ادعای مخالفان دولت نظامی میانمار مبنی برتصرف گذرگاه تجاری دیگری در مرز چین

تهران – ایرنا - سخنگوی ائتلاف مخالفان دولت نظامی میانمار مدعی شد که یک گذرگاه مهم تجاری دیگر این کشور در مرز چین را تصرف کرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه آساهی شیمبون ژاپن، له کیار وین سخنگوی «ارتش ملی ائتلاف دموکراتیک میانمار» گفته است که نیروهای این ائتلاف گذرگاه مرزی «کین سان کیاوت» یکی از پنج گذرگاه اصلی شهرستان میوز در مرز میانمار و چین در شمال ایالت «شان» را روز شنبه تصرف کرده اند.

«منطقه تجاری ۱۰۵ مایلی» در میوز قرار گرفته است و بیشترین میزان تجارت با چین را در بر می گیرد. درطی یک ماه جنگ شدید، این دومین گذرگاه مرزی است که به تصرف نیروهای این ائتلاف درآمده است.

له کیار وین گفت: ما به اماکن تحت کنترل حکومت به عنوان اهداف نظامی خود حمله کردیم.

صفحات رسانه‌های اجتماعی مربوط به ارتش ملی ائتلاف دموکراتیک میانمار عکس و فیلم‌هایی از نیروهای این ائتلاف در گذرگاه مرزی «کین سان کیاوت» منتشر کردند. این ادعا را نمی‌توان فورا تایید کرد

حکومت نظامی میانمار هنوز به صورت رسمی این تصرف را تایید نکرده است.

ژنرال زاو مین تون سخنگوی انجمن ارتش حاکم در بیانیه ای تلفنی به تلویزیون محلی میانمار گفت که میان ارتش و گروه‌های متعهد در نزدیکی «منطقه تجاری ۱۰۵ مایلی» درگیری رخ داده است اما اطلاعات بیشتری نداد.

این جنگ از روز ۲۷ اکتبر سال جاری میلادی(۵ آبان) با حمله مشترک گروه‌های مسلح «ارتش ملی ائتلاف دموکراتیک میانمار»، «ارتش ملی آزادی بخش تانگ» و «ارتش آراکان» آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد.

این حکومت از دست دادن حداقل سه شهر خود را تایید کرده است و به نظر می رسد این جنگ تقریبا همه تبادلات مرزی قانونی میانمار و چین را متوقف کرده است و این یک اختلال اقتصادی جدی برای میانمار محسوب ‌می‌شود.

خبر تصرف این گذرگاه در روزی منتشر شد که چین اعلام کرد در نزدیکی مرز خود با میانمار رزمایش نظامی برگزار خواهد کرد. چین نفوذ زیادی در ایالت شمالی «شان» دارد به خصوص در محلی که تحت تسلط اقلیت کوکانگ میانمار دارد. اقلیت کوکانگ میانمار قومی چینی هستند.

ارتش ملی ائتلاف دموکراتیک میانمار گروهی مسلح از قوم کوکانگ است و با به دست گیری شهر لوکائینگ که پایتخت منطقه خودگردان کوکانگ است به دنبال برکناری حزب رقیب خود از قدرت می باشد.

با محاصره شدن لوکائینگ توسط نیروهای مسلح این ائتلاف، چین از اتباع خود خواسته است که برای حفظ امنیت به خاک چین بازگردند. اما سایر افراد در این شهر نیز به دنبال فرار هستند که دلیل آشکار درگیری خشونت آمیز روز شنبه است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha