۶ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۹
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85302205
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورزش کردستان، فرصتی برای توسعه اقتصادی و گردشگری

سنندج- ایرنا- کردستان در ابعاد مختلف گردشگری، اقتصادی و فرهنگی برای همه ایران شناخته شده است و در این میان ورزش استان، می‌تواند آوردگاه و فرصتی برای عرض اندام مشارکت‌ در بخش‌های ذکر شده باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی با جوامع پیوند خورده و از بعد محیطی می‌تواند در اتحاد ملتها و مردم با نژادهای مختلف در یک کشور مؤثر باشد.

ورزش از بعد اقتصادی می‌تواند نقشی اساسی برای جامعه از جنبه مالی و انسانی داشته باشد، به عنوان مثال برگزاری رویدادهای ورزشی از جنبه مالی عاملی برای پایداری و توسعه جوامع در نظر گرفته شده است.

از جنبه انسانی نیز، ورزش منجر به صرفه جویی در هزینه های بهداشتی و درمانی می شود و در کنار سلامت جسم به معنای واقعی عقل سالم در بدن سالم نیز، می شود دست پیدا کرد.

از سویی دیگر ورزش از بعد اجتماعی می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود و توسعه آن انسجام اجتماعی در بخشها و مناطق مختلف را در پی دارد و منجر به افزایش مشارکتهای داوطلبانه شهروندان می شود.

آمیخته شدن صنعت گردشگری و ورزش، سبب شکل‌گیری صنعت نوین گردشگری ورزشی شده است و از آنجا که کردستان استانی سرشار از دیدنی ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی و فرهنگی و هنری است، ورزش و گردش ۲ روی سکه ای است که می تواند این استان را هم در عرصه ورزش قهرمانی و هم جذب گردشگر به طلا برساند.

حالا برای رسیدن به این طلا باید فکری به حال زیرساختهای ورزشی کرد، اماکنی که اگر به سر و سامان برسد می تواند میزبانی مسابقات ورزشی باشد تا همراه با آن اقتصاد گردشگر محور به همراه تعاملات قومی و مردمی در این استان، بیش از پیش تقویت شود.

آوردگاه ورزش کردستان برای عرض اندام مشارکت‌های اجتماعی، اقتصادی و گردشگری

رشد اقتصادی با پیوند ورزش و گردشگری

استاندار کردستان چند وقت قبل در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفته بود که اگر پیوند بین ورزش و گردشگری و گردشگری ورزشی را تقویت کنیم، می توان به رشد اقتصادی رسید.

زارعی کوشا تاکید کرد: یکی از گام‌های موثر که باید محکم برداشته شود معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان با تقویت زمینه‌های میزبانی اردوهای ورزشی در کشور است که باید کمک شود تا بخشی از اقتصاد استان به کمک ورزش راه بیافتد.

وی ظرفیت ورزش استان نسبت به جمعیت و وسعتی که در کشور دارد را بالا دانست و افزود: مسوولان باید به صورت فرابخشی به برخی از موضوعات به ویژه بخش ورزش توجه کنند.

استاندار کردستان در دیداری هم که با وزیر ورزش و جوانان داشت، تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم نام برد و اضافه کرد: حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث، تکمیل و بهره‌برداری از اماکن ورزشی در راستای اجرای ماده ۲۷ قانون الحاق مصوب شده است.

توسعه ورزش همگانی و توزیع عادلانه امکانات ورزشی در شهرهای مختلف استان از جمله مسائل مهمی است که استاندار کردستان همواره بر آن تاکید دارد.

آوردگاه ورزش کردستان برای عرض اندام مشارکت‌های اجتماعی، اقتصادی و گردشگری

سامان ۴۰ طرح در ۲ سال

دولت سیزدهم که بنای خود را از ابتدای کار بر تکمیل طرحهای نیمه تمام گذاشت، یکی از بزرگترین طرحهای بر زمین مانده را به سرانجام رساند و این تنها یکی از ۴۰ طرحی بود که سامان داد.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان کردستان در این مورد گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ طرح نیمه‌تمام از جمله زمین‌های ورزشی در استان به سامان رسیده و بزودی مجموعه ورزشی حسن‌آباد سنندج هم بهره‌برداری می‌شود.

آمنه غلام‌ویسی اظهار کرد: دولت سیزدهم با حجم بزرگی از طرحهای نیمه‌تمام روبروست که در حوزه ورزش کردستان برخی طرحها با بیش از یک دهه قدمت احداث، پنج تا ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دچار فرسودگی شده است.

وی افزود: طرح شاخص سالن ۱۲۰۰ نفری بانه از طرحهای نیمه‌تمامی بود که امسال تکمیل و همزمان با سفر دوم رییس جمهور به استان، بهره‌برداری شد.

سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان ادامه داد: فاز اول مجموعه ورزشی حسن‌آباد سنندج هم تا پایان سال بهره‌برداری و فاز دوم آن نیز سال آینده افتتاح می‌شود.

آوردگاه ورزش کردستان برای عرض اندام مشارکت‌های اجتماعی، اقتصادی و گردشگری

حمایت از استعدادهای ورزشی

غلام‌ویسی درباره حمایت از استعدادهای ورزشی کردستان گفت: طرحهای مدونی برای توسعه ورزش استان داریم که بخش مهمی از آن به حوزه ورزش بانوان اختصاص دارد چرا که سهم بانوان در حوزه ورزش قهرمانی و مدال‌آوری کردستان، امسال بسیار پررنگ بود.

سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان، با اشاره به فعالیت ۳۳ تیم ورزشی کردستان در لیگ‌های کشوری گفت: از این تعداد ۱۲ تیم بانوان و ۱۱ تیم مردان است که وررش و جوانان جذب حامی بخش خصوصی را با قدرت بیشتری ادامه داد.

آوردگاه ورزش کردستان برای عرض اندام مشارکت‌های اجتماعی، اقتصادی و گردشگری

تلاش برای جذب حامی مالی

یکی دیگر از الزامات ورزش کردستان، جذب حامی مالی برای تیمهای مطرح این استان در لیگ های مختلف است، وقتی قرار است، ورزش بستری برای پیشرفت اقتصاد باشد، بخش اقتصادی نیز باید موتور محرکه بخش ورزش شود و با حمایت مالی خود، به ورزشکاران برای رسیدن به پله های قهرمانی ایران و جهان انگیزه دهد.

ورزش کردستان ثابت کرده است اگر حمایت شود، فتح قله برایش کاری ندارد، همانگونه که در بستکتبال، تیم بانوان این استان، با کمترین حمایت، قهرمان لیگ برتر کشور شد.

غلام‌ویسی با بیان اینکه بیشتر حمایت‌های بخش خصوصی از تیم‌های کردستانی حاضر در لیگ‌ها بصورت مقطعی است، افزود : به دنبال این هستیم تا با عقد قردادهایی، این حمایت ها بصورت بلندمدت باشد.

وی با اشاره به برداشتن قدم های اساسی در حوزه جدب حامی مالی، اضافه کرد: با همکاری تیم اقتصادی استانداری و ورود شخص استاندار کردستان، شرکت پنجره آسمان و لاستیک بارز، حمایت مالی از تیم‌های استان را آغاز کردند و درصدد تعمیم این حمایت به دیگر صنایع و افزایش تعداد تیم های ورزشی هستیم.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان کردستان اظهار کرد: در سال های اخیر موفقیت های دختران و پسران ورزشکار کردستانی با حمایت های اندک سرمایه گذاران بخش خصوصی استان در مسابقات لیگ های مختلف سطح کشور، موجی از نشاط و خوشحالی را در میان مردم و جامعه ورزشی و جوانان این استان ایجاد کرد و این موفقیت ها زبانزد همه شد.

غلام ویسی افزود: با بالا رفتن هزینه های باشگاه داری آن هم در سطح لیگ های برتر و دسته یکم، حامیان مالی به تدریج از حمایت مالی و قبول هزینه های تیم داری کنار کشیدند و انصراف خود از حضور در فصل آتی رقابت ها را اعلام کردند و موجی از نگرانی در میان جامعه ورزشی و رسانه ای استان به وجود آمد.

وی ادامه داد: دستگاه ورزش و جوانان استان همچون سال های گذشته در راستای رسالت خود و در جهت حمایت از این تیم ها بارها با مسئولین نهادهای تولیدی و اقتصادی رایزنی کرده است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان کردستان به کمبود منابع دولتی و محدود بودن بودجه این دستگاه برای حمایت از باشگاه ها در سطح لیگ های برتر و دسته یک اشاره کرد و گفت: منابع مالی ورزش و جوانان برای کمک به هیات های ورزشی که تعداد آنها در سطح استان به بیش از ۴۰۰ هیات می رسد، باید صرف شود و این منابع نیز به شدت محدود است.

غلام ویسی یادآور شد: این را نیز باید در نظر گرفت که طبق قانون و دستورالعمل های موجود دستگاه ورزش و جوانان تنها می تواند منابع خود را در اختیار هیات های ورزشی استان و شهرستان قرار دهد و حمایت مالی مستقیم از باشگاه های ورزشی برای این اداره کل مقدور نیست.

وی تاکید کرد: استان کردستان دارای جوانان و قهرمانان با استعدادی است که تاکنون نیز شایستگی خود را با قهرمانی در لیگ های مختلف کشور با کمترین امکانات به بهترین نحو به اثبات رسانده اند و لازم است که مشکلات پیش روی درخشش آنها را رفع کرد.

تکمیل طرحهای نیمه تمام و گامی به سوی توسعه ورزش

سرانه فضای ورزشی کردستان ۷۰ صدم متر و این رقم در کشور ۸۰ صدم متر است و در حال حاضر ۳۰ طرح عمرانی نیمه‌تمام در کردستان وجود دارد که برای اتمام آن چهار هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است و در صورت بهره‌برداری از این طرحها، سرانه ورزشی کردستان افزایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha