بانوان گنبدی چشم انتظار افتتاح مرکز فنی و حرفه‌ای اختصاصی

گنبدکاووس- ایرنا- بانوان شرق استان گلستان که از سال ۱۳۹۰ با شنیدن خبر آغاز ساخت مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران امیدوار به ارتقای آموزش‌های مهارتی با هزینه‌های مناسب شده بودند با گذشت ۱۲ سال همچنان چشم انتظار افتتاح این مرکز هستند.

به گزارش ایرنا، مهارت‌آموزی از جمله راهکارهای توصیه‌ شده به اقشار جامعه به‌ ویژه بانوان و دانش‌آموختگان دانشگاهی برای ورود به بازار کسب و کار محسوب می‌شود و خیلی از خانواده‌ در کنار آموزش‌های ارائه شده در مدارس و یا دانشگاه‌ها، فرزندان خود را تشویق به فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای می‌کنند.

در گذشته تاکید خانواده‌های به فرزندانشان بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی، پیگیری آزمون‌های استخدامی برای دستیابی به شغل‌های اداری و پشت میز نشینی بود اما با مشاهده جوانان زیادی که با داشتن مهارت‌های حرفه‌ای به راحتی در بازار کار مشغول هستند نگاه خود را به سمت مهارت آموزی تغییر دادند.

به اعتقاد کارشناسان، سرمایه‌گذاری برای تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند، حلقه گمشده اشتغال کشور است که اجرای کامل طرح مهارت‌آموزی با شناخت دقیق از نیاز بازار می‌تواند جمعیت جوان و مولد را به سمت ایجاد مشاغل پایدار و مورد نیاز جامعه سوق دهد.

با توجه به برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی گلستان، سرمایه‌گذاری در حوزه مهارت‌آموزی به منظور استفاده از توان دانش آموختگان دانشگاهی در این استان یک ضرورت محسوب می شود و نداشتن مهارت، بکارگیری این قشر در بازار را با مشکل مواجه می‌کند.

فراگیری آموزش‌های مهارتی به دلیل افتتاح نشدن مرکز فنی و حرفه‌ای بانوان گنبدکاووس، برای این قشر هزینه‌بر است چرا که مجبور به پرداخت هزینه‌های میلیونی در مسیر یادگیری حرفه‌های مورد علاقه و دریافت مدرک فنی‌ و حرفه‌ای از مراکز آموزشی بخش خصوصی هستند.

طبق گفته بانوان گنبدی، برای یادگیری آموزش‌های مهارتی و دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای در رشته‌های پرطرفدار مجبور به پرداخت هزینه‌های چند میلیونی می‌شوند در صورتی که می‌توانند این آموزش‌ها را با هزینه‌های بسیار کمتر در مراکز دولتی فرا گیرند.

گرایش بانوان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی کوچک و خانگی در سال‌های اخیر بنا به دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی، مسوولیت سنگین سرپرستی خانوار و یا تمایل افراد برای مشارکت در اداره معیشت خانواده بیشتر شده که موفقیت در این مسیر مستلزم ارایه آموزش‌های بیشتر است.

بانوان گنبدی چشم انتظار افتتاح مرکز فنی و حرفه‌ای اختصاصی

افتتاح مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران گنبدکاووس بعد از تجهیز

عملیات ساخت تنها مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بانوان شرق گلستان در گنبدکاووس شامل کارگاه‌های متنوع آموزشی و فضای اداری با زیربنای ۲ هزار و ۳۴۷ متر مربع از سال ۱۳۹۰ آغاز شد.

به گفته رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس، عملیات ساخت این مرکز با اعتبار حدود ۱۶۰ میلیارد ریال به پایان رسید اما تا زمان تامین تجهیزات، امکان افتتاح آن وجود ندارد.

محمود نیازی اظهار کرد: برای تجهیز کارگاه‌های پیش بینی شده در این مرکز به منظور آموزش‌ در حرفه‌های مختلف و مهارت‌های نوین در رشته‌های پرکاربرد مانند آموزش هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و برنامه‌ریزی و تعمیر تلفن همراه و رایانه نیازمند ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم.

وی افزود: پیگیری برای تامین اعتبار خریداری تجهیزات در استان و کشور در حال انجام است.

به گفته وی، هم اینک در مرکز فنی و حرفه‌ای دولتی مردان و ۱۳۴ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای آزاد گنبدکاووس ۱۷۱ رشته مهارتی به علاقمندان آموزش داده می‌شود.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس بیان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، بانوان برای فراگیری آموزش در رشته‌های پرطرفداری مانند خیاطی و آرایشگری سطح مقدماتی و تخصصی در مراکز خصوصی بین ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌کنند در صورتی که آموزش دوره‌های فنی و حرفه‌ای در مراکز دولتی ۲ میلیون ۲۵۰ هزار ریال تمام می‌شود.

رشد سه برابری آموزش‌های مهارتی در روستاهای گنبدکاووس

نیازی با تاکید بر لزوم دسترسی تمام مردم به ویژه بانوان ساکن مناطق محروم و روستایی به آموزش‌های مهارتی، تعهد این اداره برای ارائه آموزش‌های مهارتی در روستاها را ۴۰ هزار نفر ساعت اعلام و بیان کرد: از ابتدای سال تا اول مهرماه ۱۲۰ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده که سه برابر تعهد است.

وی با تاکید بر صدور گواهینامه بعد از پایان دوره برای افراد شرکت کننده، اظهار کرد: سال گذشته مدت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به روستاییان شهرستان گنبدکاووس ۶۰ هزار نفر ساعت بود.

نیازی ارائه این آموزش‌ها را مربوط به روستاهای در فاصله ۲۰ کیلومتری شهرها دانست و گفت: علاوه بر ۱۵ مربی رسمی، ۳۸ مربی افتخاری معرفی شده توسط دهیاران در ارائه آموزش‌های مهارتی به ویژه در رشته‌های خیاطی، پرورش قارچ، پرورش زنبورعسل و طلا و جواهرسازی به روستاییان همکاری دارند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس افزود: تاکنون این آموزش‌ها برای اهالی علاقمند در ۱۹ روستای این شهرستان برگزار شده و افراد با داشتن گواهی‌نامه می‌توانند از تسهیلات مربوطه برای ایجاد کسب و کار استفاده کنند.

بانوان گنبدی چشم انتظار افتتاح مرکز فنی و حرفه‌ای اختصاصی

پیشنهاد هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای فنی و حرفه‌ای گلستان در سفر ریاست جمهوری

مدیرکل فنی و حرفه‌ای گلستان گفت: ساخت مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران گنبدکاووس به پایان رسیده و برای تجهیز آن به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که پیگیر تامین این اعتبار از محل منابع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان و دور دوم سفر ریاست جمهوری هستیم.

حمزه کرایلو افزود: پیشنهاد تصویب هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز و تکمیل پروژه‌های فنی و حرفه‌ای استان گلستان را در دور دوم سفرهای استانی رییس جمهور ارائه شده که در صورت موافقت، بخش زیادی از تجهیزات مراکز گنبدکاووس، مراوه‌تپه و نی‌تپه خان‌ببین تامین می‌شود.

رسیدن نرخ بیکاری به کانال هفت درصد

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور یکم آذرماه در نشست کارگروه اشتغال استان گلستان، طرح و برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه اشتغالزا را موفق و کم سابقه دانست‌ و گفت: دولت تداوم کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی را با جدیت پیگیری می‌کند.

آزیتا همتیان افزود: تلاش استان‌ها در حوزه هم افزایی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در دولت سیزدهم، نرخ بیکاری را کاهش داده و به کانال هفت درصد رسانده است.

وی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از حوزه مشاغل خانگی، گفت: طی ۲ سال اخیر حمایت خوبی از جمله در صدور مجوز آنی برای متقاضیان و تزریق اعتبارات به وجود آمده، به گونه‌ای در این زمینه ۷۰ هزار میلیارد ریال از بانک مرکزی اعتبار جذب شد.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲ سال اخیر ایجاد حدود ۲۶۰ هزار فرصت شغلی جدید در حوزه مشاغل خانگی برنامه‌ریزی شده که ۱۰۳ هزار نفر آن در سال قبل بوده است.

به گفته وی، بیش از ۱۵۰ هزار فرصت شغلی امسال در حوزه مشاغل خانگی با حمایت دولت سیزدهم ایجاد خواهد شد.

لزوم حمایت از توسعه اقتصادی در گلستان

علی محمد زنگانه استاندار گلستان هم بیان کرد: ۴۷ درصد جمعیت استان در روستا زندگی می‌کنند که ۷۵ درصد آن جزو دهک یک تا پنج جامعه هستند و این نشان دهنده فقر درآمدی است.

وی یادآور شد: گلستان به برکت دولت سیزدهم دارای چشم انداز توسعه در تمامی بخش‌ها بوده و مسوولان آن تلاش دارند سرمایه‌گذاری را در این خطه افزایش دهند.

زنگانه ادامه داد: طی ۲ سال اخیر سرمایه‌گذاری در این استان از ۵۶۰ هزار میلیارد ریال در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

استاندار گلستان با تاکید بر سرمایه‌گذاری در حوزه اشتغال این استان، گفت: مطابق برنامه ریزی صورت گرفته نیاز استان به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ۱۲۰ هزار نفر بوده و سهمیه کم ابلاغ شده سال جاری به استان (۲۵ هزار و ۳۸۰ نفر) گلایه داریم.

به گزارش ایرنا، تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند، پایدارترین و مطمئن‌ترین تکیه‌گاه رونق و شکوفایی اقتصادی با اجرای برنامه های کوتاه و بلندمدت محسوب می‌شود و به همین دلیل نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به عنوان یک اولویت حساس و حیاتی در تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآفرین و راهکاری موثر در پاسخ به نیازهای اشتغال و بازار و آموزش مداوم مهارت های لازم به شاغلان برای حفظ و توسعه اشتغال موجود و انطباق توانمندی‌های افراد با نیازهای جدید بازار کار و تغییرات عرصه فناوری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha