۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 2191
کد خبر: 85300745
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب زیست اجتماعی مردم سبزوار در پرتو آموزه‌های اهل بیت رونمایی شد + فیلم

سبزوار- ایرنا- کتاب "زیست اجتماعی مردم سبزوار در پرتو آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام" روز پنجشنبه در حاشیه اجلاسیه علمی دومین همایش ملی سربداران با حضور پژوهشگران و محققان در دانشگاه حکیم سبزواری رونمایی شد.

مولف این اثر به خبرنگار ایرنا گفت: این کتاب بیانگر گرایش مردم سبزوار به مذهب شیعه ۱۲ امامی از قرون نخستین اسلامی است و روایتگر آن است که عمل به آموزه های دین اسلام، اندیشه شیعی و اهل بیت(ع) از سده های نخست اسلامی در سبزوار ظهور و بروز داشته است.

فرشته کوشکی افزود: در این کتاب رفتارهای اجتماعی، سبک زندگی، مدل تجارت و نوع گفت و گوی مردم سبزوار که مبتنی بر فرهنگ شیعه است، ترسیم شده است.

دومین همایش ملی سربداران در ۲ بخش اجلاسیه علمی و بخش آیینی برگزار می شود، که بخش اجلاسیه آن صبح پنجشنبه در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد و بخش آیینی آن نیز عصر امروز در روستای تاریخی "باشتین"، خاستگاه نهضت سربداران در شهرستان "داورزن" برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی ۱۲۰ سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از باشتین سبزوار آن روزگار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.

سربداران پس از تصرف سبزوار در سال ۷۳۸ هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه، به مدت ۵۰ سال به پایتختی سبزوار بر این خطه حکم راندند که موجب تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دوران های بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.

قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد و برخی مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.

این نهضت به خاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام "سربداران" معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha