خانه پدری جلال میزبان نشست بررسی ۱۰۰سال روشنفکری متعهدانه در ایران

تهران- ایرنا- در آستانه صدمین سال تولد جلال آل احمد مراسمی با عنوان «یکصدسال روشنفکری متعهدانه در ایران» در خانه تاریخی و پدری جلال در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، در آستانه یکصدمین سال تولد جلال آل احمد مراسمی با عنوان یکصدسال روشنفکری متعهدانه در ایران با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، نویسندگان و اصحاب رسانه روز پنجشنبه -دوم آذر ماه- در خانه تاریخی و پدری او در تهران برگزار می‌شود.

خانه پدری جلال میزبان نشست بررسی ۱۰۰سال روشنفکری متعهدانه در ایران

محبوبه کاظمی دولابی توسعه‌گر فرهنگی که خانه پدری جلال آل احمد را در دست مرمت و بهره برداری دارد؛ به خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا درباره این مراسم گفت: در این مراسم که از اعضای خانواده مرحوم آل احمد دعوت شده است، محمدحسین دانایی خواهرزاده جلال، مهدی حمزه نژاد رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علوم و صنعت و مشاور طرح مرمت و احیای خانه پدری جلال حضور دارند و درباره جلال، خانه پدری، روند مرمت و یکصدسال تعهد فرهنگی و روشنفکری متعهدانه سخنرانی خواهند کرد.

خانه پدری جلال میزبان نشست بررسی ۱۰۰سال روشنفکری متعهدانه در ایران

کاظمی دولابی با اشاره به اینکه مرمت خانه پدری جلال تا پایان سال ادامه خواهد داشت، گفت: در این مراسم میهمانان از مرمت‌های انجام گرفته این خانه تاریخی نیز بازدید خواهند کرد و در جریان مرمت و بهره برداری از آن قرار خواهند گرفت.

آیین نکواشت صدمین سال تولد مرحوم جلال آل احمد با عنوان «یکصدسال روشنفکری متعهدانه در ایران» روز پنجشنبه -دوم آذر ماه - از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در خانه پدری جلال واقع در محله سنگلج، کوچه کارکن اساسی، برگزار می‌شود.

خانه پدری جلال میزبان نشست بررسی ۱۰۰سال روشنفکری متعهدانه در ایران

جلال‌الدین سادات آل احمد، مشهور به جلال آل احمد در یازدهم آذر ۱۳۰۲ در محله پاچنار تهران در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. (۱) پدرش سیداحمد طالقانی، امام جماعت مسجد پاچنار و مسجد لباسچی، از روحانیان برجستۀ زمان خود بود و مادرش، امینه بیگم اسلامبولچی، خواهرزاده شیخ آقا بزرگ تهرانی بود.

جلال آل احمد یکی از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان و روشنفکران ایرانی در دهه ۴۰ خورشیدی محسوب می‌شود که در طول سال‌های زندگی خود با افکار و گرایش‌های متفاوت فکری با رژیم پهلوی به مبارزه پرداخت.

جلال در طول فعالیت سیاسی و هنری خود آثار زیادی را به رشته تحریر درآورد. در سال ۱۳۲۴ با چاپ داستان زیارت در مجله سخن به دنیای نویسندگی قدم گذاشت و در همان سال، این داستان در کنار چند داستان دیگر در مجموعه دید و بازدید به چاپ رسید. در طول سال‌های ۱۳۳۳ و ۱۳۳۴ اورازان، تات نشین‌های بلوک زهرا، هفت مقاله و ترجمۀ مائده‌های زمینی را منتشر کرد و در ۱۳۳۷ مدیر مدرسه و سرگذشت کندوها را به چاپ سپرد. ۲ سال بعد جزیره خارک- در یتیم خلیج را چاپ کرد. سپس از ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۳ نون و القلم، سه مقاله دیگر، کارنامه سه ساله، غرب‌زدگی، سفر روس، سنگی بر گوری را نوشت و در سال ۱۳۴۵ خسی در میقات را چاپ کرد. در خدمت و خیانت روشنفکران، نفرین زمین و ترجمه عبور از خط قرمز از آخرین آثار اوست.

درگذشت

سرانجام، جلال آل احمد در ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ هنگامی که در اسالم گیلان بود بر اثر سکته قلبی در ویلای شخصی‌اش درگذشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha