استاندار تهران: هیات‌های اجرایی مستقل هستند و براساس مدارک معتبر نظر می‌دهند

تهران بزرگ - ایرنا - استاندار تهران با تاکید بر اینکه جایگاه و هویت هیات اجرایی مستقل است، گفت: بررسی صلاحیت‌ها بر اساس نظرات مراجع پنج گانه‌ای است که استعلام‌های لازم از آن‌ها صورت می‌پذیرد و آنها مستند به سوابق افراد، اظهار نظر می‌کنند.

به گزارش ایرنا، «علیرضا فخاری» با رد ادعای اعمال سلیقه دستگاه‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات مجلس، اظهار کرد: در حقیقت هیأت های اجرایی به‌صورت مستقل چیزی برای ارائه و اظهار نظر ندارند؛ بلکه به اسناد و مدارک قابل ارائه‌ی دستگاه‌های نظارتی و تحقیقات محلی اتکا دارند.

فخاری افزود: ممکن است برخی موارد از نظر دستگاه‌های پنج گانه دور مانده باشد که این نوع موارد نیاز به تحقیقات محلی دارد که به‌عنوان مکمل موضوع بررسی صلاحیت‌ها یا احراز صلاحیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندار تهران با تأکید بر اینکه شخصیت و جایگاه هیأت اجرایی دارای هویتی مستقل است، اضافه کرد: هیأت‌های اجرایی از معتمدین شهرستان تشکیل شده‌اند که معمولا برای اینکه مجری انتخابات بتواند دسترسی کامل به همه اهداف داشته باشد.

به گفته وی، ترکیب این هیأت‌ها یک ترکیب چندگانه است؛ یعنی حتی به گروه‌هایی که به تعبیری برای مسایل کشور دلسوز هستند و کسانی که به تعبیری در آینده کشور تأثیرگذارند و نظرات و دیدگاه های کارشناسانه و نافذی برای تحقق آن اهداف دارند در ردیف افرادی هستند که در هیأت‌های اجرایی حضور پیدا کرده و به آنها کمک می‌کنند.

فخاری تأکید کرد: استقلال هیات اجرایی مهمترین مؤلفه‌ای است که ما باید به آن توجه کنیم اما در مواردی که افراد با اظهارنظر هیأت‌های اجرایی از چرخه انتخابات خارج می‌شوند، در قانون فرصتی فراهم شده تا با اعتراض آن افراد، هیأت نظارت و شورای نگهبان ورود پیدا کند و با تحقیقات و بررسی بیشتر و پردازش دامنه موضوعاتی که پیشتر هیأت‌های اجرایی به آن نپرداخته بودند، به حقیقت موضوع دست پیدا کنند و تعیین تکلیف شود.

سید محمد تقی شاهچراغی رییس ستاد انتخابات کشور ۲۰ آبان ماه پس از پایان روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات در هیات های اجرایی، در یک نشست خبری گفته بود: ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس بودند که از میان ۱۴ درصد عدم تایید و ۱۴ درصد عدم احراز شدند، البته عدم احراز و عدم تایید به معنای رد صلاحیت نیست.

در این مرحله از بررسی صلاحیت های داوطلبان انتخابات مجلس، هیات های اجرایی که شامل معتمدین محلی در هر شهرستان هستند، صرفا مستندات اولیه را بررسی می کنند و بنا بر قانون جدید انتخابات بررسی صلاحیت نهایی در شورای نگهبان انجام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان نیز ۲۵ آبان ماه در گفت و گویی با اعلام پایان مهلت چهار روزه ثبت اعتراض داوطلبان تایید صلاحیت نشده در تاریخ ۲۴ آبان ماه، تعداد داوطلبانی که به نتایج بررسی‌ها در هیات‌های اجرایی اعتراض کردند را ۵ هزار و ۲۸۸ نفر اعلام و عنوان کرد: البته افرادی هم اعتراض خود را ثبت نکردند.

هادی طحان نظیف با بیان اینکه هیات‌های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز به بررسی صلاحیت‌های داوطلبان خواهند پرداخت، خاطرنشان کرد: مهلت بررسی صلاحیت‌ها در این هیات‌ها ۵۰ روز است و پس از پایان مهلت، نتایج به داوطلبان اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که هیات‌های نظارت مستقل هستند و این هیات‌ها بر اساس قانون مجدد به بررسی صلاحیت‌ها خواهند پرداخت و ممکن است در مواردی نتایج اعلامی متفاوت باشد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha