انتقاد از ادارات به علت ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌های جنوب کرمان

کرمان-ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با گلایه از برخی دستگاه‌ها و نهادها گعت: دوره بازگشت رودخانه‌ها به بستر ۲۰ تا ۲۵ سال است، اما مشاهده شده در مسیر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌های فصلی جنوب استان، ساخت و ساز انجام گرفته که بعضا موجب بحران و خسارات جانی و مالی می‌شود.  

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، حمید سالخورده در نشست ستاد مدیریت بحران هشت شهرستان جنوبی کرمان افزود: نقشه‌های بارشی و گزارش هواشناسی برای امسال نسبت به ۱۰ سال گذشته، بارش‌های بیش از حد نرمال را پیش‌بینی کرده‌اند.

وی ادامه داد: پرتکرارترین مخاطره در جنوب استان کرمان سیل است و ضرورت دارد نقاط حادثه‌خیز و آسیب‌پذیر شناسایی و مقاوم‌سازی شوند.

وی، یکی از اصلی‌ترین مسائل در پاسخ به بحران را شناسایی ظرفیت‌ها و امکانات هر منطقه دانست و افزود: نیروهای مسلح و بسیج، تشکل‌های مردمی، خیریه و گروه‌های جهادی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در امدادرسانی بحران‌ها داشته باشند.

سالخورده بیان کرد: مصوبات ستاد بحران مانند مصوبات شورای تامین لازم‌الاجرا هستند و در کنار وظایف ذاتی دستگاه‌ها، مسئله آموزش هم در دستگاه‌های مرتبط و هم برای مردم بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: هنر مدیریت در بحران‌ها هزینه کردن صرف نیست، بلکه راهبرد اول مدیریت بحران‌، شناسایی موقعیت زمانی و مکانی، تشکیل بانک اطلاعاتی مخاطرات و شناسایی پهنه‌بندی سیلاب‌ها است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان افزود: شهرستان‌ها باید یک بانک اطلاعاتی جامع شناسایی از بحران‌های منطقه داشته و با اولویت‌بندی آنها و پیشگیری از مخاطرات منطقه هدف کار را انجام دهند.

وی با اشاره به بودجه تخصیص یافته به شهرداری‌ها بیان کرد: شورای شهر می‌تواند پنج درصد از بودجه شهرداری را برای مقابله با سیلاب‌ها و روان‌آب‌های سطحی‌ اختصاص دهند.
سالخورده افزود: اینکه هر منطقه‌ای یک شناسایی و سطح‌بندی بحران داشته باشد بسیار حائز اهمیت است و از فرمانداران شهرستان‌های جنوبی می‌خواهم برای این موضوع حساسیت داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت لایروبی رودخانه‌ها، مسیل‌ها و دهانه پل‌های جاده‌ای گفت: فرمانداران با اعلام سه نقطه حادثه‌خیز هر شهرستان براساس اهمیت و اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی جهت پیشگیری اقدام کنند.

تقویت نیروها در زمان بحران ضروری است

احمد بلندنظر فرماندار جیرفت نیز در این نشست گفت: به دلیل شرایط خاصی که در جنوب استان کرمان وجود دارد باید یک اعتبار ویژه در نظر گرفته شود، زیرا بدهی‌های زیادی نیز از قبل داریم.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی بعضا در ایام عادی نیز با کمبود نیرو مواجه هستند و این کمبود نیرو در بحران‌ها نمود بیشتری دارد که تقویت نیروها ضروری است.

مدیران بر اساس شرایط اقلیمی شهرستان‌های جنوبی باید تصمیم‌سازی کنند

مشاور استاندار کرمان در شهرستان‌های جنوبی استان نیز در این نشست افزود: مدیران بر اساس شرایط اقلیمی شهرستان‌های جنوبی باید تصمیم‌سازی کنند، شرایط خاص منطقه و کمبود امکانات مستقر در راستای استفاده از آنها در زمان وقوع بحران‌ها می‌تواند خود یک بحران باشد و لذا تمام فرمانداران جنوب باید براساس سرفصل‌ها و درخواست‌های اداره کل مدیریت بحران تا حد امکان آنها را فراهم کنند.

حمدالله فاریابی افزود: شرایط خاص خاک مناطق جنوبی ایجاب می‌کند برای احداث سیل بندهای موثر از خاک مرغوب تری استفاده کنیم، زیرا خاک این مناطق سست است و مناسب سیل بندی به طور کامل نیست.

فاریابی با اشاره به وجود معادن در جنوب استان کرمتن گفت: معادن منطقه چارچوب قانونی و مدیریتی خاص خود را دارند و در قالب مسئولیت‌های اجتماعی می‌توانند در بحران‌ها یاری‌رسانی کنند.

اعتبارات را با یک مدیریت جامع و یکدست هزینه کنیم

فرمانده بسیج سازندگی سپاه ثارالله نیز در این نشست اظهار داشت: تمام اقدامات محرومیت‌زدایی باید منجر به امنیت پایدار شود که در بحث آبرسانی اقدامات موثری انجام گرفته و این برنامه تا سال ۱۴۰۶ ادامه دارد.

سرهنگ شاهرخی افزود: جذب اعتبارات در خصوص نیاز مناطق کمتر توسعه یافته و محروم صورت گرفته و موظف هستیم این اعتبارات را با یک مدیریت جامع و یکدست هزینه کنیم، بخشی از این اعتبارات در حوزه جهاد کشاورزی و اقدامات مورد نیاز آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha