۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85304375
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشاوره و آزمایش ایدز در خراسان جنوبی رایگان است

بیرجند - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مشاوره و آزمایش ایدز در استان رایگان است و مراقبت، درمان، توانمندسازی و حمایت از افراد متاثر در برنامه ملی پیشگیری از این بیماری دنبال می‌شود تا برچسب ایدز در جامعه را از بین ببریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید شایسته روز دوشنبه در نشست خبری افزود: ابتدای امسال ۱۳ مورد ابتلا به ایدز شناسایی شده در استان خراسان جنوبی وجود داشت که با فوت ۲ نفر ناشی از سکته و مهاجرت ۲ فرد دیگر در ۶ ماه نخست امسال این آمار به ۹ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اجرای پنجمین برنامه ملی پیشگیری از بیماری اچ. آی. وی عنوان کرد: انتقال بیماری ایدز از تزریقی به سمت تماس جنسی در حال افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در این برنامه هدفگذاری شده که ۹۰ درصد مبتلایان شناسایی شوند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان قرار گیرند و برای ۹۰ درصد افراد تحت درمان، باروری ویروس به مقادیر غیرقابل انتقال کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین انتقال ویروس ایدز از طریق خون و فرآورده‌های خونی است ادامه داد: پیشگیری از انتقال تزریقی و جنسی مهمترین اقدام در این راستاست.

شایسته گفت: این طرح از سال ۱۳۹۹ شروع شد و تا سال ۱۴۰۳ ادامه دارد که به همین منظور اتوبوس HIV در نقاط مختلف شهر مستقر و مشاوره، آموزش و آزمایش سریع انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون هزار و ۶۲۶ تست در ۱۹ روز استقرار این اتوبوس انجام شده است و بیشترین آموزش‌ها در سالن‌های آرایشی و کمپ‌های ترک اعتیاد دنبال می‌شود.

مشاوره و آزمایش ایدز در خراسان جنوبی رایگان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، اطلاع رسانی را مهمترین اصل در پیشگیری از بیماری ایدز برشمرد و تاکید کرد: باید با برطرف کردن انگ ایدز، ترس و نگرانی درخصوص این بیماری از بین برود.

وی افزود: با شناسایی افراد مبتلا، خطر انتقال به جامعه کاهش می‌یابد لذا اگر افراد با تشخیص به موقع تحت مراقبت قرار گیرند، می‌توانند زندگی عادی داشته باشند.

مدیر مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان خراسان جنوبی هم گفت: این مرکز از سال ۱۳۸۱ در بیرجند آغاز به کار کرد که مرجع تخصصی بیماری‌های رفتاری است.

فرزانه حسینی ادامه داد: سال ۱۳۸۹ در این مرکز ۲ بیمار شناخته شده داشتیم و از سال ۱۳۹۳ پزشک درمانگر ایدز در مرکز مشغول به کار شد.

وی مشاوره، آموزش، درمان و حمایت‌های اجتماعی و مالی را از مهمترین خدمات ذکر کرد و گفت: جوانان پر خطرترین گروه‌های جامعه هستند که نیاز است این مرکز برای آنها معرفی شود.

مدیر مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان خراسان جنوبی تمکین به درمان را مهمترین بخش مشاوره عنوان کرد و افزود: وقتی بار ویروسی در فرد به صفر برسد هیچ خطر انتقالی وجود ندارد لذا رضایت آگاهانه در زمینه گرفتن تست و مشاوره دادن حایز اهمیت است.

وی بیان کرد: در حال حاضر انتقال بیماری ایدز از مادر به نوزاد به صفر رسیده و از ابتدای امسال پنج مورد بارداری داشته‌ایم که تست نوزاد منفی شده است.

حسینی گفت: مرکز تشخیص و درمان ایدز تحت عنوان مشاوره بیماری‌های رفتاری در محل مرکز جامع خدمات سلامت غدیر با شماره تلفن ۳۲۴۱۴۳۸۰ فعال است.

اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر امسال) روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha