گشت مشترک آمریکا و فیلیپین/ پکن در مورد تعرض به حاکمیت ارضی خود هشدار داد

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به گشت‌زنی مشترک آمریکا و فیلیپین تاکید کرد، پکن قبلا مواضع خود را در مورد حاکمیت ارضی و حقوق دریایی چین به واشنگتن و مانیل اعلام کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن قبلا موضع خود نسبت به رزمایش آمریکا-فیلیپین در دریای چین جنوبی را به واشنگتن و مانیل اعلام کرده است و بر همین اساس، در این رزمایش نباید به حاکمیت ارضی و حقوق دریایی چین تعرض شود.

بنا به گزارش رسانه های غربی، آمریکا و فیلیپین رزمایش مشترک خود را در دریای چین جنوبی در واکنش به اقدامات چین در اطراف جزایر نان‌شا شامل جزیره «رِن‌آی»، برگزار می دهند.

مانیل در سال ۱۹۹۹ یک فروند ناو جنگی را به عنوان بخشی از ادعای مالکیت خود در منطقه شائول مسقر کرد که در ۲۰۰ مایلی منطقه اقتصادی انحصاری اش قرار گرفته است.

فیلیپین همچنین ادعا می کند که پکن در بخش هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی بوده، جزیره های مصنوعی ساخته است. از سوی دیگر مقامات چینی بارها اعلام کرده اند که کشورشان حق حاکمیت غیر قابل بحث بر جزایر نان‌شا شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد و رفتار فیلیپین به حق تمامیت ارضی سرزمین چین تجاوز کرده و بر خلاف «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» و همچنین تعهدات این کشور است.

فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین در بیانیه ای این رزمایش سه روزه مشترک هوایی و دریایی را یک ابتکار مهم خواند که قابلیت همکاری بین نظامیان دو کشور را افزایش می دهد.

وی افزود: هدف ما از این رزمایش، ارتقای سطح امنیت منطقه‌ای و توسعه مشارکت با آمریکا در حفاظت از منافع مشترک است.

مارکوس اذعان کرد که اختلافات دریایی فیلیپین با چین را نباید از دریچه رقابت آمریکا و چین دید.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در دیدار اخیرش با مارکوس به کاهش تنش ها متعهد شده است، اما مانیل به وعده های پکن اتکا نکرده و اقداماتی را در حد توان خود برای تقویت بازدارندگی خود صورت داده است.

فیلیپین، اقدامات چین را دلیلی برای همکاری نظامی با آمریکا می داند و به واشنگتن برای دسترسی به تاسیسات نظامی خود مجوز می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha