بروجردی: ایران باید جایگاهی برجسته در طرح «یک پهنه - یک راه» داشته باشد

تهران - ایرنا - رئیس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به طرح «یک پهنه - یک راه» به عنوان یک ابتکار ارزشمند از جانب رئیس جمهور چین و احیاگر جاده ابریشم باستانی بین ایران و چین تصریح کرد: معتقدیم جایگاه ایران در این طرح همانند دوران باستان باید جایگاهی برجسته و والا باشد.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین نشست مشترک سالیانه انجمن های دوستی ایران و روز شنبه با حضور علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین، یانگ وان مینگ رئیس انجمن دوستی چین با سایر کشورها، چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین در تهران، اعضای هیات مدیره و روسای نمایندگی های استانی انجمن، تعدادی از اعضای انجمن های دوستی دو کشور و جمعی از شخصیت های و فعالان فرهنگی و اقتصادی در محل هتل آزادی تهران برگزار شد.

علاءالدین بروجردی رئیس پیشین کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در پکن که اکنون ریاست انجمن دوستی ایران و چین را برعهده دارد، در سخنانی در آیین افتتاحیه چهاردهمین نشست سالیانه انجمن های دوستی ایران و چین به میزبانی تهران گفت: جاده ابریشم با قدمت چند هزار ساله خود نماد روابط دیرینه چین و ایران است و دریانوردان پر آوازه ای مانند جنگ خه از چین و سلیمان سیرافی از ایران در جاده ابریشم دریایی در آن شرایط سخت نقش آفرینی کردند.

وی تاکید کرد: انجمن دوستی ایران و چین قویأ معتقد است که در این طرح بزرگ جهانی ایران باید جایگاه ویژه و برجسته ای داشته باشد و مسئولین ذیربط دو کشور در این زمینه به توافق های اصولی دست یابند.

بروجردی افزود: در نقشه راه انجمن دوستی ایران و چین که اخیرأ به تصویب رسیده، دو ماده بطور خاص مورد تاکید قرار گرفته است: اول، تحقق سند راهبردی ۲۵ ساله میان دو کشور به عنوان گامی بلند و همه جانبه در ارتقا علمی روابط دوجانبه و دوم، حداکثر استفاده از موقعیت جغرافیایی ایران برای تحقق راهبردی ابتکار یک پهنه - یک راه.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین تاکید کرد: قویأ معتقدیم که اجرای این طرح مهم منافع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی وسیعی برای همه کشورها از جمله ایران دربرخواهد داشت.

بروجردی با اشاره به سفرهای متقابل روسای جمهوری ایران و چین در سالهای اخیر، این سفرها را نقطه علف های روابط دوجانبه در دهه اخیر دانست و گفت: روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین جدای از سابقه دیرینه چند هزار ساله در کلیه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در چند دهه گذشته از رشد قابل توجه و روند توسعه ای برخوردار بوده است و مسئولین عالی رتبه دو کشور پیوسته بر تقویت آن تاکید کرده اند.

وی همچنین با اشاره به همکاری های متقابل دو کشور در طول دوران سخت کرونا، آن را نشان دهنده عواطف انسانی میان دو ملت و مسئولین دو کشور دانست و گفت که این همکاری ها به عنوان صفحه ای درخشان در تاریخ همکاری های دو کشور جاودانه شد.

تقویت همکاری ها، هدف اصلی نشست های سالیانه انجمن های دوستی
بروجردی هدف از برگزاری نشست های سالیانه انجمن های دوستی دو کشور در تهران و پکن را تعامل و گفت وگو در جهت کمک به تقویت و توسعه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بین دو ملت بزرگ ایران و چین دانست.

وی ادامه داد: انجمن دوستی ایران و چین، مطابق با نقشه راه خود، تمایل به همکاری جهت برنامه ریزی گسترده به منظور معرفی فرهنگ و تاریخ دو کشور به دو ملت بزرگ ایران و چین را به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سایر نهادهای ذیربط رسما اعلام نموده است که امیدواریم با همکاری انجمن دوستی چین با ایران و انجمن دوستی چین با سایر کشورها و همچنین همکاری سفارت جمهوری خلق چین در ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین که همیشه حامی و پشتیبان انجمن دوستی ایران و چین بوده اند، این برنامه ها به مرحله اجرا برسد.

ایران و چین مواضع مشترک درخصوص بسیاری از مسائل منطقه و جهان دارند
بروجردی در بخشی دیگر از سخنان خود به حملات و جنایت وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی به مردم غزه و مواضع مشترک ایران و چین در حمایت از مردم مظلوم فلسطین اشاره کرد و گفت: با اوج گیری درگیری های غزه و تهاجم وحشیانه ارتش اسرائیل به مردم بی دفاع به ویژه زنان و کودکان، هر دو کشور بر این عقیده هستند که هرچه سریعتر باید جلوی این اقدامات جنایتکارانه و ضد بشری گرفته شود و به این وضعیت اسف بار پایان داده شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین به بخشی دیگر از مواضع مشترک تهران و پکن درخصوص مسائل منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و افزود: دو کشور درباره بسیاری از مسائل جهانی بخصوص زیاده خواهی های آمریکا در شرق و غرب آسیا، نظرات مشترک و نزدیک به هم دارند و مخالف دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها هستند.

تاکید بر همکاری در حوزه گردشگری و ضرورت تسهیل صدور روادید
بروجردی همچنین با اشاره به اهمیت تقویت همکاری در حوزه گردشگری بین دو کشور گفت: موضوع بسیار مهمی که همواره مورد تأکید می باشد تلاش در جهت برنامه ریزی برای اعزام تعداد بیشتری گردشگر به منظور بازدید از کشورهای یکدیگر می باشد. امروزه تبادل گردشگر علاوه بر این که باعث نزدیکی ملت ها می گردد، باعث فراهم شدن زمینه همکاری های گسترده اقتصادی نیز می باشد.

وی ادامه داد: اما آنچه لازم به ذکر است اینکه به رغم لغو یک طرفه روادید از طرف ایران، هم اکنون غالب ایرانیان در بخش اخذ روادید برای سفر به چین دچار مشکلات و موانعی هستند که امیدواریم این امر با تشریک مساعی انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی و سفارت جمهوری خلق چین و ایجاد تسهیلاتی ویژه در اعطای روادید به گردشگران ایرانی به چین بزودی مرتفع گردد.

سیزدهمین نشست مشترک سالیانه انجمن های دوستی ایران و چین، اول شهریور ماه ۱۴۰۱ به طور مجازی و به میزبانی طرف چینی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha