مناطق آزاد جایگزین مناسبی برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است 

رشت- ایرنا - مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، مناطق آزاد را جایگزین مناسبی برای جلوگیری از خروج سرمایه کشور دانست و از تمام کسانی که به فکر سرمایه گذاری در خارج از ایران هستند خواست: با  انتخاب و سرمایه گذاری در یکی از بیش از هزار بسته سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سود بیشتری کسب کنند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الله عبدالملکی عصر روز چهارشنبه در آیین معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: مناطق آزاد جزئی از بخشهایی اقتصاد بزرگ و با ظرفیت جمهوری اسلامی هستند که در مجموعه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای این مناطق جایگاه ویژه‌ای و ماموریت هایی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: محورهایی که برای توسعه و حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده که شامل تسهیل و جهش در تولید، افزایش صادرت، انتقال فناوری و تامین نیازهای اساسی کشور و در کنار آن توجه به عمران و آبادانی منطقه است.

وی با اشاره به عمر ۳۰ ساله مناطق آزاد در کشور اظهار کرد: امروز برای ۹۷ نقطه از کشور منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مصوب شده است که ۴۸ نقطه از این مناطق فعال هستند و به اقتصاد ملی کشور جمهوری اسلامی ایران کمک می کنند که از این تعداد ۱۸ منطقه آزاد و ۳۰ منطقه ویژه اقتصادی از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار اند.

عبدالملکی با بیان اینکه در چارچوب نظریه اقتصاد مقاومتی جایگاه مناطق آزاد تثبیت شده است، گفت: مناطق آزاد سربلند از نقش آفرینی در اقتصاد ملی، سالانه یک سوم از کل صادرات غیر نفتی کشور و نزدیک ۱۸ میلیارد یورو از این مناطق انجام می شود. این مناطق مبادی ورودی و خروجی بیش از ۸۰ درصد از کل ترانزیتی است که از خاک کشور انجام می شود و بعنوان یک منطقه فوق استراتژیک در مقوله ترانزیت بشمار می روند.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تاکید کرد: امروزه تمامی مبادی ورودی و خروجی کشور مجهز به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند و با اجرای مشوق هایی، بیش از یکصد هزار واحد اقتصادی بزرگ متوسط و خرد در این مناطق مستقر شده‌اندو با اشتغالزایی برای بیش از ۷۰۰ هزار نفر ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت متوسط و بزرگ در این مناطق استقرار یافته اند.

وی پنج ویژگی برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برشمرد و افزود: این ویژگی ها شامل پایین بودن هزینه تولید، زیر ساخت های مناسب در مناطق آزاد، دسترسی به بازارهای جهانی، سهولت کسب و کار و معافیت های مالیاتی و گمرکی هستند که مناطق آزاد را به قطب هایی برای جذب سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

عبدالملکی تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی یک منطقه ویژه و تنها منطقه آزاد فعال در حاشیه خزر است که در اقتصاد ملی و تامین نیازهای ملی کشور اثر گذار بوده و بخش قابل ملاحظه ای از کالاهای اساسی کشور بویژه روغن از این منطقه تامین می شود که به علت ارز آوری و تامین نیازمندی های کشور بستر خوبی برای جذب سرمایه گذاران خارجی است.

وی اضافه کرد: اگرچه منطقه آزاد انزلی به لحاظ وسعت چندان وسیع نیست اما به لحاظ اثر گذاری به همت سرمایه گذاران و فعال اقتصادی و مدیران منطقه توانسته است اثر گذاری مهمی در اقتصاد ملی داشته باشد. امروز چشم اکثر مدیران دولتی و غیر دولتی به منطقه آزاد انزلی دوخته شده و این‌ مناطق از اهمیت و جایگاه ویژه و ممتازی در کشور برخوردار است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد با تقدیر از تلاش های اکبر نیازی برای عهده دار بودن هفت ماه مسئولیت سرپرستی منطقه آزاد انزلی در مدیریت این منطقه گفت: نیازی در زمان مدیریت به صورت جهادی و شبانه روزی و در نهایت امانت داری به مسئولیت خود عمل کرد. سیاهکار زاده نیز که از امروز به عنوان مدیرعامل منطقه شروع به کار می کند از مدیران جوان، انقلابی، اقتصادی و از نخبگان کشور در حوزه مدیریت مالی در تراز جمهوری اسلامی است.

وی خطاب به سیاهکار زاده گفت: منطقه آزاد انزلی میراث ارزشمندی است که تحویل می گیرید، این منطقه، موفق و راهبری است؛ منطقه موفقی را تحویل گرفتید که مسئولان استانی و شهرستانی همکاری لازم را به طور کامل با آن دارند لذا انتظار داریم در همه شاخص ها شاهد جهش در منطقه آزاد انزلی باشیم.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز گفت: با توجه به شرایط کشور، مقررات و شاخص هایی که در مناطق آزاد است تلاش می‌کنیم امورات را مانند گذشته پیگیری و دنبال کنیم.


"محمد سجاد سیاهکارزاده" گفت: از مناطق آزاد بعنوان محمل حضور بخش خصوصی یاد می شود نگاه ما نیز نسبت به سازمان منطقه آزاد انزلی سیستمی است و در ایجاد جهش و تقویت ارتباط بین المللی به دنبال سرمایه گذاری با تاکید بر مزیت رقابتی هستیم.

وی اظهار کرد: برای دستیابی به این‌مهم به موارد و ساز و کارهایی نیاز است که عمدتا به صورت درون زا در منطقه و استان اتفاق خواهد افتاد و این جوشش درونی خواهد بود با نگاهی که از مجموعه سراغ داریم آینده خوبی برای این منطقه پیش بینی می‌شود.

طبق حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، "محمد سجاد سیاهکارزاده"، که پیش از این به عنوان عضو موظف هیأت مدیره انتخاب شده بود، به مقام رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی منصوب شد، پیش از او اکبر نیازی به مدت هفت ماه سرپرست این منطقه بود.

سیاهکارزاده پیش از این عضو موظف هیأت مدیره پتروشیمی جم بود و دکترای مدیریت مالی دارد.

در سابقه اجرایی محمد سجاد سیاهکارزاده مدیر سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، عضو هیأت مدیره تأمین سرمایه دماوند(سهامی خاص)، ناظر مدیر عامل پتروشیمی جم در در شرکت پلی‌پروپیلن جم وعضو کمیته ناظرین شرکت پتروشیمی جم، عضو هئیت مدیره مرکز توسعه تجارت کیش(زیر مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش)، مدیره توسعه وبرنامه‌ریزی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مدیر روابط بین‌الملل شرکت مرکزی اوراق بهادار وتسویه وجوه و همچنین عضو هیأت مدیره شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه(زیر مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش) دیده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha