رویکردی برای محرومیت‌زدایی؛ توسعه شهری و ساماندهی زیست‌بوم عشایر فارس

شیراز - ایرنا - توسعه روستایی و ساخت مسکن با هدف محرومیت‌زدایی از محوری‌ترین رویکردهای مسوولان استان فارس بشمار می رود و اقدامات عملی برای تحقق این مهم به صورت مستمر در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت مسکن شهری، توسعه روستایی و به سرانجام رساندن طرح‌های اسکان عشایر با هدف محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر در مناطق مختلف استان فارس در دستور کار مسوولان این استان قرار گرفته است.

در حال حاضر توسعه مناطق روستایی و عشایری به دلیل تنوع تولید محصولات حوزه دامی، باغبانی و صنایع‌دستی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بنابراین فراهم کردن زیرساخت‌های روستایی و به سرانجام رساندن طرح‌های مطالعاتی اسکان عشایر با هدف توجه به این قشر مولد با جدیت در حال پیگیری است.

افزون بر تلاش‌هایی که با هدف محرومیت‌زدایی از چهره روستاها در گوشه گوشه استان فارس صورت می‌گیرد، بازدید از مناطق عشایرنشین نیز برای فراهم کردن شرایط اسکان این قشر به صورت مستمر در حال انجام است.

رویکردهای محرومیت‌زدایی : از توسعه شهرها تا ساماندهی زیست‌بوم‌های عشایری در فارس

بازدید از محل استقرار عشایر قوجه‌بیگلو ؛ فراهم شدن زیرساخت‌ها برای اسکان

اخیراً هم معاون فنی و اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز و کارشناسان بنیاد مسکن این شهرستان و مسئولین محلی از محل اسکان عشایر طایفه «قوجه‌بیگلو» در بخش سیاخ‌دارنگون شهرستان شیراز بازدید کردند.

معاون فنی و اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز در جریان این بازدید با اشاره به اسکان اختیاری عشایر گفت: بنیاد مسکن با تأمین زمین و آماده‌سازی زیرساخت‌های اسکان عشایر با همکاری اداره کل امور عشایر استان زمینه رفاه و آسایش بیشتر طوایف عشایری را فراهم کرده است.

علی جعفری افزود: با یکجانشینی و تهیه اسکان برای عشایر این شهرستان، ارایه خدمت‌رسانی مناسب و مطلوب به آنان آسان‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به قابل عبور نبودن منطقه و نیز نبود امکان دسترسی به راه‌های ارتباطی دستگاه‌های اجرایی برای ارایه خدمات‌رسانی مناسب به عشایر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

معاون بنیاد مسکن شیراز گفت: بحث اسکان عشایر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و برنامه‌های اسکان با اختیار عشایر انجام می‌شود و بنیاد مسکن زمین مناسب را به این موضوع اختصاص می‌دهد.

پیشرفت ۷۰ درصدی طرح نهضت ملی مسکن فسا

از دیگر اقدامات برای توسعه شهر و روستاهای فارس پیگیری و تلاش برای پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در این مناطق است.

شهرستان فسا که در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده یکی از شهرستان‌های مستعد فارس برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که روند عملیات اجرایی برای پیشبرد این طرح در این شهرستان اخیراً مورد بازدید نماینده مجلس قرار گرفته است؛ طرحی که به گفته متولیان امر در این شهرستان پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

در این بازدید طرح‌های جدول‌کشی، لبه‌گذاری و تأمین برق این طرح‌ ارزیابی و بررسی شد.

حجت الله فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در این بازدید با تقدیر از خدمات بنیاد مسکن، نهضت ملی مسکن را یکی از طرح‌های زیر بنایی برای تامین مسکن نیازمندان دانست و با اشاره به اینکه دولت طی چهار سال ساخت چهار میلیون مسکن را در کشور تعهد کرده است گفت: توسعه طرح‌های نهضت ملی مسکن یکی از برنامه‌هایی است که در شهرستان فسا نیز با پیشرفت مناسب در حال اجراست.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا نیز از پیشرفت ۷۰درصدی طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان خبر داد و گفت: طرح نهضت ملی مسکن زمینه‌ساز تأمین مسکن شهروندان و متقاضیان در این شهرستان است.

محمد انصاری جابری با اشاره به اجرای طرح‌های زیر ساختی، فضاسازی و آسفالت معابر این طرح گفت: در جریان بازدید نماینده فسا در مجلس این موارد مورد بررسی قرار گرفت.

رویکردهای محرومیت‌زدایی : از توسعه شهرها تا ساماندهی زیست‌بوم‌های عشایری در فارس

تدابیر برای تأمین سند مالکیت برای واحدهای مسکونی بختگان

شهرستان بختگان هم از دیگر شهرستان‌های فارس است که در اولویت مسئولان استان برای پیشبرد طرح‌های مسکن و توسعه شهری و روستایی قرار گرفته است.

در ماه‌های گذشته بیش از ۹۰ درصد از اسناد مالکیت واحدهای مسکونی شهری شهرستان بختگان آماده و به متقاضیان اعطا شد و برخی از صاحبنظران در این شهرستان معتقدند تأمین سند مالکیت تا ۹۰درصد از مشکلات حقوقی املاک و معاملات مسکن را رفع کرده است.

امام جمعه شهرستان بختگان از جمله افرادی است که تأکید بسیاری بر تأمین سند مالکیت برای واحدهای مسکونی و املاک در این شهرستان دارد و بر این باور است که تأمین سند مالکیت تا ۹۰درصد از مشکلات حقوقی املاک و معاملات مسکن را برطرف کرده است.

حجت الاسلام عبدالله طیبی با تقدیر از مسوولانی که در تامین سند مالکی واحدهای مسکونی و املاک شهری و روستایی نقش داشتند گفت: تأمین سند مالکیت موجب قانونمند شدن معاملات و کاهش اختلافات ملکی است چراکه اختلافات ملکی به تشکیل پرونده‌های قضایی منجر می‌شود و روستاییان و شهروندان با تأمین اسناد مالکیت بیشتر احساس رضایت دارند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان بختگان نیز صدور اسناد مالکیت را دستاورد همراهی و هم افزایی ثبت اسناد و املاک این شهرستان و بنیاد مسکن دانست و گفت: از همه ظرفیت‌های قانونی در این زمینه بهره‌گیری می‌شود.

محسن رضاییان ادامه داد: با دستور رییس قوه قضاییه در ماه گذشته و سفر حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای به استان فارس، در یک کار جهادی و هماهنگ با تعامل و هم افزایی بنیاد مسکن استان و اداره ثبت اسناد و املاک استان فارس بیش از ۹۰ درصد از اسناد مالکیت واحدهای مسکونی شهری شهرستان بختگان آماده و به متقاضیان اعطا شد.

وی اضافه کرد: در مراسمی که با حضور رییس کل دادگستری فارس، مدیرکل بنیاد مسکن استان، مدیرکل ثبت اسناد و برخی مسوولان در شهرستان بختگان ترتیب یافت اسناد مالکیت واحد های مسکونی به متقاضیان اعطا شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان بختگان افزود: جلوگیری از نزاع و اختلافات ملکی، ارتقای توسعه پایدار و پشتیبانی از مدیریت محیط‌زیست، خودکفایی در امر تولید محصولات کشاورزی، برقراری نظام مالیاتی برای معاملات و اسناد مالکیت، محرومیت‌زدایی روستایی از دیگر نتایج اجرای طرح صدور اسناد مالکیت است.

رویکردهای محرومیت‌زدایی : از توسعه شهرها تا ساماندهی زیست‌بوم‌های عشایری در فارس

شتاب‌بخشی به طرح نهضت مسکن در شیراز

اجرای طرح‌های نهضت ملی و تأمین مسکن نیازمندان در مناطق مختلف شهر شیراز نیز همچنان ادامه دارد و اخیراً معاون پشتیبانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس بهمراه مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز و مدیر ماشین آلات بنیاد مسکن فارس از پروژه‌های در دست اقدام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شیراز بازدید کردند.

امیر برومند در حاشیه این بازدید گفت: شتاب‌بخشی به طرح نهضت مسکن و توسعه مناطق محروم فارس در دستور کار مسوولان استان فارس قرار دارد و بهره‌گیری از ابزارهای قانونی یکی از مهمترین چشم‌اندازها و سیاست‌های مسئولان استان برای تحقق این هدف مهم است.

وی اضافه کرد: پیشبرد اقدامات در حوزه نهضت ملی مسکن و محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف فارس یکی از رویکردهای مهم دولت است؛ رویکردی که با حضور مسوولان این استان در مناطق صعب العبور و حاشیه شهرها و مناطق محروم تبدیل به گفتمانی ماندگار شده است.

به گفته معاون پشتیبانی بنیاد مسکن فارس طبق آخرین سرشماری، جمعیت روستایی فارس حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰درصد جمعیت استان و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستا است؛ این در حالیست که بنیاد مسکن برای همه جمعیت روستایی برنامه عمران و سازندگی تدوین کرده است.

رویکردهای محرومیت‌زدایی : از توسعه شهرها تا ساماندهی زیست‌بوم‌های عشایری در فارس

برومند ادامه داد: قطعا اگر بتوانیم به علت مهاجرت‌ها در بسیاری از روستاها بصورت کارشناسی نگاه کنیم و اشتغال روستاها را حفظ کنیم، هیچ روستایی حاضر به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها با این حجم از مشکلات موجود در این مناطق نخواهد شد؛ سعی بنیاد مسکن نیز بر این بوده که به روستاها توجه بیشتری شود و بخش قابل توجهی از اعتبارات را صرف کمک به روستاها کنیم.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز نیز گزارشی از اجرای طرح‌های توسعه در این شهرستان ارائه داد و گفت: برخی طرح‌های عمرانی و پروژه‌های بهسازی روستاها مورد بازدید مسئولان بنیاد قرار گرفت و وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در برخی شهرها بررسی و آخرین تصمیمات و سیاست‌ها در این حوزه اتخاذ شده است.

اگرچه تلاش‌های بسیاری به منظور بهتر شدن زندگی شهرنشینان، عشایر و روستاییان فارس با رویکرد محرومیت‌زدایی انجام می‌شود اما هنوز هم مناطق شهری، روستایی و عشایری بسیاری در استان وجود دارد که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم در گرو تداوم و استمرار اقدامات بیشتر در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha