فروپاشی اتحاد احزاب طرفدار چین در تایوان و نگرانی پکن از نتیجه انتخابات آتی

تهران-ایرنا- شکست ائتلاف دو  حزب کومینتانگ و خلق (آبی - سفید) برای انتخابات ریاست جمهوری تایوان که به سیاست‌های دولت چین گرایش دارند موجب شده است که به گفته تحلیلگران، پکن خود را برای مقابله با یک حکومت جدایی‌طلب احتمالی، آماده کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا رسانه های غربی در آخرین روز ثبت نام ریاست جمهوری تایوان اعلام کردند که ائتلاف احزاب کومینتانگ و خلق (آبی - سفید) تابوان برای تشکیل یک دولت ائتلافی شکست خورد.مهلت نهایی ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری تایوان ۱۷ نوامبر(۲۶ آبان) بود.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تایوان قرار است در ژانویه سال آینده برگزار شود.

چی دانگتائو، محقق ارشد دانشگاه ملی سنگاپور گفت: از بین رفتن اتحاد احزاب کومینتانگ و خلق تایوان، موجب تقویت جایگاه خود در میان طرفداران شد اما لای چینگ ته معاون رئیس جمهوری تایوان و کاندیدای حزب دموکراتیک خلق، از همین اختلاف برای افزایش طرفداران خود بهره برد.

حزب دموکراتیک خلق که خواهان استقلال تایوان است، از نظر مردم تایوان که طرفدار دولت مرکزی چین هستند، منفور محسوب می‌شود.

چی دانگتائو می‌گوید: از نگاه پکن شکست ائتلاف آبی و سفید به این معناست، دولت مرکزی چین برای مقابله با یک دولتی که خواهان استقلال تایوان است، آماده شود.

پکن، تایوان را جز قلمروی چین می داند و از زمان به قدرت رسیدن حزب دموکراتیک خلق موجب تنش های زیادی میان تایپه و پکن شده است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با اشاره به اینکه انتخابات آتی تایوان را از نزدیک دنبال می کنند، تاکید کرد که ترجیح می دهد از نظر سیاسی با تایوان متحد شود.

شی خاطرنشان کرد که صلح در مقطعی مناسب است که به سمت حل و فصل حرکت کنیم.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری بی. بی. سی چینی، نامزد های ریاست جمهوری تایوان، سرانجام پس چندین روز تاخیر برنامه های خود را برای سیاست های اجرایی خود در دولت اعلام کردند.

خو یویی نامزد انتخابی از حزب کومینتانگ اعلام کرد که معاون وی جائو شائوکانگ یک سرمایه گذار رسانه ای است و کو ونژه نامزد انتخابی حزب مردم تایوان هم اعلام کرد که معاون وی وو شینینگ، یکی از نمایندگان مجلس تایوان است. و تری گو نامزد مستقل و بنیانگذار شرکت بزرگ فاکس‌کان، اعلام کرد که از رقابت انتخاباتی خارج می شود.

نشست ائتلاف «آبی و سفید» با وساطت ما یینگ جئو رئیس جمهوری پیشین تایوان میان دو حزب کومینتانگ و خلق تایوان در روز چهارشنبه (۲۴ آبان) برگزار شد.

در این نشست دو حزب به توافق رسیدند که در صورت پیروزی در انتخابات، یک دولت ائتلافی تشکیل داده و به جز اینکه وزیران امور خارجه، دفاع ملی و امور بین تنگه، توسط رئیس جمهوری تایوان انتخاب می شوند، سایر وزرا به انتخاب مجلس این کشور باشد.

این دو حزب همچنین توافق کردند که حزب مردم مسوول نظارت، کنترل و تعادل و حزب کومینتانگ هم مسوول توسعه این جزیره باشد. ولی اظهارات نامزدهای دو حزب نشان داد که این ائتلاف به شکست ختم شده است.

برایان هیو، پژوهشگر مرکز مطالعات تایوان در دانشگاه ناتینگهام، گفت: این ائتلاف و اتحاد میان دو حزب از همان ابتدا مشخص بود که به شکست منتهی می شود.

وی افزود: اختلاف میان این حزب از چندین سال گذشته سرچشمه گرفته و بر همین اساس احتمال اتحاد آنها بسیار کم بود.

برایان تاکید کرد این دو حزب برخلاف روحیه حزب جمهوری خلق که سعی می‌کند با وجود مشکلات داخلی فراوان، نمای اتحاد خود را به خوبی نشان دهد؛ تلاش دارد که روند ائتلاف را تا به دست آوردن حداکثر منافع خود تغییر دهد که به همین امر، همکاری بین آنها بعید به نظر می رسید.

دو شنگ سونگ استاد رسانه دانشگاه مینگ چوان در مصاحبه ای با نشریه تایوانی تیان شیاَ تاکید کرد که درگیری بین این دو حزب، نشان داد که حزب مقابل قابل اعتماد نبوده و بعید است که در سمت معاون خود انتخاب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha