آغاز ساخت زیست‌بوم نوآوری و طرح فناورانه واحد آب شیرین‌کن در جهاد صنعتی شریف

تهران - ایرنا - اجرای طرح «ساخت و ساز زیست‌بوم نوآوری سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف» و طرح فناورانه «طراحی و ساخت یک واحد آب‌شیرین‌کن اسمز معکوس» با حضور رییس جهاددانشگاهی، در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف آغاز شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، اجرای طرح «ساخت زیست‌بوم نوآوری سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف» و طرح فناورانه «ساخت یک واحد آب‌شیرین‌کن اسمز معکوس با تعمیق ساخت داخل المان‌های کلیدی» روز چهارشنبه با حضور حسنی مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و برخی مدیران ارشد این نهاد در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف به صورت رسمی آغاز شد.

طراحی و ساخت یک واحد آب شیرین‌کن اسمزمعکوس با ظرفیت ۵۰ مترمکعب در روز با تعمیق ساخت داخل فناورانه با نگاه به آینده، مقدمه‌ای بر اجرای طرح بزرگ‌تر و به تعبیری پتانسیل‌سنجی طرح اصلی تعمیق ساخت داخل و انتقال تکنولوژی المان‌های کلیدی مورد استفاده در آب شیرین‌کن‌های اسمز معکوس آب دریا در ابعاد صنعتی و تجاری‌سازی آن است.

همچنین طرح ساخت ساختمان زیست بوم نوآوری این سازمان با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع آغاز و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می رسد.

بر اساس اعلام جهاد دانشگاهی، هدف کلی از این پروژه، توسعه زیست بوم نوآوری فناوری های منتخب برای جهاددانشگاهی در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف است و چهارطبقه جدید که در بخش فوقانی ساختمان شهید ماندگار ساخته می شود به توسعه زیست بوم نوآوری اختصاص داده خواهد شد و در این طبقات شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر خواهند شد.

استفاده جهاددانشگاهی از فرصت‌ها برای برآورده شدن انتظارات رهبری
رییس سازمان جهاد دانشگاهی در این مراسم ضمن تبریک هفته بسیج با بیان اینکه در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف اقدامات بزرگی در حال انجام است، افزود: برای گسترش این کارها باید ارتباط با این دانشگاه بیشتر شود.

حسن مسلمی نائینی ادامه داد: می توان با سوق دادن دانشجویان به سوی زیست‌بوم نوآوری، از ظرفیت و پتانسیل دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف استفاده کرد.

وی با اعلام حمایت از طرح‌های این سازمان اظهار کرد: با وجود محدودیتی‌های مالی در این نهاد، یکی از برنامه‌ها پیش بردن طرح‌ها با کمک بخش خصوصی است.

آغاز ساخت زیست‌بوم نوآوری و طرح فناورانه واحد آب شیرین‌کن در جهاد صنعتی شریف

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به دارایی‌هایی همچون زمین‌ها و ساختمان‌های جهاد دانشگاهی تاکید کرد: اگر بتوانیم آنها را با کمک بخش خصوصی به منظور انجام کارهای بزرگ مولد کنیم این خود کمک بسیار زیادی به این نهاد انقلابی خواهد بود.

وی با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور به جهاددانشگاهی و انتظاراتی که از این نهاد دارند، افزود: باید از فرصت‌ها استفاده کنیم تا انتظارات رهبری از این نهاد برآورده شود.

مسلمی نائینی بیان کرد: در اجرای طرح‌ها باید بتوانیم ابتدا خودمان تأمین بودجه داشته باشیم و طرح را اجرا کنیم و پس از اجرای آن را عرضه و به فروش برسانیم.

جهاددانشگاهی منشأ خدمات، نوآوری و برکات در حوزه علم و فناوری است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدامات موفق جهاددانشگاهی در کشور اظهار کرد: جهاددانشگاهی جزو دستاوردها و نهادهای انقلاب در حوزه نخبگان و دانشگاهیان است و همواره منشأ خدمات و نوآوری و برکات در حوزه علم و فناوری بوده است.

اقبال شاکری افزود: جهاددانشگاهی صنعتی شریف از زمان تأسیس تا امروز به واسطه انتخاب راهبرد صحیح، اقدامات ارزشمند و خوبی را انجام و به ثمر رسانده است.

وی گفت: فعالیت های جهاددانشگاهی درکشور به گونه‌ای است که نظام هم به خوبی از آن دفاع می‌کند و هم اینکه از آن توقع دارد.

شاکری با قدردانی از سازمان صنعتی شریف به عنوان عناصر اصلی جهاددانشگاهی که با کارهای فناورانه خود حیات این نهاد را حفظ کرده، گفت: صدور نیروهای انقلابی به مجموعه دانشگاهی و مدیریت کشور نیز نمونه دیگری از کارهای خوب جهاددانشگاهی است که این شبکه باید شناسایی و حفظ شود زیرا این‌ها نیروهای حامی این نهاد محسوب می‌شوند.

آغاز ساخت زیست‌بوم نوآوری و طرح فناورانه واحد آب شیرین‌کن در جهاد صنعتی شریف

نماینده مجلس با اشاره به تصویب ۲ برنامه برای جهاددانشگاهی در مجلس تاکید کرد: این نهاد باید ارتباط قوی خود با مجلس و سازمان برنامه و بودجه را حفظ کند؛ زیرا ارتباط با این دستگاه‌های بسیار مهم است.

وی افزود: این نهاد باید خود را به مسوولان بشناساند؛ به عنوان مثال با مجمع نمایندگان استان‌ها دیدار داشته باشند و دستاوردهای جهاددانشگاهی را به آنها معرفی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر این که حمایت از جهاددانشگاهی وظیفه مجلس است، گفت: باید کمک کنیم تا این نهاد ظرفیت خود را محقق کند.

ایجاد زیست‌بوم نوآوری در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف
رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت این مجموعه و ایجاد زیست‌بوم نوآوری در این دانشگاه گفت: هدف از این کار این است تا بتوانیم متولی برخی از فناوری منتخب کشور از جمله آب‌شیرین‌کن یا فناوری خودرو شویم که در کنار آن شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گیرند و آن‌ها سازنده بشوند.

آغاز ساخت زیست‌بوم نوآوری و طرح فناورانه واحد آب شیرین‌کن در جهاد صنعتی شریف

محسن مردانی با اشاره به اینکه، شورای تحولی نیز تشکیل‌شده است افزود:به این نتیجه رسیده ایم که نهاد جهاد دانشگاهی باید مأموریت ملی تحت عنوان «زیست‌بوم نوآوری فناوری‌های نوین، استراتژیک و آینده‌نگر منتخب» را برعهده گرفته و مدیریت زیست‌بوم آنرا داشته باشد. مثلاً ما می‌توانیم در حوزه آب‌شیرین‌کن و خودرو مأموریت بگیریم اما حمایت سایر دستگاه‌ها را هم نیاز داریم.

وی در ادامه به تشریح دستاوردهای شاخص اخیر این سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف پرداخت و طراحی و ساخت دستگاه تنظیم زوایای چرخ و چراغ خودرو، طراحی و ساخت پایلوت بازیافت اسیدکلریدریک به روش تبخیری، پژوهش، طراحی، ساخت تجهیزات و توسعه کاربردهای خودروهای متصل و طراحی ساخت تعمیر و اورهال ابزار، تجهیزات و قطعات یدکی تولیدی و غیرتولیدی شرکت ایران خودرو را از جمله دستاوردهای اخیر این سازمان نام برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha