حدود ۱۶۰ هزار نفر در خراسان رضوی عضو تعاونی هستند

مشهد-ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: ۱۵۹ هزار و ۶۳۵ نفر در این استان عضو شرکت های تعاونی در بخش های مختلف هستند که شمار این تعاونی ها به بیش از ۱۵ هزار شرکت می رسد.

به گزارش ایرنا، محمد امین بابایی روز شنبه در حاشیه مراسم تجلیل از تعاونی های برتر خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۱۵ هزار تعاونی ثبت شده در خراسان رضوی هفت هزار و ۶۴۸ تعاونی فعال و باقی آنها غیرفعال هستند.

وی گفت: از دیدگاه ما تا زمانی که یک شرکت تعاونی مجمع عمومی خود را برگزار نکند، فعالیتی انجام نداده است، از سوی دیگر به دلیل بدهی هایی که شرکت های تعاونی غیرفعال به ادارات کل امور مالیاتی یا امور اقتصادی و دارایی دارند، امکان انحلالشان میسر نیست.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اظهار کرد: براساس تفاهم نامه ای که با اتاق تعاون منعقد شده است، امکان باز فعال شدن تعاونی های غیرفعال وجود دارد به طوری که می توان آنها را به تعاونی های کوچکتر تبدیل کرد اما تا زمانی که ادارات کل امور مالیاتی و امور اقتصادی و دارایی بدهی های شرکتهای تعاونی را صفر اعلام نکند، نمی توان آن را منحل کرد.

بابایی ادامه داد: هنوز آمار مربوط به اعضای تعاونی های سهام عدالت و مرزنشینان در امار مربوط به اعضای تعاونی های خراسان رضوی درج نشده است زیرا اعضای این تعاونی ها اطلاعات خود را به صورت کامل در سامانه جامع تعاونی ها بارگذاری نکرده اند.

وی میزان اشتغالزایی تعاونی های فعال در خراسان رضوی را ۱۲۷ هزار و ۴۶ نفر ذکر و بیان کرد: بیشترین تعاونی های ثبت شده در استان به ترتیب مربوط به بخش خدماتی با ۲ هزار و ۴۵۲ تعاونی، بخش کشاورزی با هزار و ۷۵۳ تعاونی، بخش صنعتی با هزار و ۶ تعاونی است و باقی تعاونی ها در ۱۳ رسته دیگر قرار گرفته اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به کمکهای تسهیلاتی امسال استان به تعاونی ها اشاره و بیان کرد: اعتبارات امسال بخش تعاونی استان هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بوده که از این میزان تاکنون ۲ هزار ۳۰ میلیارد ریال طرح تعاونی به بانکها معرفی و ۴۳ میلیارد ریال تسهیلات به این طرحها توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شده است.

بابایی اظهار کرد: تفاهم نامه ای نیز بین اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و بانک رسالت استان برای حمایت از تعاونی های بانوان منعقد شده که تاکنون ۵۷ میلیارد ریال طرح به این بانک معرفی و۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به این طرح ها پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل شورای توسعه تعاون در خراسان رضوی گفت: ابتدای امسال سند توسعه تعاون به کل استانها از جمله این استان ابلاغ شده است و پیگیر گرفتن وقت از استاندار برای تشکیل شورای تعاون هستیم.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از ۱۰ تعاونی برتر خراسان رضوی تجلیل شد که ۲ تعاونی از این تعداد تعاونی های برتر کشور هستند.

بیشتر بخوانید:

۱۶۳ تعاونی جدید در خراسان رضوی ایجاد شده است

حدود نیمی از تعاونی های خراسان رضوی فعال هستند

اجرای سند توسعه تعاون در خراسان رضوی معطل شکل‌گیری شورای آن است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha