۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85304619
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سیاستمدار اوکراینی کارشکنی لندن در مذاکرات صلح کی‌یف-مسکو را فاش کرد

تهران – ایرنا - «دیوید آراهامیا» رهبر حزب حاکم «خدمتگذار مردم» و سرپرست هیأت مذاکره‌کننده اوکراین در گفت‌وگوهای سال ۲۰۲۲ با روسیه، فاش ساخت که در جریان برگزاری مذاکرات صلح، «بوریس جانسون» با سفر به کی‌یف با امضای هر گونه توافقی با مسکو مخالفت کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه کی‌یف پست دیروز به نقل از این سیاستمدار اوکراینی مدعی شد که مسکو پیشنهاد کرده بود که در بهار آن سال جنگ را پایان دهد به شرط آنکه کی‌یف از عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) منصرف شود و موضعی بی طرفانه اتخاذ کند.

این مقام افزود که روسیه بسیار بر بی طرفی اوکراین پافشاری می کرد و این موضوع برای آنها بسیار اهمیت داشت.

وی گفت: آنها آماده بودند که اگر اوکراین مانند فنلاند بی طرفی در پیش گرفته و تعهد دهد تا به ناتو نپیوندد، جنگ را خاتمه دهند. این موضوع اصلی بود.

وی در توضیح علت رد این پیشنهاد گفت که علاوه بر بی اعتمادی به مواضع مسکو، پذیرش چنین خواسته ای نیازمند تغییر قانون اساسی اوکراین است که در آن قصد این کشور برای پیوستن به ناتو قید شده است.

آراهامیا گفت: ۹ آوریل و زمانی که مذاکرات طرفین در استانبول جریان داشت، بوریس جانسون نخست وزیر وقت انگلیس ناگهان به کی‌یف سفر و اعلام کرد که اوکراین "به هیچ وجه نباید چیزی را با آنها (روسیه) امضا کند، باید فقط جنگید! "

به نوشته کی‌یف پست، مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در نخستین ماه های جنگ با میانجیگری ترکیه و بلاروس انجام شد و روسیه آمادگی خود را برای دیدار سران دو کشور ابراز کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha