی از مهمترین اقدامات در این راستا، استفاده از فضای مجازی، تهیه برنامه های فاخر و متنوع و افزایش سهم لرستان در رسانه ملی است.

شکری افزود: با وجود فرصت طلبی بسیاری استان ها از قانون خصوصی سازی، اما لرستان سودی در این زمنیه نداشت و در روند توسعه اقتصادی دچار اختلال شد بنابراین امروز نیازمند نگرش متفاوت مسوولان ملی در دادن امتیازهای ویژه برای مشوق های مالی و تسهیل در سرمایه گذاری و اشتغال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha