استاندار خراسان شمالی: دانشنامه دفاع مقدس باید تکمیل شود

بجنورد-ایرنا- استاندار خراسان شمالی بر تکمیل دانشنامه دفاع مقدس تاکید کرد و افزود: این کتاب مهم باید تدوین و در اختیار اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز دوشنبه در شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان افزود: هشت سال دفاع مقدس باعث شد که ایران در دنیا عزیز شود و اینک حفظ آثار شهدا مهم است و همه در نگهداری آن وظیفه داریم.

وی عنوان کرد: جمع آوری اسناد، آثار شهدا و نگهداری آن باید به روش علمی انجام شود تا نسل های آینده از این ارزش ها بهره مند شوند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تصریح کرد: نباید اسناد و مدارک شهدا به مرور زمان از بین روند و سازمان ها و دستگاه های مرتبط و فرهنگی در این خصوص باید تلاش مضاعف کنند.

وی بر ساماندهی یادمان های شهدای استان نیز تاکید کرد و گفت: یادمان های شهدای گمنام نباید نیمه تمام رها شود.

استاندار خراسان شمالی خواستار جذب سهمیه شهدای گمنام در استان شد و گفت: ۶ شهید گمنام برای سال جاری به استان سهمیه داده شده است که باید تلاش کنیم تا با ایجاد یادمان تمامی این شهدا را در این خطه به خاک بسپاریم.

وی بر تکمیل باغ موزه دفاع مقدس در استان نیز تاکید کرد و افزود: سازمان ها و دستگاه های خدمات رسان، شهرداری و صنایع در راستای مسوولیت های اجتماعی برای تکمیل این باغ موزه مشارکت کنند.

لزوم جمع آوری اسناد و آثار دفاع مقدس

رییس بنیاد حفط آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در ادامه عنوان کرد: اسناد و آثار دفاع مقدس استان جمع آوری نشده است و بعضا از بین نیز رفته اند.

سرهنگ علی الهی راد افزود: بیشتر اسناد شهدا و رزمندگان در اداره ها و سازمان ها بایگانی است و حتی بیشتر از بین رفته اند چرا که حتی مکانی برای نگهداری وجود نداشته است.

وی عنوان کرد: پروژه باغ موزه دفاع مقدس این استان که مدتی به علت کمبود اعتبار راکد مانده بود فعالیت مجدد آن آغاز شد که تا ۲ سال آینده باید به پایان برسد و در این خصوص نیازمند مشارکت و همکاری تمامی سازمان ها هستیم.

رییس بنیاد حفط آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ۶ سهمیه برای شهدای گمنام به این این استان داده شده است اما به دلیل نبود یادمان تنها ۲ شهید گمنام به استان اختصاص می یابد.

وی افزود: ساخت باغ موزه دفاع مقدس خراسان شمالی که چندین سال است در زمینی با گستره ۱۲ هکتار آغاز شده و برای این مجموعه فرهنگی ساختمانی با زیربنای پنج هزار و ۳۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است.

الهی راد ادامه داد: تاکنون تنها ۷۰۰ مترمربع زیر بنا ساخته شده و مابقی در دست اقدام است.

خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، همچنین بیش از ۳۵ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس در عملیات ها حضور داشته اند.

تعداد کل ایثارگران این استان ۱۰ هزار ۲۷۷ نفر، تعداد کل آزادگان ۳۹۷ نفر و جانبازان هفت هزار و ۲۳۲ نفر است.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری در شمال شرق کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha