گازرسانی به ۲۷.۵ میلیون مشترک/ بهره‌مندی ۸۵ درصدی خانوارهای روستایی از گاز طبیعی

تهران- ایرنا- مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با بیان دستاوردهای شرکت ملی گاز ایران از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: این شرکت، گاز را بین حدود ۲۷.۵ میلیون مشترک در یک‌هزار و ۲۵۵ شهر، ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا و ۱۰۳ نیروگاه توزیع می‌کند و در حال حاضر، بهره‌مندی خانوارهای شهری از گاز طبیعی ۹۸.۵ درصد و خانوارهای روستایی ۸۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسینعلی محمدحسینی» امروز (دوشنبه) در دومین میزگرد تخصصی اصحاب رسانه و مدیران شرکت ملی گاز ایران، اظهار داشت: شرکت ملی گاز ایران با ظرفیت فرآورشی یک میلیارد و ۷۴ میلیون مترمکعب گاز با راه‌اندازی سه ردیفِ پالایشگاه فاز ۱۴ و در مجموع ۲۰ پالایشگاه و با دارا بودن بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خط فشار قوی و ۳۳۳ توربوکمپرسور، وظیفه تأمین گاز طبیعی کشور را بر عهده دارد.

وی گفت: این شرکت، گاز را بین حدود ۲۷.۵ میلیون مشترک در یک‌هزار و ۲۵۵ شهر، ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا و ۱۰۳ نیروگاه توزیع می‌کند.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران در بیان عملکرد شرکت ملی گاز در دولت سیزدهم و همچنین در مقایسه با ابتدای برنامه ششم، بیان‌داشت: در ابتدای برنامه ششم، طول خطوط فشار قوی ۳۵ هزار کیلومتر بود که در حال حاضر به ۳۹ هزار کیلومتر رسیده است، همچنین تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار گاز از ۸۰ ایستگاه به ۹۰ ایستگاه، تعداد توربوکمپرسورها از ۲۷۶ به ۳۳۳ و خطوط شبکه از ۳۱۰ هزار کیلومتر به ۴۴۰ هزار شبکه رسیده است.

وی افزود: تعداد مصرف‌کنندگان شهری و روستایی از ۲۱ میلیون مشترک به ۲۷.۵ میلیون مشترک، گازرسانی به شهرها از یک‌هزار و ۸۵ شهر به یک‌هزار و ۲۵۵ شهر و روستاها از ۲۳ هزار و ۲۰۶ روستا به ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا افزایش یافته است.

محمدحسینی با بیان اینکه سهم گاز در سبد انرژی در ابتدای برنامه پنجم ۶ درصد بوده و در حال حاضر ۷۴ درصد است، اظهار داشت: اکنون بهره‌مندی خانوارهای شهری از گاز طبیعی ۹۸.۵ درصد و خانوارهای روستایی ۸۵ درصد است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: از زمان شروع به کار دولت سیزدهم، یک‌هزار و ۱۵۵ کیلومتر خط فشار قوی راه‌اندازی شده است که معادل سه درصد رشد است، همچنین چهار ایستگاه تقویت فشار گاز به بهره‌برداری رسیده است که معادل پنج درصد رشد است.

وی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌ها، ادامه‌داد: همچنین در این مدت شاهد سه درصد رشد در گاز رسانی به شهرها، ۱۵ درصد رشد در گاز رسانی به روستاها، ۱۱ درصد رشد در شبکه گازی شهری و روستایی، هفت درصد رشد در انشعابات و ۶ درصد رشد در تعداد مصرف‌کنندگان شهری و روستایی بوده‌ایم.

محمدحسینی گفت: هشت‌هزار مگاوات نیروگاه را به شبکه گاز وصل کرده‌ایم که معادل ۳۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش مصرف‌کنندگان نیروگاهی است.

وی اضافه‌کرد: ۴۰ میلیون متر مکعب افزایش در ظرفیت پالایشی، سرمایه‌گذاری کلان به منظور پایداری شبکه گاز در استان‌های شمال شرق و شمال غرب کشور، تعیین‌تکلیف مزایده گازهای مشعل در پارس جنوبی، امضای تفاهم‌نامه افزایش بازده اتان در ۱۸ فاز معادل ۹ پالایشگاه پارس جنوبی و غیره از دیگر اقدامات برجسته شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران، درباره شیوه‌نامه ذخیره‌سازی رو زمینی توضیح‌داد: شیوه‌نامه ذخیره‌سازی رو زمینی را در قالب طرح‌های مینی ال‌ان‌جی، اس‌ان‌جی و سی‌ان‌جی و واردات ال‌ان‌جی نهایی کردیم تا عدم‌النفع توقف تولید را در بخش‌های عمده صنعتی کاهش بدهیم و در حال حاضر، درخواست‌هایی از برخی از شرکت‌های صنایع عمده در این زمینه داریم.

وی از آغاز طرح کلان هوشمندسازی خبر داد و گفت: این طرح به بیش از چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و براساس آن همه کنتورهای شبکه مصرفی هوشمند می‌شوند تا در راستای ایجاد بازار انرژی اِعمال حاکمیت صورت بگیرد.

این مقام مسوول گفت: با اصلاح تعرفه گاز در سال گذشته کاهش چمشگیری در مصرف گاز اتفاق افتاد که امسال هم انتظار داریم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

وی، محدودیت شدید منابع مالی و بهینه‌سازی در بخش‌های مختلف را از چالش‌های شرکت ملی گاز ذکر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha