۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبر: 85303103
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قشم به استقبال آیین های عزای فاطمیه رفت

۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبر: 85303103
قشم به استقبال آیین های عزای فاطمیه رفت

قشم - ایرنا - مردم علوی و فاطمی جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب از امروز (یکشنبه) برای اقامه عزای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به استقبال آیین های عزاداری دهه اول فاطمیه رفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آستانه فرا رسیدن ایام فاطمیه اول، گروه های خودجوش مردمی از امروز یکشنبه خود را برای برپایی با شکوه این عزاداری ها در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس آماده کرده اند و با برافراشتن پرچم های سیاه و نصب علائم عزاداری در خیابان ها و بلوارهای اصلی شهر قشم به استقبال ایام فاطمیه رفته اند.

قشم به استقبال آیین های عزای فاطمیه رفت

رییس تبلیغات اسلامی قشم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برنامه های دهه نخست ایام فاطمیه با سیاه پوش شدن فضای شهر قشم و شرکت عزاداران و عاشقان اهل بیت (ع) از شب گذشته در ۵۰ مسجد و هیات مذهبی آغاز شده است.

حجت الاسلام غلامعلی کاظمی ادامه داد: حضور برادران و خواهران فاطمی و علوی در این آیین ها مشهود است و ان شاء الله برنامه های دهه دوم فاطمیه هم با شکوه تر و پربارتر از دهه نخست برگزار خواهد شد.

وی توضیح داد: ۴۰ مبلغ برای اجرای برنامه های مذهبی ایام فاطمیه و شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام و سرور زنان اهل بهشت، حضرت فاطمه زهرا (س) در شهرها و روستاهای این جزیره مشارکت خواهند داشت که پنج نفر از این مبلغان از روحانیون برجسته حوزه های علمیه قم، تهران و مشهد و ۲۲ نفر از روحانیون ساکن و مقیم این جزیره هستند.

قشم به استقبال آیین های عزای فاطمیه رفت

رییس تبلیغات اسلامی قشم اضافه کرد: علاوه بر این، از این تعداد ۱۳ نفر مبلغه هستند که در آیین های سوگواری یاس نبوی خواهران این شهرستان مرزی مشارکت دارند و در این ایام به بیان خصوصیات و شخصیت حضرت زهرا (س) می پردازند.

وی اعلام کرد: هم اکنون ۵۰ هیات مذهبی در قشم فعال هستند که در دهه اول و دوم فاطمیه هر یک از آنها بین یک تا چند برنامه عزاداری و سوگواری این ایام را برگزار می کنند.

حجت الاسلام کاظمی گفت: با هدف گرامیداشت ایام سوگواری سالروز شهادت حضرت زهرا (س) و دهه اول ایام فاطمیه و ترویج فرهنگ فاطمی و سیره زندگانی سراسر معنویت و اخلاص حضرت زهرا (س) این مبلغان مذهبی در ۱۲۰ جلسه به سخنرانی پیرامون شخصیت حضرت زهرا (س) می پردازند.

قشم به استقبال آیین های عزای فاطمیه رفت

وی افزود: در این جلسات موضوعاتی از جمله نقش حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت، سیره اجتماعی حضرت زهرا (س)، تربیت فرزندان، سیره عبادی حضرت زهرا (س)، خطبه فدکیه و عصمت حضرت زهرا (س) به مخاطبان ارایه می شود.

براساس روایات تاریخی، حضرت فاطمه زهرا (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی الثانی در مکه و خانه پیامبر گرامی اسلام (ص) پا به عرصه گیتی نهادند.

سراسر زندگی آن حضرت مملو از مکارم اخلاقی و رفتارهای نمونه و انسانی بود تا جایی که ایشان با نخستین پیشوای مسلمانان جهان، حضرت علی (ع) ازدواج کردند و در تمام عرصه های حساس زندگی در کنار ایشان بودند.

در دامن پاک فاطمه زهرا (س) ۲ امام بزرگوار و ۲ شخصیت ممتاز عالم بشری، حضرت امام حسن (ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین (ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز حضرت زینب کبری (س) حماسه ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

در ایام بیماری حضرت فاطمه روزی حضرت علی (ع) را فرا خواند و ایشان را وصی خویش قرار داد و وصیت کرد که پس از شهادتش، او را شبانه غسل، کفن و دفن کند و احدی که در حق او ستم روا داشتند در تدفین و اقامه نماز بر پیکرش حاضر نباشند.

حضرت فاطمه زهرا (س) در حالیکه از عمر مبارک شان تنها ۱۸ سال بیشتر نمی گذشت به روایتی در ۱۳ جمادی الاول سال ۱۱ هجری قمری و بنا بر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال ۱۱ هجری قمری به شهادت رسیدند.

ایام فاطمیه یا دهه فاطمیه، نام روزهایی است که شیعیان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله علیها عزاداری می‌کنند.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) طبق بعضی روایات ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص) و طبق بعضی روایات نیز ۹۵ روز پس از رحلت آن حضرت بوده است.

بر همین اساس طبق روایات نخست روز ۱۳ جمادی الاول و طبق روایات دوم، سوم جمادی الثانی به عنوان تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) عنوان شده است و عزاداری های طبق روایت ۷۵ روز به عنوان دهه اول فاطمیه و طبق روایت ۹۵ روز، دهه دوم فاطمیه نام گرفته است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha