مراسم عزاداری دهه اول فاطمیه در دفتر امام جمعه قشم برگزار شد

قشم - ایرنا - مراسم عزاداری و سوگواری فرارسیدن دهه اول فاطمیه، ایام شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام و سرور زنان بهشت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ظهر (دوشنبه) در حسینیه امام خامنه ای (مدظله العالی) دفتر امام جمعه شهرستان قشم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی روز دوشنبه در این آیین عزاداری، اظهار کرد: در بیان بزرگی و عظمت حضرت زهرا (س) همین بس که وجود نازنین پیامبر اسلام(ص) در مورد ایشان فرموده اند: "فاطمه پاره تن من است، هر که او را شاد سازد مرا شاد ساخته و هر که او را ناراحت کند مرا ناراحت کرده است. فاطمه عزیزترین فرد برای من است. "

وی در ادامه به تبیین ابعاد شخصیت بی نظیر مادر مهربانی‌ ها بانوی بانوان دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت و افزود: ایمان راسخ به خدا، تعبد و بندگی، عفت و طهارت، علم و معرفت والای دینی، عشق ورزی به رسالت و امامت، ایثار و از خودگذشتگی در راه اسلام از جمله مهم ترین ویژگی های بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت زهرا مرضیه(س) است.

امام جمعه قشم در اهمیت برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی برای سالروز شهادت کوثر آل طاها، حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: اهمیت این کار به این است که با برگزاری این مراسم محبت خودمان را به پیامبر(ص) و خاندان گرامی ایشان نشان می دهیم که خود محبت به خدا، پیامبر و به طور خاص حضرت صدیقه طاهره(س) یکی از بالاترین نشان های ایمان است و ایمان هیچ مسلمانی جزو با محبت به اهل بیت(ع) کامل نمی شود.

حجت‌الاسلام حاجبی با اشاره به اینکه برگزاری این گونه مراسم های عزاداری نمایشی از ابراز علاقه، ارادت و محبت شیعیان نسبت به حضرت زهرا(س) است، بیان کرد: حضور و شرکت در این آیین های معنوی و مذهبی این اعتقاد و باور را می رساند که ما به راه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها اعتقاد داریم.

وی با بیان اینکه شرکت همه مسلمانان در این مراسم و محافل نشان دهنده حضور در مسیر و صراط مستقیم اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) است که همه ما شیعیان امامت و ولایت آنان را پذیرفته ایم، تصریح کرد: این عزاداری ها نشان می دهد که ما این سبک از زندگی، سیره و راه حضرت زهرا(س) را دوست داریم و به عنوان یک مسئله اعتقادی و رفتاری می خواهیم به آن عمل کنیم.

در این مراسم که بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، قرائت قرآن و حدیث کساء برگزار شد، یکی از مداحان اهل‌ بیت(ع) به ذکر مصیبت حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخت.

در این مراسم معنوی که با حضور با شکوه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت به مناسبت فرا رسیدن دهه اول فاطمیه، ایام شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام و سرور زنان بهشت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، برگزار شد شرکت کنندگان با مرثیه خوانی و سینه زنی سالروز شهادت مظلومانه آن حضرت را گرامی داشتند و در غم شهادت بانوی دو عالم اشک ماتم ریختند و به عزاداری پرداختند.

حضرت فاطمه زهرا (س) در سال پنجم پس از بعثت، روز بیستم جمادی الثانی در مکه مکرمه و در خانه حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد، نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکر شده و ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های این بانوی بزرگ اسلام است.

سراسر زندگی بانوی بزرگ اسلام مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است و تداوم سلسله درخشان امامت با وجود ایشان میسر شد.

حضرت فاطمه زهرا(س) در حالی که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمی گذشت، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، به روایتی در سیزدهم جمادی الاول و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال ۱۱ هجری قمری به شهادت رسیدند.

ایام فاطمیه یا دهه فاطمیه، نام روزهایی است که شیعیان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله علیها عزاداری می‌کنند.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) طبق بعضی روایات ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص) و طبق بعضی روایات نیز ۹۵ روز پس از رحلت آن حضرت بوده است.

بر همین اساس طبق روایات نخست روز ۱۳ جمادی الاول و طبق روایات دوم، سوم جمادی الثانی به عنوان تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) عنوان شده است و عزاداری های طبق روایت ۷۵ روز به عنوان دهه اول فاطمیه و طبق روایت ۹۵ روز، دهه دوم فاطمیه نام گرفته است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha