۶۸ هزار بیمار مبتلا به دیابت در خراسان رضوی شناسایی شدند

مشهد- ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶۸ هزار بیمار مبتلا یا مشکوک به دیابت از جمعیت هدف زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی در پویش ملی سلامت، شناسایی شدند.

دکتر محمود محمدزاده شبستری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: «پویش ملی سلامت» از ۲۰ آبان ماه امسال به صورت سراسری در کشور و همچنین استان خراسان رضوی اجرا می شود.

وی ادامه داد: در ۱۰ روز نخست از اجرای این پویش، ۳۵۲ هزار نفر از جمعیت هدف دو و نیم میلیون نفری در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، غربالگری شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۱۹.۳ درصد از افراد غربالگری شده در این پویش مبتلا یا مشکوک به دیابت بودند گفت: همچنین ۳۱.۸ درصد از جمعیت غربالگری شده معادل ۱۱۲ هزار نفر، مبتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند.

شبستری انجام چنین پویش هایی را در تشخیص زودرس بیماری های مختلف موثر دانست و افزود: فشارخون بالا و دیابت، منشا بسیاری از بیماری های دیگر هستند که با انجام چنین طرح هایی می توان، افرادی که از بیماری خود اطلاع ندارند را آگاه کرد و تحت مراقبت قرار داد.

وی با بیان اینکه برنامه ملی «سلامت خانواده شهری» نیز در سه شهرستان استان خراسان رضوی از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است، ادامه داد: جمعیت تحت پوشش این برنامه در این سه شهرستان، حدود ۲۵۸ هزار نفر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین از مردادماه امسال، هفت شهرستان جدید شامل درگز، چناران، گلب هار، خواف، تایباد، سرخس و فریمان با جمعیت ۳۶۲ هزار نفر، وارد این برنامه ملی شده اند.

شبستری افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای برنامه ملی «سلامت خانواده شهری» در فاز سوم و پوشش جمعیت حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری حاشیه شهر مشهد مقدس آمادگی کامل را دارد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha