۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85302612
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: تقویت شرکتهای دانش‌بنیان اولویت اصلی در کردستان است

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: اولویت اصلی استان، تقویت شرکتهای دانش‌بنیان است و بر آن  به عنوان راهکار اصلی اشتغال فارع‌التحصیلان تاکید داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا شامگاه شنبه در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان کردستان در سنندج، اظهار کرد: پارسال ۹۰ درصد متقاضیان تسهیلات اشتغال، افراد دیپلم و زیر دیپلم بودند و اگرچه آمار بیکاران را کاهش داد ولی مساله اصلی همچنان روند افزایشی فارغ‌التحصیلان بیکار است.

وی افزود: مساله اصلی اشتغال فارغ‌التحصیلان است و شرکتهای دانش بنیان با ظرفیت سازی در علوم پایه و فنی و مهندسی می توانند الگوهای موفقی در میدان عمل باشند.

استاندار کردستان با تاکید بر تشکیل جلساتی با مشارکت فعالان حوزه دانش‌بنیان، اظهار کرد: توجه به این حوزه مثل بسیاری از کارهای دیگر میراثی است که عملی شدن آن بر عهده مسوولان حاضر استان است.

زارعی‌کوشا با یادآوری اینکه ظاهرا قرار است تقویت زیرساختهای دانش‌بنیان نیز در ردیف افتخارات دولت سیزدهم به عنوان حلال مشکلات برجای مانده کردستان قرار گیرد، اضافه کرد: پنج هزار و ۴۰۰ متر ساختمان در ۲ سال گذشته آماده‌سازی شد که منتظر افتتاح رسمی است و هم اکنون نیز واحدهای فناور در آن استقرار دارند.

وی ادامه داد: در گذشته، زمینی در "کوچکه ره‌ش" برای پارک علم و فناوری کردستان در نظر گرفته شده بود که مقاومتهای اجتماعی و مخالفان بسیاری داشت و از آن صرف‌نظر شد و حالا زمین دیگری به مساحت هشت هکتار در نظر گرفته شده که در حال رفع مسائل قانونی است.

استاندار کردستان همچنین به عملکرد مطلوب شرکت شهرکهای صنعتی در حوزه دانش بنیان اشاره کرد و افزود: برخی واحدهای راکد در شهرکهای صنعتی که قابلیت واگذاری واحدهای فناور را دارد به تملک پارک علم و فناوری درآید.

وی گفت: علت این کار این است که معافیتهای مالیاتی مختص واحدهایی است که تملک آن در اختیار پارک علم و فناوری باشد.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه همه ظرفیتهای دانش بنیان محدود به سنندج نباشد، ادامه داد: واحدهای فناور موفقی در بیجار داریم که واگذاری زمین به مراتب در این شهرستان و نیز در دیگر شهرستانهای استان راحت‌تر است.

وی بر تقویت صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری کردستان از محل اعتبارات استانی تاکید کرد.

تملک ۱۰ ساختمان برای ایجاد خانه های خلاق

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم به اختصاص ابنیه تاریخی به منظور ایجاد خانه‌ها و صنایع خلاق اشاره کرد و اقزود: ۱۰ ساختمان توسط میراث فرهنگی تملک شده تا در قالب مزایده برای ایجاد خانه های خلاق استفاده شود.

کیومرث حبیبی بر لزوم آسیب شناسی اختصاص محدوده هشت هکتاری برای زمین مسکونی و تغییر کاربری آن به اداری تاکید کرد و گفت: هفت هکتار زمین به شهرک سرنجیانه الحاق شد که آماده سازی شروع شده و قطعات تفکیکی به شرکتهای فناور بصورت استیجاری و تسهیلاتی واگذار می‌شود.

وی یادآور شد: در حوزه های سازه و عمرانی باید ارتباط بین دستگاههای اجرایی عمرانی با شرکتهای دانش‌بنیان تقویت تا از محصولات این بخش استفاده بیشتری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: در توزیع اعتبارات سفر اول ریاست جمهوری پروژه های زیر ۵۰ درصد محروم بودند و به طرحهای با پیشرفت بالا اختصاص یافت و در دور دوم سفر نیز به همین دلیل از مصوبات جدید استقبال نشد.

تخصیص بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم گفت: امسال در قالب تبصره ۱۶ و ۱۸ بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان تخصیص یافت.

علی نوری بر آمادگی برای ایجاد پردیس فناوری در اقلیم کردستان عراق و طرح آن در اولین جلسه کمیته مشترک با اقلیم اشاره کرد و گفت: این ظرفیت وجود دارد که در مناطق آزاد بانه و مریوان نیز پردیس پارک علم و فناوری ایجاد شود.

وی از حمایت از تجاری سازی و برندینگ محصولات دانش بنیان خبر داد و افزود: ظرفیت خوبی در استان به ویژه در حوزه صنعت از جمله در بانه به واسطه واحدهای تولیدی لوازم خانگی و لامپ جهت ورود شرکت های دانش بنیان وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان به ظرفیت بانه برای تبدیل شدن به قطب تولید لامپ و لوازم خانگی در شمال غرب کشور اشاره کرد و ادامه داد: نیاز است همایش مشترک سازمان صمت و شرکت های دانش بنیان برای اتصال این واحدها به ظرفیت های صنعتی بانه برگزار شود.

ظرفیت استان در بحث گردشگری سلامت، تولید گیاهان دارویی و کشاورزی برای ورود شرکت های دانش بنیان، از دیگر مطالبی بود که نوری به آن اشاره داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha