۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85300590
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فنلاند همه گذرگاه‌های مرزی خود با روسیه را جز یک مورد، می‌بندد

تهران- ایرنا- نخست وزیر فنلاند به بهانه جلوگیری از هجوم پناهجویان اعلام کرد این کشور از نیمه‌شب جمعه همه گذرگاه‌های مرزی- به جز شمالی‌ترین گذرگاه مرزی- خود با روسیه را می‌بندد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، رویترز نوشت: پتری اورپو (petteri Orpo) عصر چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که دولت متبوعش تصمیم گرفته گذرگاه های مرزی بیشتری را ببندد.

این خبرگزاری افزود: از ابتدای ماه جاری، بیش از ۶۰۰ نفر از افراد بدون مدارک معتبر سفر به اتحادیه اروپا از طریق روسیه به فنلاند وارد شده اند و همین امر دولت هلسینکی را وادار کرده چند گذرگاه مرزی خود را ببندد. رویترز مسکو را به انتقال پناهجویان متهم کند؛ اتهامی که کرملین آن را رد می کند.

به گفته مقامات مهاجرتی فنلاند، پناهجویان از کشورهای مختلفی شامل یمن، افغانستان، کنیا، مراکش، پاکستان، سومالی و روسیه وارد این کشور می شوند.

سخنگوی آژانس مرزی اتحادیه اروپا موسوم به فرانتکس نیز گفت این آژانس به درخواست هلسینکی، قصد دارد مقامات و تجهیزاتی را تا همین هفته آینده به فنلاند اعزام کند.

ایلوا یوهانسون کمیسر مهاجرت اتحادیه اروپا روز سه شنبه در این زمینه اظهار داشت که فنلاند خواستار اعزام ۶۰ مامور فرانتکس، علاوه بر ۱۰ ماموری است که اکنون در مرز هزار و ۳۴۰ کیلومتری خود با روسیه مستقر هستند.

روز چهارشنبه، استونی، روسیه را به دخالت در «عملیات تهاجمی ترکیبی» برای انتقال پناهجویان به مرز خود متهم کرد. این اتهام بعد از آن مطرح شد که از هفته گذشته ۷۵ پناهجو -عمدتا از سومالی و سوریه- تلاش کردند از روسیه وارد استونی شوند.

این کشور عضو منطقه بالتیک مدعی شده که در صورت افزایش فشار از سوی روسیه آماده است گذرگاه های مرزی خود را بندد و با مهاجران و پناهجویانی که سعی می کند خارج از گذرگاه های رسمی وارد شوند، برخورد کند.

گارد مرزی فنلاند روز چهارشنبه گفت که ورودهای غیرمجاز در گذرگاه ها با روسیه ادامه دارد و این عبورهای غیرمجاز به سمت شمال در امتداد مرزهای وارتیوس و سالا -به عنوان دو ایستگاه مرزی که هنوز درخواست های پناهندگی را می پذیرند-، کشیده شده است.

فنلاند گفت روسیه به این مهاجران اجازه داده پیاده از این گذرگاه های مرزی عبور کنند در حالی که توافق شده بود آنها می توانند با خودرو از آن ها عبور کنند.

نخست وزیر فنلاند مدعی است که شواهد فزاینده ای نشان می دهد که اوضاع در مرز شرقی این کشور با روسیه وخیم تر شده است.

وی به همین بهانه گفت فنلاند سه گذرگاه از چهارگذرگاه باقی مانده خود را از نیمه شب جمعه می بندد و فقط مرز راجا جوسپی (Raja-Jooseppi) در منطقه شمالگان باز می ماند. دیگر گذرگاه های مرزی تا ۲۳ دسامبر (۲ دی) حتی برای فنلاندی هایی که می خواهند وارد روسیه شوند، بسته خواهد بود.

نخست وزیر فنلاند گفت دولت به دنبال اصلاح قانونی است که این کشور را از بستن همه مرزهای خود منع می کند.

کرملین روز دوشنبه گفت رسما به بستن بخشی از مرز فنلاند اعتراض کرده و این تصمیم را نشان دهنده مواضع ضد روسی این کشور می داند.

در سال ۲۰۲۱، کشورهای لهستان، لیتوانی و لتونی نیز بلاروس متحد نزدیک مسکو را به ایفای نقش در ایجاد بحران ساختگی مهاجرت در مرزهای خود از طریق انتقال افرادی از خاورمیانه و آفریقا به نقاط مرزی و تلاش برای فشار بر آنها برای عبور از مرزهای این کشورها متهم کردند؛ بلاروس بارها این اتهام را تکذیب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha