مطالعات طرح نجات بخشی تالاب یادگارلوی نقده انجام شد
عکس آرشیوی است

مهاباد - ایرنا- معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح مطالعات جامع تالاب بین المللی یادگارلوی شهرستان نقده با هدف تعیین و بررسی راهکارهای نجات بخشی این تالاب بین المللی انجام شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، مجتبی ذوالجودی روز دوشنبه در این خصوص اظهار کرد: این تالاب بین المللی بیش از ۲ دهه است که به دلیل تعارض به وجود آمده در اثر احداث غیر اصولی زهکش سد حسنلوی شهرستان نقده، خشک شده است.

وی اضافه کرد: برای ۲۲۶ تالاب در کشور برنامه مدیریت وجود دارد و دولت با حساسیت ویژه‌ای موضوع احیای وضعیت زیستی و آبی آنها را دنبال می کند و مصمم است تا شرایط تالاب ها را بهبود بخشد.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه و تالاب های شهرستان نقده ادامه داد: به دلیل کاهش قابل توجه میزان بارندگی و عدم تامین کامل حق آبه، تالاب های کشور اغلب وضعیت مطلوبی از لحاظ آبی ندارند اما در آذربایجان غربی در نتیجه تعامل اداره کل حفاظت محیط زیست با شرکت آب منطقه ای و جوامع محلی، حق آبه حداکثری با توجه به شرایط آبی اختصاص یافته و وضعیت تالاب های استان بسیار مطلوب است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با همکاری دستگاه ها و جوامع محلی توانستیم پس از ۲۰ سال، تالاب های بین المللی قوپی باباعلی در شهرستان مهاباد و تالاب حله در استان بوشهر را آبگیری کنیم و از تبدیل آنها به کانون های گرد و خاک جلوگیری شد.

به گزارش ایرنا، تالاب یادگارلو یک هزار و ۵۳۰ هکتار حوضه آبخیز دارد که قبل از خشک شدن علاوه بر مساحت ۳۵۹ هکتاری دریاچه تالاب، ۲۶۰ هکتار نیز مساحت مراتع حاشیه این تالاب را تشکیل می‌داد و منابع تامین کننده آب تالاب شامل روان‌آبهای فصلی ناشی از بارندگی در سطح حوضه و جریان‌های فصلی رودخانه گدار بود.

با توجه به مکش شدید آب توسط کانال زهکش سد حسنلو، امکان آبگیری دوباره تالاب یادگارلو از سایر منابع آبی نیز وجود ندارد؛ با خشک شدن کامل تالاب بین المللی یادگارلو، این تالاب در لیست مونترو (معرض خطر یا فهرست قرمز) قرار گرفته و نیاز شدید به احیا و بازسازی دارد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha